Rynek produktów marek własnych czeka spowolnienie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego produktami marek własnych w Polsce wzrośnie aż o 6,6% m.in. dzięki programom socjalnym wprowadzanym przez rząd, czy zmianom postrzegania marek własnych. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w kolejnych latach dynamika wzrostu tego rynku spowolni.
W latach 2020-2021., dynamika wzrostu wartości rynku marek własnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego. Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie.
Pozytywnie na rynek wpływa również zmiana postrzegania marek własnych, już nie jako tańszych produktów naśladujących wyroby marek producenckich, ale marek zdolnych do narzucania nowych trendów na rynku. Obecnie pojawia się coraz większa liczba produktów premium, bio czy dla wegan lub wegetarian pod markami własnymi. Co więcej, wzrost sprzedaży marek własnych będzie mieć głównie podłoże jakościowe dzięki pojawianiu się marek własnych w innowacyjnych kategoriach.
Mimo to, długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3% do 2024 r. Najwyższa dynamika wzrostu wartości sprzedaży marek własnych osiągnięta zostanie w kanałach sklepów convenience i sklepów małego formatu oraz dyskontów.
<infografika w zał.>
Nad rynkiem handlu produktami marek własnych wiszą ograniczenia
Ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek handlu detalicznego. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie), kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po wydaniu korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej.
Jednak wśród wszystkich zmian prawnych, planowanych przez obecny rząd niewątpliwie największy wpływ na rynek produktów marek własnych miałoby ewentualne wprowadzenie ich ograniczenia w sprzedaży sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie kształt tego ograniczenia nie jest jeszcze znany, a wypowiedzi są bardzo mgliste. Jednak najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie udziału marek własnych w ofercie asortymentowej sieci handlowych.
Pewnikiem jest, że ewentualne ograniczenie odbije się na wartości rynku marek własnych, a kanałem sprzedaży który dotknie najbardziej będą sklepy dyskontowe, w przypadku których udział sprzedaży marek własnych często jest na poziomie powyżej 60%. Obecnie kanał ten jest największym segmentem rynku.
Co więcej, przyjmując najbardziej pesymistyczny scenariusz dla rynku, w którym udział sprzedaży marek własnych jest nie wyższy niż 20% przychodów detalistów PMR oszacował scenariusz wartości rynku. Gdyby to ograniczenie obowiązywało od początku roku 2019 wartość rynku była niższa o ponad 22 mld zł od tej obecnie prognozowanej, czyli oszacowaną wartość sprzedaży marek własnych lidera rynku – Biedronki.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.