Komunikaty PR

Budownictwo drogowe a wpływ na środowisko naturalne

2021-06-17  |  11:30
Biuro prasowe
Kontakt
Maciek Sokołowski
Attention Marketing

Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Dekarbonizacja gospodarki to jeden z najważniejszych priorytetów na najbliższe lata. Sektor budownictwa drogowego, czy transportu w Polsce odpowiada za znaczną część emisji CO₂, co oznacza, że na tym polu jest wciąż bardzo dużo do zrobienia. Zarówno dotyczy to kontekstu legislacyjnego, jak i sprawnego realizowania inwestycji infrastrukturalnych, które umożliwią zredukowanie tzw. śladu węglowego. Jak branża drogowa może oddziaływać na poprawę kondycji środowiska naturalnego? W opinii publicznej coraz więcej dyskutuje się o ponownym wykorzystaniu materiałów budowlanych, o recyklingu nawierzchni asfaltowych oraz o zasadności stosowania konkretnych technologii do budowy dróg w kontekście ekologii.

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie porozmawialiśmy z Eweliną Karp-Kręglicką (Budimex SA), Wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, a także przewodniczącą Komisji ds. środowiska przy PSWNA.


Jak stosowanie materiałów z recyklingu wpływa na obniżenie śladu węglowego?

Znacząco. Gospodarka o obiegu zamkniętym stanowi jeden z priorytetów polityki gospodarczej Komisji Europejskiej. Surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. Takie podejście ma prowadzić do stworzenia zrównoważonej, niskoemisyjnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu, zaczynając od jego projektowania, poprzez produkcję, użytkowanie, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania. Odnośnie recyklingu. Mieszanka mineralno-asfaltowa może w całości podlegać ponownemu wykorzystaniu. Jej powtórne zastosowanie w nowej nawierzchni powoduje redukcję śladu węglowego zarówno w technologii „na zimno” jak i „na gorąco”. Stosując materiały wtórne ograniczamy zużycie zasobów naturalnych (kruszyw), redukujemy zużycie energii, ograniczamy emisję spalin pochodzącą z transportu. Tym samym wpisujemy się w nurt gospodarki niskoemisyjnej i efektywnej pod kątem zasobów.


Na ile budowa dróg w technologii asfaltowej wpływa na zmniejszanie emisyjności?

Wszystko zależy od tego jakie materiały stosujemy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych
i z jakiego sprzętu budowlanego korzystamy. Jeśli wykorzystujemy surowce pochodzące z recyklingu, wówczas ten wpływ jest istotny. Istnieje również cały katalog produktów asfaltowych, wśród których możemy wybrać te z nich, które obniżają temperaturę produkcji mieszanek. To niesie nie tylko korzyści ekonomiczne, bowiem zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe gdyż produkujemy mniej dwutlenku węgla. W Budimex wdrażamy i zachęcamy do stosowania technologii niskoemisyjnych, czyli m.in z wykorzystaniem materiałów wtórnych. Cyklicznie odnawiamy flotę sprzętową na taką, która spełnia najnowsze normy emisji spalin. Inwestujemy w sprzęt budowlany z napędem elektrycznym. Zwiększamy udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w całej zakupionej energii. Korzystamy  z systemu wag samochodowych zasilanych panelami słonecznymi. Pracujemy nad rozwiązaniami innowacyjnymi i przyjaznymi dla środowiska.


Czy jest różnica pomiędzy wpływem technologii budowy nawierzchni asfaltowej a nawierzchni betonowej na obniżenie śladu węglowego – i jeśli tak, to jaka?

Technologie wykorzystujące cement i stal charakteryzują się dużo większymi nakładami energetycznymi niż pozostałe powszechnie stosowane w budownictwie. Sam przemysł cementowy na świecie odpowiada za około 5% całkowitej emisji CO₂. Natomiast zdecydowana większość – 63% emisji CO₂ z cementowni to tzw. emisja procesowa, czyli wytwarzana podczas produkcji danego wyrobu. Węglan wapnia podczas produkcji klinkieru jest rozkładany na tlenek wapnia i dwutlenek węgla. Tej emisji nie da się uniknąć. Z kolei przemysł stalowy generuje od 7 do 9% bezpośrednich emisji pochodzących z globalnego zużycia paliw kopalnych.


Jakie inne czynniki wpływają na bardziej ekologiczne budownictwo drogowe?

Na pewno wykorzystanie surowców lokalnych tj. znajdujących się w sąsiedztwie realizowanej inwestycji mają wpływ na budownictwo ekologiczne. Dzięki wykorzystaniu surowców lokalnych ograniczamy emisję pochodzącą z transportu. Pojedyncza jednostka transportowa (ciągnik siodłowy z wanną) generuje emisję CO2 na poziomie 1kg/km. Im krótsza odległość transportowa, tym mniej spalin trafia do atmosfery.  Przemysł musi się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest dekarbonizacja. To szansa na rozwój nowych technologii również w budownictwie. Innowacje, które mają na celu min. wydłużenie trwałości nawierzchni asfaltowych to jeden z elementów polityki zasobooszczędnej. Budimex wraz z Politechniką Warszawską pracuje nad nowatorskim rozwiązaniem technologicznym, chodzi o projekt SeHePa. To innowacyjne rozwiązanie jest związane z technologią samonaprawy nawierzchni.

Dodatkowo oczywiście dobrą i wskazaną praktyką jest promowanie zielonych produktów, przyjaznych środowisku. Niezmiernie cieszy, że pojawia się ich coraz więcej na rynku. Pozwala to wierzyć, że pewnego dnia dojdziemy do punktu, w którym to one będą przeważały, a ekologiczny punkt widzenia będzie punktem wyjściowym dla budownictwa drogowego. Misją PSWNA jest właśnie efektywne wspieranie wszelkich odpowiedzialnych działań służących poprawie jakości i wpływu budownictwa na środowisko naturalne. Nie pozostaje więc nic innego jak dalej aktywnie działać, bowiem jest dużo do zrobienia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Sienkiewicz laureatem Diamentów Forbesa Biuro prasowe
2024-03-14 | 09:32

Sienkiewicz laureatem Diamentów Forbesa

  Spółka Sienkiewicz, produkująca prefabrykaty betonowe i żelbetowe, znalazła się w gronie laureatów rankingu Diamentów Forbesa 2024, uwzględniającego
Infrastruktura Cellnex udostępnił stacje bazowe PSP w Rzeszowie
2024-03-13 | 14:00

Cellnex udostępnił stacje bazowe PSP w Rzeszowie

Cellnex Poland udostępnił 24 swoje lokalizacje na terenie województwa podkarpackiego na potrzeby PSP. Współpraca ta jest częścią większego projektu realizowanego przez
Infrastruktura Panel dyskusyjny: GOZ w budownictwie – droga do zrównoważonej przyszłości
2024-03-05 | 01:00

Panel dyskusyjny: GOZ w budownictwie – droga do zrównoważonej przyszłości

25 marca w godz. 14:00-15:00 odbędzie się online panel dyskusyjny, którego głównym tematem będzie budownictwo cyrkularne. Przewidziana jest również sesja pytań i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.