Żabka wycofuje plastikowe torby z sieci
Sieć Żabka wyeliminowała ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku. Torby na zakupy, tzw. zrywki oraz plastikowe wieczka do kubków na kawę zastąpiły całkowicie biodegradowalne, papierowe odpowiedniki. W ten sposób Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie. Żabka chce budować wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne, dlatego promuje odpowiedzialne zakupy i zachęca do przychodzenia z własnymi torbami.
– Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi to jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów mamy świadomość naszej roli wobec ograniczania plastiku w naszej sieci i zachęcania klientów do dokonywania świadomych wyborów, dobrych dla naszej planety. Dlatego zdecydowaliśmy się na wycofanie zbędnych materiałów z tworzyw sztucznych i zastąpiliśmy je biodegradowalnymi odpowiednikami – mówi Tomasz Suchański, Prezes Zarządu, CEO Grupy Żabka.
Żabka to sieć małych i wygodnych sklepów. Jej klienci zwykle robią niewielkie zakupy, ale często. Tylko do 1 na 20 zrobionych w Żabce zakupów klienci dokupują torbę. Pozostałe 95% używa własnej torby lub po prostu spożywa zakupione produkty zaraz po wyjściu ze sklepu. Eliminując ze sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku, Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku, aż o 1000 ton rocznie. To kolejny krok wykonany przez firmę, który ma na celu wsparcie środowiska i rozwijanie koncepcji małych wielkich kroków, które mają wpływ na otoczenie.
Dane wskazują jednak, że w Polsce nadużywa się toreb plastikowych – statystyczny Polak używa rocznie średnio ok. 490 toreb z tworzywa sztucznego. Z kolei materiały papierowe nie zaśmiecają otoczenia, są całkowicie biodegradowalne, ich rozkład następuje w ciągu kilku tygodni, a nie w ok. 400 lat jak w przypadku tworzywa sztucznego. Do tego papier użyty do produkcji dostępnych w sieci Żabka toreb pochodzi z odnawialnych źródeł i jest oznaczony certyfikatem FSC, który jest gwarancją odpowiedzialnej gospodarki leśnej. W praktyce oznacza to, że producenci stosują najnowsze technologie, minimalizując ilość zużytej w czasie produkcji wody, a każde ścięte drzewo wymaga nasadzenia przynajmniej jednego nowego.
Redukcja plastiku to jedno z najważniejszych działań odpowiedzialności społecznej Żabki w obszarze ekologii. Dlatego Żabka przykłada dużą wagę do tego, by opakowania jej produktów marek własnych powstawały z produktów przyjaznych środowisku. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach własnych – Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA – butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET). Zrezygnowała także z dodawania do dań gotowych plastikowych sztućców czy słomek. Systematycznie wprowadza również na opakowaniach produktów marki własnej oznaczenia informujące, jak właściwie segregować zużyte opakowania.

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.