Komunikaty PR

Schorowany jak sprzedawca – największe zagrożenia zdrowotne w handlu

2023-05-10  |  13:21
Biuro prasowe
  • Ponad połowa kasjerów i sprzedawców szuka nowego pracodawcy.
  • Zatrudnieni w handlu są narażeni na wiele problemów zdrowotnych, więc zapewnienie im dostępu do prywatnej opieki zdrowotnej jest w tej branży szczególnie istotne. Mimo to pracownicy handlu detalicznego stanowią jedynie 7% ogółu ubezpieczonych w ramach polis grupowych.
  • Wiele niepublicznych świadczeń medycznych można uwzględnić w medycynie pracy, która jest korzystniej opodatkowana od klasycznych benefitów pozapłacowych.

 

Handel jest jedną z branż, w których duża rotacja pracowników to powszechne zjawisko. Skalę obrazują między innymi dane gromadzone przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz Randstad. Z kwartalnych analiz GUS pt. Popyt na pracę, wynika że w grupie firm obejmującej handel i naprawę pojazdów samochodowych powstało w całym 2022 r. 101,7 tys. nowych miejsc pracy. To najwyższy wynik wśród wszystkich branż. Z drugiej strony, ta grupa przoduje również w liczbie zlikwidowanych stanowisk. Jednak była to liczba o połowę niższa (56,5 tys.). Z kolei według ostatniego badania Randstad, Monitor Rynku Pracy, 54% kasjerów i sprzedawców szuka nowego pracodawcy (9% aktywnie, a 45% rozgląda się za ofertami).

Duża rotacja pracowników w handlu zupełnie mnie nie dziwi. Wbrew pozorom wykonują oni ciężką pracę fizyczną, zatem szukają najlepszej oferty. W związku z tym przedsiębiorcy powinni dążyć do tworzenia optymalnych warunków pracy, a na atrakcyjność pracodawcy wpływają m.in. benefity pozapłacowe. Wśród najbardziej pożądanych niezmiennie przoduje dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej. W przypadku tej grupy zawodowej sprawna pomoc medyczna jest szczególnie ważna z racji na zagrożenia dla zdrowia, wynikające z charakteru pracy. Mimo to z naszych obserwacji wynika, że pracownicy handlu detalicznego, to jedynie 7% ubezpieczonych w ramach polis grupowych. Dla porównania zatrudnieni w IT stanowią 16% ogółu, a pracownicy przetwórstwa przemysłowego - 15% – mówi Marcin Załęski, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych SALTUS Ubezpieczenia.

Na jakie choroby narażeni są sprzedawcy?

Zatrudnieni w handlu są narażeni na wiele problemów zdrowotnych. Jednymi z pierwszych, które przychodzą nam na myśl są rożnego rodzaju choroby zakaźne. Sprzedawcy są w stałym kontakcie z klientami, zatem stykają się z szeroką gamą patogenów – wirusami i bakteriami. Przed zakażeniem czasem ciężko się uchronić. Zadaniem pracodawców jest więc udostępnienie środków ochrony osobistej. Poza tym do głównych zagrożeń zdrowotnych sprzedawców należą nabyte wady postawy, choroby układu krążenia oraz problemy neurologiczne. Nie możemy też zapominać o ryzyku urazów i kontuzji z powody wypadków przy pracy. Według GUS w ten sposób w zeszłym roku poszkodowanych było ponad 8,5 tys. pracowników handlu (Wypadki przy pracy w 2022 roku - dane wstępne). Oznacza to, że urazów doznaje 3,5 pracowników spośród 1000 zatrudnionych.

5 najczęstszych problemów, do których może przyczynić się praca w handlu:

  1. Wady postawy oraz przewlekłe schorzenia układu ruchu (m.in. skolioza, reumatyzm)
  2. Choroby układu kostno-stawowego (m.in. bóle i zniekształcenia stawów i kręgosłupa)
  3. Choroby układu krążenia (m.in. nadciśnienie, miażdżyca, zawały, udary)
  4. Urazy i kontuzje (m.in.: złamania i skręcenia kończyn, urazy głowy)
  5. Choroby obwodowego układu nerwowego (m.in.: zaburzenia czucia, niedowłady)

Co mogą zrobić pracodawcy?

Przede wszystkim przedsiębiorcy powinni wyjść poza schemat badań wstępnych i okresowych i zachęcać pracowników do regularnej kontroli stanu zdrowia, a także ułatwiać im jej wykonanie. Tu kluczową rolę może odegrać właśnie benefit pozapłacowy w postaci dostępu do prywatnej opieki medycznej.

Wyzwania pracodawców zauważają między innymi ubezpieczyciele, którzy wśród różnych wariantów grupowych ubezpieczeń zdrowotnych oferują profilowane programy profilaktyczne. Ich zadaniem jest zwalczanie konkretnych typów schorzeń. Można zatem w ofercie spotkać dodatkowy pakiet badań i konsultacji ortopedycznych, kardiologicznych czy neurologicznych. Warto też pamiętać, że wszystkie świadczenia medyczne, które mają przeciwdziałać chorobom zawodowym, mogą być elementem obowiązkowej medycyny pracy, która nie jest obciążona podatkami, jak „klasyczne” benefity – dodaje Marcin Załęski z SALTUS Ubezpieczenia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.