Asfalt liderem na ścieżkach rowerowych
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Ścieżki rowerowe są jednym z najszybciej rozbudowywanych typów infrastruktury w Polsce, mają także istotne znaczenie w planach inwestycyjnych samorządów. Styl życia w dużych aglomeracjach miejskich cały czas się zmienia, zwiększa się świadomość społeczeństwa na temat zdrowego stylu życia oraz dbania o środowisko. Jednym z ekologicznych rozwiązań drogowych jest sprawna rozbudowa sieci transportu niskoemisyjnego w tym dróg rowerowych w dużych miastach, ale także na terenach pozamiejskich. W ostatnich dniach Urząd Miasta Stołecznego Warszawy opublikował najnowszą aktualizację mapy rowerowej miasta, która zawiera sieć tras liczącą przeszło 735 km, z których ok. 80% ma podstawową dla DDR nawierzchnię asfaltową.
Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 r.” opublikowanego w maju 2022 r. najczęstszą formą uprawiania sportu i rekreacji w Polsce była jazda na rowerze, ponad 79% badanych gospodarstw domowych posiadało rower na swoim wyposażeniu. Z punktu widzenia władz samorządowych inwestycje w dobrze rozbudowane ścieżki rowerowe, które zwiększyłby skalę korzystania z rowerów, zadowolenie użytkowników ścieżek, a także zapewniałyby komfort jazdy, a z drugiej strony umożliwiałyby dotarcie w bezpieczny i szybki sposób do celu jest niezwykle istotne.
- Zwiększenie roli roweru jako codziennego środka zaspokajania codziennych potrzeb mobilności niesie ze sobą wiele bezpośrednich i pośrednich korzyści, odczuwanych nie tylko przez osoby, które się na jeżdżenie rowerem decydują. Warto też wiedzieć, że rowerzyści są najbardziej surowymi recenzentami jakości infrastruktury miejskiej - wszelkie niepotrzebne progi krawężnikowe i inne nierówności nawierzchni odczuwają mocniej niż zmotoryzowani. Jeśli ich opinie zostaną włączone w proces tworzenia przestrzeni miejskich – nie tylko dróg dla rowerów, ale także chodników czy ulic i placów uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów, to wzrośnie komfort i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. – wskazuje dr Piotr Kuropatwiński ekspert ds. mobilności w stowarzyszeniu Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA).
Niebagatelne znaczenie przy budowaniu ścieżek rowerowych ma także technologia oraz materiały z jakich budowane są nawierzchnie, tak by spełniały one obowiązujące w Polsce normy i standardy w zakresie funkcjonalności, bezpieczeństwa oraz dopasowania do potrzeb użytkowników. Według styczniowej aktualizacji rowerowej mapy Warszawy już 80% obecnych ścieżek rowerowych w stolicy budowanych jest z wykorzystaniem asfaltu, który jak podkreślają eksperci PSWNA jest preferowanym rozwiązaniem technologicznym przy budowaniu tras rowerowych.
- Warto podkreślić, że nawierzchnie asfaltowe są także zalecane do stosowania w dokumentach technicznych, w tym jako podstawowa nawierzchnia w „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni jezdni przeznaczonych do ruchu bardzo lekkiego oraz innych części dróg” tj. WR-D-63 (2022). Jednocześnie technologia ta w pełni wpisuje się w nowoczesne podejście do budowania ekologicznych miast przyszłości, w czasie budowy i eksploatacji asfalt jest całkowicie nieszkodliwy dla człowieka i środowiska, może być także powtórnie wykorzystany w tej samej warstwie co wpisuje się w zasadę recyklingu takich materiałów, dodatkowo też mieszanki mineralno-asfaltowe układane w tzw. technologii na ciepło (WMA) umożliwiają mniejsze zużycie energii, a co za tym idzie mniejszą emisję dwutlenku węgla do środowiska – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu PSWNA.
Nawierzchnie asfaltowe wykorzystywane są przy budowie ścieżek rowerowych w całej Polsce, głównie ze względu na jego uniwersalność, ponieważ stosować możemy go nie tylko na terenach miejskich, ale także na ternach zamiejskich oraz leśnych. Od 2018 r. prowadzone jest „Badanie klimatu rowerowego”, które nakreśla wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach Polski. Badanie realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) tworzy pewnego rodzaju ranking miast i gmin przyjaznych rowerzystom, uwzględniając np. preferencję użytkowników pod względem jakości stosowanej nawierzchni wskazując tym samym kierunki rozwoju budowania dróg rowerowych.
- PSWNA jako organizacja skupiająca specjalistów z branży budownictwa od wielu lat podkreśla, że zarówno dla wykonawców jak i użytkowników asfalt jest zdecydowanie najlepszym budulcem dla polskich dróg, w tym także dla ścieżek rowerowych. Należy zwrócić uwagę na dostępność sprzętu wykorzystywanego do budowy tego typu nawierzchni, sprawdzoną przez lata technologie zapewniającą komfort jazdy i bezpieczeństwo dla użytkowników ruchu rowerowego. Asfalt jest także cenowo konkurencyjny, co oczywiście w obecnej sytuacji ekonomicznej jest bardzo ważne dla firm wykorzystujących ten budulec. Ostatnia aktualizacja rowerowej mapy Warszawy pokazuje nam także pewien trend w tym kierunku. Nawierzchnie asfaltowe już w tym momencie przeważają na ścieżkach rowerowych, a w kolejnych latach będzie ich zdecydowanie więcej. – podkreśla Andrzej Wyszyński.
Eksperci podczas zorganizowanego w zeszłym roku przez PSWNA seminarium pt. „Komfortowe i trwałe drogi rowerowe w Polsce i na świecie - od koncepcji do realizacji” odbywającego się w trakcie targów „Nowa Infrastruktura” zwrócili uwagę na najważniejsze zalety jakie niosą za sobą nawierzchnie asfaltowe. Nawierzchnie tego typu charakteryzują się przede wszystkim najlepszą równością ze wszystkich dostępnych i znanych w tym momencie technologii, brakiem spoin i dylatacji, a także małym oporem toczenia przy zachowaniu pełnej przyczepności.
Asfalt eliminuje także szkodliwe wibracje oraz zapewnia komfortowy i cichy przejazd. Istotną kwestią jest także estetyka budowanych dróg rowerowych, która przekłada się także na bezpieczeństwo dróg. Nawierzchnie wykonane z asfaltu zapewniają rowerzystom czytelność przebiegu drogi poprzez możliwość zastosowania kolorowych materiałów, na których dobrze widoczne jest chociażby poziome oznakowanie. Elementy składowe budowanych ścieżek rowerowych mają w pełni służyć rowerzystom i zapewnić jak największy komfort z ich korzystania.
Nawierzchnie asfaltowe są standardem europejskim, a dobrym przykładem są drogi asfaltowe zbudowane w ramach miejskich ścieżek rowerowych oraz np. sieci turystycznych szlaków rowerowych EuroVelo oplatających Europę. Według „Europejskiego Standardu Certyfikacji dla europejskiej sieci szlaków rowerowych” kryterium zasadniczym odnoszącym się do nawierzchni jest jakość budowanej drogi rowerowej, która jednocześnie powinna być wystarczająco gładka i twarda, czyli możliwości jakie zapewnia budulec jakim jest asfalt. Polska wykorzystując asfalt do budowy szlaków rowerowych wpisuje się także w tzw. „standard EuroVelo”.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.