Wakacje - czas odpoczynku? Nie dla złodziei - czyli jak się kradnie na wakacjach
Według danych CBOS[1], najczęściej spożywanym alkoholem w Polsce jest piwo - 25% osób sięga po nie przynajmniej raz w tygodniu. Na kolejnych miejscach znajduje się wino i wódka, ale zwiększa się również skłonność do sięgania po napoje z wyższej półki takie jak whisky, czy koniak. Obecnie co 10 osoba (11%) pijąca alkohol deklaruje, że jeśli sięga po kieliszek to najczęściej z tego typu trunkiem. Rośnie również ich sprzedaż. Według danych firmy Nielsen sprzedaż ilościowa whisky w 2020 roku wzrosła w Polsce o 15%. Alkohol, także ten wysokogatunkowy, cieszy się równie dużym zainteresowaniem wśród złodziei, którzy na sklepowych półkach najczęściej sięgają właśnie po napoje wysokoprocentowe[2], co plasuje je na pierwszym miejscu wśród produktów najczęściej kradzionych w sklepach.
Przestępcy, dzięki konieczności noszenia maseczek, czują się nieuchwytni. Sprawy nie ułatwia również szczyt urlopowy w Polsce, podczas którego ilość klientów jest zdecydowanie większa niż poza sezonem, a to utrudnia wyodrębnienie z tłumu tych nieuczciwych nabywców. Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest wprowadzanie kas samoobsługowych, korzystnych z punktu widzenia tempa obsługi klientów, ale zwiększającym poziom strat od 33%-147% zależnie od lokalizacji[3]. W takim momencie, zarówno dla sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych osiedlowych, priorytetem powinno być profesjonalne zabezpieczenie antykradzieżowe. Kładąc nacisk na prewencję strat teraz, sprzedawcy nie będą musieli obawiać się o ewentualne kradzieże w przyszłości.
Zabezpieczenie odstraszające złodzieja
W wielu sklepach zabezpieczenie przed kradzieżą stanowi samo ułożenie towaru - zazwyczaj za kasą, pod czujnym okiem ekspedienta lub w specjalnej gablocie, co nie sprzyja sprzedaży. Wielu klientów zdecydowanie woli wziąć towar do ręki i dokładnie go obejrzeć. W sytuacji jeśli jest on odpowiednio zabezpieczony, nie stanowi ryzyka związanego z kradzieżą. Rozwiązanie firmy Checkpoint – zabezpieczenia Alpha są skierowane zarówno do sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych mniejszych, osiedlowych sklepików.
Z badań sporządzonych na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług[4] przeprowadzonych po pierwszym poluzowaniu obostrzeń wynika, że diametralnie spadł odsetek osób wybierających się na zakupy do galerii handlowych. Jak pokazują dane, klienci wolą obecnie robić zakupy w mniejszych sklepach, a za nimi podążają również złodzieje.
“Często w sklepach małopowierzchniowych pracuje raptem kilka osób, które jednocześnie pełnią funkcję ekspedienta i ochroniarza, dbając przy tym o porządek na półkach i obsługę klienta. Siłą rzeczy, przy takiej liczbie personelu, sklep nie jest w stanie zapewnić wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Warto więc rolę ochrony powierzyć zaufanym rozwiązaniom o najwyższej skuteczności i niezawodności” - powiedziała Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems Polska.
Zabezpieczenie Alpha montowane jest w postaci obejm antykradzieżowych umieszczanych na butelkach i jest kompatybilne z dowolnymi systemami antykradzieżowymi, dzięki czemu w momencie próby wyniesienia towaru ze sklepu, system od razu jest alarmowany. Wraz z zakupem takiego produktu, klips jest w prosty i szybki sposób usuwany przy kasie. Usunięcie klipsa Alpha samodzielnie, bez stworzonego do tego celu sprzętu jest niemożliwe, dlatego rozwiązanie skutecznie udaremnia próby kradzieży. Alpha będzie idealna szczególnie dla sklepów o mniejszej powierzchni, gdzie nieuczciwy klient nie będzie miał możliwości ukrycia się w celu dokonania próby demontażu zabezpieczenia.
Efekt aureoli
Klipsy antykradzieżowe zabezpieczają w pewien sposób cały asortyment, poprzez efekt aureoli. Nieuczciwi klienci widząc zabezpieczenie na produktach alkoholowych, mają przeświadczenie, że również inne produkty są zabezpieczone, dzięki czemu rezygnują z próby przywłaszczenia sobie towaru. Wskazuje to na wysoką wydajność urządzenia, którą można osiągnąć stosunkowo małym kosztem.
„Sprzedawcy mogą wybrać te kategorie produktów, których wartość sprzedaży jest największa i padają najczęstszym łupem złodziei, i właśnie te kategorie produktów zabezpieczyć w 100%. Dlatego warto zainwestować i dobrać zabezpieczenia na podstawie indywidualnych potrzeb danego sklepu” – dodaje Ewa Pytkowska.
Koszt wprowadzenia rozwiązania Alpha jest dość niski, dzięki czemu mogą sobie na to pozwolić również mniejsze sklepy. Warto zadbać o to szczególnie już teraz - w wakacje, gdy zapotrzebowanie na artykuły alkoholowe jest większe, również wśród złodziei. Dodatkowo, czeka nas zapewne kolejna fala pandemii, a wkrótce również okres zimowy, czyli duży popyt na alkohole mocne i kolorowe.
Pielęgnuj lojalność klientów
Mniejsze sklepy charakteryzują się tym, że posiadają stałych klientów, których nawyki zakupowe opierają się na wieloletnim zaufaniu do tych samych lokalnych przedsiębiorców. Ufają im pod każdym względem i wiedzą, że produkty, które im oferują będą zawsze najwyższej jakości i w konkurencyjnej cenie. Stali klienci są niezwykle cenni, dlatego warto dbać o ich komfort i lojalność, dostarczając im zawsze to czego potrzebują.
Kradzieże w sposób pośredni mogą wpływać również na brak zaufania i zerwanie więzi z lokalną grupą klientów, która przez braki w asortymencie może zrezygnować z usług sklepu. Niestety nadszarpnięte raz zaufanie, nie jest łatwo odbudować. Co więcej, przestępstwa nie tylko wpływają na straty z powodu braku towaru, ale również poprzez zmniejszenie przychodu i zysku ze sprzedaży.
“Sprzedawcy nieposiadający efektywnego systemu antykradzieżowego, niekiedy nie są świadomi strat, więc nie są w stanie odpowiednio zaplanować zatowarowania. Brak odpowiedniego zabezpieczenia towaru niesie za sobą długofalowe konsekwencje, dlatego warto inwestować w rozwiązania antykradzieżowe już teraz, z myślą o przyszłości” - podsumowała Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems Polska.
Mając na uwadze fakt, że zapowiadana jest już kolejna fala pandemii, klienci nadal niezmiennie będą kierować się w stronę małych, lokalnych sklepów. Aby uniknąć niemile widzianych, nieuczciwych klientów warto postawić na rozwiązania, które skutecznie zminimalizują ryzyko kradzieży.
[1] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_151_19.PDF
[2] Raport Crime&tech, Università Cattolica del Sacro Cuore – Transcrime - Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie
[3] https://www.ecrloss.com/research/self-checkout-research
[4] https://zpphiu.pl/mity-na-temat-otwarcia-centrow-handlowych/
Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.