Rynek produktów marek własnych czeka spowolnienie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego produktami marek własnych w Polsce wzrośnie aż o 6,6% m.in. dzięki programom socjalnym wprowadzanym przez rząd, czy zmianom postrzegania marek własnych. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w kolejnych latach dynamika wzrostu tego rynku spowolni.
W latach 2020-2021., dynamika wzrostu wartości rynku marek własnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego. Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie.
Pozytywnie na rynek wpływa również zmiana postrzegania marek własnych, już nie jako tańszych produktów naśladujących wyroby marek producenckich, ale marek zdolnych do narzucania nowych trendów na rynku. Obecnie pojawia się coraz większa liczba produktów premium, bio czy dla wegan lub wegetarian pod markami własnymi. Co więcej, wzrost sprzedaży marek własnych będzie mieć głównie podłoże jakościowe dzięki pojawianiu się marek własnych w innowacyjnych kategoriach.
Mimo to, długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3% do 2024 r. Najwyższa dynamika wzrostu wartości sprzedaży marek własnych osiągnięta zostanie w kanałach sklepów convenience i sklepów małego formatu oraz dyskontów.
<infografika w zał.>
Nad rynkiem handlu produktami marek własnych wiszą ograniczenia
Ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek handlu detalicznego. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie), kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po wydaniu korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej.
Jednak wśród wszystkich zmian prawnych, planowanych przez obecny rząd niewątpliwie największy wpływ na rynek produktów marek własnych miałoby ewentualne wprowadzenie ich ograniczenia w sprzedaży sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie kształt tego ograniczenia nie jest jeszcze znany, a wypowiedzi są bardzo mgliste. Jednak najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie udziału marek własnych w ofercie asortymentowej sieci handlowych.
Pewnikiem jest, że ewentualne ograniczenie odbije się na wartości rynku marek własnych, a kanałem sprzedaży który dotknie najbardziej będą sklepy dyskontowe, w przypadku których udział sprzedaży marek własnych często jest na poziomie powyżej 60%. Obecnie kanał ten jest największym segmentem rynku.
Co więcej, przyjmując najbardziej pesymistyczny scenariusz dla rynku, w którym udział sprzedaży marek własnych jest nie wyższy niż 20% przychodów detalistów PMR oszacował scenariusz wartości rynku. Gdyby to ograniczenie obowiązywało od początku roku 2019 wartość rynku była niższa o ponad 22 mld zł od tej obecnie prognozowanej, czyli oszacowaną wartość sprzedaży marek własnych lidera rynku – Biedronki.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.