Za dwa lata udział sprzedaży internetowej w rynku detalicznym przekroczy 20%

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR, w 2020 r. rynek internetowej sprzedaży detalicznej wzrósł o ponad 45% rok do roku i stanowił około 15% rynku detalicznego w Polsce. We wszystkich 7 przygotowanych przez PMR scenariuszach rozwoju sprzedaży internetowej w ciągu najbliższych pięciu lat zakładane jest znaczące wyhamowanie dynamiki w porównaniu do rekordowego 2020 r. Pomimo tego, udział sprzedaży internetowej w rynku detalicznym już w 2023 r. wzrośnie o ponad 5 p.p. w porównaniu do 2020 r.
Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie wyniosła w 2020 r., według szacunków PMR, 88,7 mld zł. Prognozy PMR pokazują, że w scenariuszu bazowym rynek ten będzie wciąż rósł w tempie dwucyfrowym przez najbliższe dwa lata i o 7-9% przez trzy kolejne, a w sumie do 2026 roku zwiększy się o 89%.
Silver commerce może napędzić wzrost rynku internetowego
Oprócz scenariusza bazowego, PMR przygotował sześć alternatywnych scenariuszy rozwoju rynku. Najbardziej optymistycznym jest scenariusz „wysokiej cyfrowej aktywności”. W tym scenariuszu zakładamy, że odsetek użytkowników internetu w wieku 55-74 wzrośnie do ponad 94% w 2026 r., w porównaniu do 87% w scenariuszu bazowym.
Z roku na rok wzrasta zainteresowanie internetem wśród osób w starszym wieku i coraz częściej również decydują się oni na zakupy przez internet. Szybko postępująca cyfryzacja, ograniczenia związane z nieużytkowaniem internetu (np. brak możliwości pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym, społecznym i kulturalnym) wręcz wymusza konieczność częstszego używania internetu już w każdej grupie wiekowej, a dodatkowe korzyści z jego użytkowania (szybkość załatwiania spraw, dostępność, jak i dodatkowa forma rozrywki) są jeszcze większą do tego zachętą.
Ponadto, dodatkowym czynnikiem napędzającym ten trend okazała się być pandemia koronawirusa i związane z nią restrykcje. Osoby w starszym wieku, nawet jeśli wcześniej posiadały umiejętność korzystania z internetu, nie były skłonne dokonywać zakupów online. Kolejne lockdowny niejako wymusiły na nich takie działania.
Modelowanie ekonometryczne wskazało, że w zależności od wysokiej, bądź niskiej aktywności osób w wieku 55-74 w internecie wartość rynku handlu internetowego mogłaby znacznie się zmienić. Przy założeniu szybszego (w porównaniu do wersji bazowej) wzrostu odsetka użytkowników z tej grupy oraz odsetka zamawiających przez internet wartość rynku sprzedaży internetowej na koniec horyzontu prognozy byłaby o ponad 10 mld zł wyższa. Dla porównania, w przypadku wolniejszego wzrostu tych wskaźników wartość handlu internetowego w 2026 r. mogłaby osiągnąć wartość o ponad 7 mld niższą niż w bazowym scenariuszu.
Więcej informacji na omawiany temat w najnowszym raporcie PMR „Handel internetowy w Polsce 2021„.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.