Wirtualne bliźniaki, ograniczanie emisji i ekspresowe dostawy
Połowa konsumentów chciałaby, aby ich dostawy były neutralne węglowo[1], a co piąty e-klient oczekuje, że jego zamówienie dotrze z każdego miejsca w Europie do jego domu w maksymalnie 3 dni robocze[2]. Rozwój sztucznej inteligencji, zmiany klimatyczne i nowe konteksty zakupowe – to wyzwania, które handel online prezentuje sprzedawcom na początku 2020 roku. Jednocześnie pole do rozwoju jest spore, a nagrodą – udział w rosnącym rynku e-commerce.
Umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji
Niemal trzy czwarte dyrektorów w branży transportowej i logistycznej uważa, że zmiany w technologiach wykorzystywanych w sektorze usług, które zajdą w ciągu następnych 5 lat, znacząco wpłyną na ich biznes[3]. Jedną z innowacji, coraz częściej będącą podstawą rozwiązań wdrażanych w e-commerce, jest sztuczna inteligencja.
– Rozwój sztucznej inteligencji w handlu online często jest utożsamiany z rozwiązaniami z zakresu analityki big data czy business intelligence, które ułatwiają skuteczne przekonywanie klientów do siebie – zauważa Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express. – Jednak technologie oparte na AI odgrywają znaczącą rolę również w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Korszystanie z autonomicznych łańcuchów tworzonych na bazie istniejących danych może oznaczać nieznane uprzednio poziomy optymalizacji.
Przykładem rozwiązania opartego na AI są tzw. „digital twins” – wirtualne kopie procesów, usług czy towarów, które monitorują i symulują stan obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi operacyjnymi oraz inwentaryzacyjnymi umożliwia systemowi bieżącą analizę oraz przewidywanie stanu zapasów i czasu dostaw, a następnie podejmowanie autonomicznych decyzji w tym zakresie.
Środowisko naturalne jest ważne
W nadchodzącym roku klienci coraz częściej będą zwracali uwagę na to, w jaki sposób e-sklepy pochodzą do kwestii zmian klimatycznych, co przełoży się na ich wybory zakupowe. Ponad 4/5 konsumentów na całym świecie uważa, że firmy powinny pomagać w poprawie stanu środowiska[4]. Połowa z nich chciałaby, aby dostawa ich zamówienia była neutralna węglowo[5].
– DHL Express podjął misję ograniczenia emisji spalin związanych z logistyką – chcemy, aby do 2050 roku były one na poziomie zerowym. Realizując to wyzwanie, w lipcu ubiegłego roku zakupiono 14 samolotów frachtowych marki Boeing 777, które mają zredukować emisję CO2 o 18 proc. w porównaniu do zastępowanych maszyn – wyjaśnia Edwin Osiecki.
Łatwe kupowanie, szybka dostawa
Jedna trzecia konsumentów, podejmując decyzje zakupowe, bierze pod uwagę prostotę i łatwość[6]. Odpowiedzią na te potrzeby jest rosnąca popularność nowych kontekstów kupowania, na którą w tym roku powinni zwrócić uwagę sprzedawcy. Na smartwatchu, w samochodzie, bezpośrednio z poziomu mediów społecznościowych albo z asystentem głosowym – coraz częściej właśnie w ten sposób klienci będą przeglądać wirtualne sklepy.
Równocześnie konsumenci oczekują, że sprawność procesu zakupowego i płatności będzie kontynuowana również przy dostawie produktów. Co piąty klient online oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w terminie do 3 dni roboczych[7]. Sprawne i szybkie doręczenie paczki to recepta na sukces – podwaja szansę na to, że klient skorzysta ponownie z oferty e-sklepu[8].
– W 2020 roku firmy takie jak DHL Express będą jeszcze intensywniej optymalizowały tzw. „last mile”, czyli proces ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta – komentuje Edwin Osiecki. – Jak wynika z testów DHL i firmy Ehang w Chinach, miejski dron może skrócić czas dostawy nawet pięciokrotnie. Jednak, oprócz redukcji czasu potrzebnego na dotarcie danego towaru do klienta, ważne jest również dostosowanie się do jego preferencji – np. nasza usługa On Demand Delivery daje bezpłatną możliwość zarządzania dogodnym terminem czy też miejscem odbioru przesyłki w 165 krajach.
Sprzedawcy, którzy będą czujnie śledzili wydarzenia na rynku handlu online i otworzą się na innowacje, będą mieli wielkie pole rozwoju – wartość globalnego rynku e-commerce pod koniec roku wyniosła ok. 13,5 bilionów złotych[9], a w samej Polsce handel w sieci był wart ok. 36 miliardów złotych[10]. Jednocześnie segment online stanowi wciąż tylko 7 proc. wartości całego polskiego rynku handlu[11], a w całej Unii tylko 17 proc. firm przyjmuje zamówienia online[12].
Tymczasem konsumenci są otwarci na nowe możliwości – już co czwarty polski internauta robi e-zakupy za granicą[13], a tylko 11 proc. deklaruje, że ogranicza się wyłącznie do krajowych e-sklepów[14]. Najpopularniejsze produkty kupowane międzynarodowo to: ubrania (57 proc.), buty (47 proc.) czy konsumencka elektronika (40 proc.)[15].
[1] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation
[2] 21st Century Spice Trade, DHL Express
[3] CEE Transport & Logistics Trend Book 2019, PwC
[4] Global consumers seek companies that care about environmental issues, Nielsen
[5] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation
[6] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen
[7] 21st Century Spice Trade, DHL Express
[8] 21st Century Spice Trade, DHL Express
[9] Global retail e-commerce sales 2014-2023, Statista
[10] eCommerce Poland, Statista
[11] Poland Country Commercial Guide, Export.gov
[12] Enterprises having received orders online, Eurostat
[13] E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla e-Commerce Polska
[14] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen
[15] Most popular online shopping categories worldwide 2018, Statista
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.