Budownictwo drogowe a wpływ na środowisko naturalne
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Dekarbonizacja gospodarki to jeden z najważniejszych priorytetów na najbliższe lata. Sektor budownictwa drogowego, czy transportu w Polsce odpowiada za znaczną część emisji CO₂, co oznacza, że na tym polu jest wciąż bardzo dużo do zrobienia. Zarówno dotyczy to kontekstu legislacyjnego, jak i sprawnego realizowania inwestycji infrastrukturalnych, które umożliwią zredukowanie tzw. śladu węglowego. Jak branża drogowa może oddziaływać na poprawę kondycji środowiska naturalnego? W opinii publicznej coraz więcej dyskutuje się o ponownym wykorzystaniu materiałów budowlanych, o recyklingu nawierzchni asfaltowych oraz o zasadności stosowania konkretnych technologii do budowy dróg w kontekście ekologii.
W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie porozmawialiśmy z Eweliną Karp-Kręglicką (Budimex SA), Wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, a także przewodniczącą Komisji ds. środowiska przy PSWNA.
Jak stosowanie materiałów z recyklingu wpływa na obniżenie śladu węglowego?
Znacząco. Gospodarka o obiegu zamkniętym stanowi jeden z priorytetów polityki gospodarczej Komisji Europejskiej. Surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. Takie podejście ma prowadzić do stworzenia zrównoważonej, niskoemisyjnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu, zaczynając od jego projektowania, poprzez produkcję, użytkowanie, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania. Odnośnie recyklingu. Mieszanka mineralno-asfaltowa może w całości podlegać ponownemu wykorzystaniu. Jej powtórne zastosowanie w nowej nawierzchni powoduje redukcję śladu węglowego zarówno w technologii „na zimno” jak i „na gorąco”. Stosując materiały wtórne ograniczamy zużycie zasobów naturalnych (kruszyw), redukujemy zużycie energii, ograniczamy emisję spalin pochodzącą z transportu. Tym samym wpisujemy się w nurt gospodarki niskoemisyjnej i efektywnej pod kątem zasobów.
Na ile budowa dróg w technologii asfaltowej wpływa na zmniejszanie emisyjności?
Wszystko zależy od tego jakie materiały stosujemy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych
i z jakiego sprzętu budowlanego korzystamy. Jeśli wykorzystujemy surowce pochodzące z recyklingu, wówczas ten wpływ jest istotny. Istnieje również cały katalog produktów asfaltowych, wśród których możemy wybrać te z nich, które obniżają temperaturę produkcji mieszanek. To niesie nie tylko korzyści ekonomiczne, bowiem zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe gdyż produkujemy mniej dwutlenku węgla. W Budimex wdrażamy i zachęcamy do stosowania technologii niskoemisyjnych, czyli m.in z wykorzystaniem materiałów wtórnych. Cyklicznie odnawiamy flotę sprzętową na taką, która spełnia najnowsze normy emisji spalin. Inwestujemy w sprzęt budowlany z napędem elektrycznym. Zwiększamy udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w całej zakupionej energii. Korzystamy z systemu wag samochodowych zasilanych panelami słonecznymi. Pracujemy nad rozwiązaniami innowacyjnymi i przyjaznymi dla środowiska.
Czy jest różnica pomiędzy wpływem technologii budowy nawierzchni asfaltowej a nawierzchni betonowej na obniżenie śladu węglowego – i jeśli tak, to jaka?
Technologie wykorzystujące cement i stal charakteryzują się dużo większymi nakładami energetycznymi niż pozostałe powszechnie stosowane w budownictwie. Sam przemysł cementowy na świecie odpowiada za około 5% całkowitej emisji CO₂. Natomiast zdecydowana większość – 63% emisji CO₂ z cementowni to tzw. emisja procesowa, czyli wytwarzana podczas produkcji danego wyrobu. Węglan wapnia podczas produkcji klinkieru jest rozkładany na tlenek wapnia i dwutlenek węgla. Tej emisji nie da się uniknąć. Z kolei przemysł stalowy generuje od 7 do 9% bezpośrednich emisji pochodzących z globalnego zużycia paliw kopalnych.
Jakie inne czynniki wpływają na bardziej ekologiczne budownictwo drogowe?
Na pewno wykorzystanie surowców lokalnych tj. znajdujących się w sąsiedztwie realizowanej inwestycji mają wpływ na budownictwo ekologiczne. Dzięki wykorzystaniu surowców lokalnych ograniczamy emisję pochodzącą z transportu. Pojedyncza jednostka transportowa (ciągnik siodłowy z wanną) generuje emisję CO2 na poziomie 1kg/km. Im krótsza odległość transportowa, tym mniej spalin trafia do atmosfery. Przemysł musi się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest dekarbonizacja. To szansa na rozwój nowych technologii również w budownictwie. Innowacje, które mają na celu min. wydłużenie trwałości nawierzchni asfaltowych to jeden z elementów polityki zasobooszczędnej. Budimex wraz z Politechniką Warszawską pracuje nad nowatorskim rozwiązaniem technologicznym, chodzi o projekt SeHePa. To innowacyjne rozwiązanie jest związane z technologią samonaprawy nawierzchni.
Dodatkowo oczywiście dobrą i wskazaną praktyką jest promowanie zielonych produktów, przyjaznych środowisku. Niezmiernie cieszy, że pojawia się ich coraz więcej na rynku. Pozwala to wierzyć, że pewnego dnia dojdziemy do punktu, w którym to one będą przeważały, a ekologiczny punkt widzenia będzie punktem wyjściowym dla budownictwa drogowego. Misją PSWNA jest właśnie efektywne wspieranie wszelkich odpowiedzialnych działań służących poprawie jakości i wpływu budownictwa na środowisko naturalne. Nie pozostaje więc nic innego jak dalej aktywnie działać, bowiem jest dużo do zrobienia.
Modernizacje w branży wod-kan
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
ZABERD w gotowości, przygotowany do drogowej akcji “Zima” 2024/25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.