Komunikaty PR

Wirtualne bliźniaki, ograniczanie emisji i ekspresowe dostawy

2020-01-24  |  11:27
Kontakt

Połowa konsumentów chciałaby, aby ich dostawy były neutralne węglowo[1], a co piąty e-klient oczekuje, że jego zamówienie dotrze z każdego miejsca w Europie do jego domu w maksymalnie 3 dni robocze[2]. Rozwój sztucznej inteligencji, zmiany klimatyczne i nowe konteksty zakupowe – to wyzwania, które handel online prezentuje sprzedawcom na początku 2020 roku. Jednocześnie pole do rozwoju jest spore, a nagrodą – udział w rosnącym rynku e-commerce.

Umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji

Niemal trzy czwarte dyrektorów w branży transportowej i logistycznej uważa, że zmiany w technologiach wykorzystywanych w sektorze usług, które zajdą w ciągu następnych 5 lat, znacząco wpłyną na ich biznes[3]. Jedną z innowacji, coraz częściej będącą podstawą rozwiązań wdrażanych w e-commerce, jest sztuczna inteligencja.

– Rozwój sztucznej inteligencji w handlu online często jest utożsamiany z rozwiązaniami z zakresu analityki big data czy business intelligence, które ułatwiają skuteczne przekonywanie klientów do siebie – zauważa Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express. – Jednak technologie oparte na AI odgrywają znaczącą rolę również w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Korszystanie z autonomicznych łańcuchów tworzonych na bazie istniejących danych może oznaczać nieznane uprzednio poziomy optymalizacji.

Przykładem rozwiązania opartego na AI są tzw. „digital twins” – wirtualne kopie procesów, usług czy towarów, które monitorują i symulują stan obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi operacyjnymi oraz inwentaryzacyjnymi umożliwia systemowi bieżącą analizę oraz przewidywanie stanu zapasów i czasu dostaw, a następnie podejmowanie autonomicznych decyzji w tym zakresie.

Środowisko naturalne jest ważne

W nadchodzącym roku klienci coraz częściej będą zwracali uwagę na to, w jaki sposób e-sklepy pochodzą do kwestii zmian klimatycznych, co przełoży się na ich wybory zakupowe. Ponad 4/5 konsumentów na całym świecie uważa, że firmy powinny pomagać w poprawie stanu środowiska[4]. Połowa z nich chciałaby, aby dostawa ich zamówienia była neutralna węglowo[5].

– DHL Express podjął misję ograniczenia emisji spalin związanych z logistyką – chcemy, aby do 2050 roku były one na poziomie zerowym. Realizując to wyzwanie, w lipcu ubiegłego roku zakupiono 14 samolotów frachtowych marki Boeing 777, które mają zredukować emisję CO2 o 18 proc. w porównaniu do zastępowanych maszyn – wyjaśnia Edwin Osiecki.

Łatwe kupowanie, szybka dostawa

Jedna trzecia konsumentów, podejmując decyzje zakupowe, bierze pod uwagę prostotę i łatwość[6]­. Odpowiedzią na te potrzeby jest rosnąca popularność nowych kontekstów kupowania, na którą w tym roku powinni zwrócić uwagę sprzedawcy. Na smartwatchu, w samochodzie, bezpośrednio z poziomu mediów społecznościowych albo z asystentem głosowym – coraz częściej właśnie w ten sposób klienci będą przeglądać wirtualne sklepy.

Równocześnie konsumenci oczekują, że sprawność procesu zakupowego i płatności będzie kontynuowana również przy dostawie produktów. Co piąty klient online oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w terminie do 3 dni roboczych[7]. Sprawne i szybkie doręczenie paczki to recepta na sukces – podwaja szansę na to, że klient skorzysta ponownie z oferty e-sklepu[8].

– W 2020 roku firmy takie jak DHL Express będą jeszcze intensywniej optymalizowały tzw. „last mile”, czyli proces ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta – komentuje Edwin Osiecki. – Jak wynika z testów DHL i firmy Ehang w Chinach, miejski dron może skrócić czas dostawy nawet pięciokrotnie. Jednak, oprócz redukcji czasu potrzebnego na dotarcie danego towaru do klienta, ważne jest również dostosowanie się do jego preferencji – np. nasza usługa On Demand Delivery daje bezpłatną możliwość zarządzania dogodnym terminem czy też miejscem odbioru przesyłki w 165 krajach.

Sprzedawcy, którzy będą czujnie śledzili wydarzenia na rynku handlu online i otworzą się na innowacje, będą mieli wielkie pole rozwoju – wartość globalnego rynku e-commerce pod koniec roku wyniosła ok. 13,5 bilionów złotych[9], a w samej Polsce handel w sieci był wart ok. 36 miliardów złotych[10]. Jednocześnie segment online stanowi wciąż tylko 7 proc. wartości całego polskiego rynku handlu[11], a w całej Unii tylko 17 proc. firm przyjmuje zamówienia online[12].

Tymczasem konsumenci są otwarci na nowe możliwości – już co czwarty polski internauta robi e-zakupy za granicą[13], a tylko 11 proc. deklaruje, że ogranicza się wyłącznie do krajowych e-sklepów[14]. Najpopularniejsze produkty kupowane międzynarodowo to: ubrania (57 proc.), buty (47 proc.) czy konsumencka elektronika (40 proc.)[15].


[1] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation

[2] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[3] CEE Transport & Logistics Trend Book 2019, PwC

[4] Global consumers seek companies that care about environmental issues, Nielsen

[5] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation

[6] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen

[7] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[8] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[9] Global retail e-commerce sales 2014-2023, Statista

[10] eCommerce Poland, Statista

[11] Poland Country Commercial Guide, Export.gov

[12] Enterprises having received orders online, Eurostat

[13] E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla e-Commerce Polska

[14] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen

[15] Most popular online shopping categories worldwide 2018, Statista

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej

Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Handel

Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.