Dworzec Lublin oficjalnie otwarty!
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Dworzec Lublin został oficjalnie otwarty. Nowoczesny obiekt to główny element złożonego, kompleksowego przedsięwzięcia, jakim jest Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstające w stolicy województwa lubelskiego. Zlokalizowany w centralnej części miasta, razem z towarzyszącą infrastrukturą jest węzłem komunikacyjnym łączącym transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Będzie to także jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Za projekt odpowiada uznana pracownia Tremend.
12 stycznia 2024 r. dla pasażerów oficjalnie otwarty został nowy Dworzec Lublin. Jego budowa rozpoczęła się w 2021 r., zaś z końcem 2023 r. wykonawca zakończył prace budowlane. Teraz, po finalizacji procedury odbiorów budowlanych oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, Dworzec Lublin został udostępniony pasażerom. "Obiekt jest supernowoczesny, energooszczędny i spełnia wszystkie wymagania, które przed budynkami użyteczności publicznej stawia XXI wiek" - powiedział podczas konferencji prasowej poprzedzającej inaugurację Dworzec Lublin Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, dodając, że otwarcie dworca to historyczny moment dla miasta.
Dworzec na miarę XXI wieku
Nowoczesny, ekologiczny Dworzec Lublin to dzieło uznanej polskiej pracowni architektonicznej Tremend. Ten złożony, wieloletni projekt Tremend to główny element kompleksowego, wielowymiarowego przedsięwzięcia, jakim jest Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstające w stolicy województwa lubelskiego. Zlokalizowany w centralnej części miasta, razem z towarzyszącą infrastrukturą jest węzłem komunikacyjnym łączącym transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Razem z gmachem dworca powstały także zadaszone perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. W projekcie zaplanowano także otwarty dla użytkowników dach z zielenią. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowany został też miejski plac z okolicznym terenem zielonym oraz powstał nowy układ drogowy, który usprawni komunikację. Zespół Tremend, pod autorskim kierunkiem architektki Magdaleny Federowicz-Boule jako Głównego Projektanta, zaangażowany był kolejno w opracowanie koncepcyjne, projekt architektoniczno-budowlany i przetargowy projekt wykonawczy, a następnie w nadzory autorskie podczas całej realizacji aż do finału w grudniu 2023 r. "Zastosowane w projekcie przyjazne środowisku oraz ograniczające emisyjność materiały i technologie czynią go jednym z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce" - podkreśla Magdalena Federowicz-Boule.
Nowy Dworzec Lublin powstał w centralnej części miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku Dworca PKP Lublin Główny. Projekt musiał więc nie tylko zaoferować optymalne i jak najbardziej funkcjonalne sposoby zarządzania ruchem, ale też wpisać się w historyczny kontekst architektoniczny i urbanistyczny miejsca. Dodatkowo szczególnie ważnym aspektem dla projektantów była rewitalizacja i impuls aktywizacyjny dla poprzemysłowego obszaru znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca. W swojej autorskiej koncepcji architekci Tremend zaproponowali prostą, modernistyczną bryłę, która w zamyśle stanowi kontrast dla eklektycznej, historyzującej formy Dworca PKP, a jednocześnie - za sprawą wyraźnie odmiennego języka architektonicznego ? nie będąc dla niej konkurencją. Wyraz architektoniczny nadają charakterystyczne ażurowe filary, będące elementami stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, które odgrywają także funkcję dekoracyjną. Ich linearne, nieco organiczne formy przypominać mogą splątane pnie drzew i sprawiają wrażenie lekkości całej struktury. W projekcie zastosowano takie materiały jak szkło czy stal szlachetna.
Projektowanie przyjazne środowisku
Ideą przyświecającą autorom projektu było stworzenie obiektu będącego przykładem inwestycji publicznej w duchu architektury zrównoważonej. Od lat dla architektów z pracowni Tremend minimalizacja śladu klimatycznego stanowi priorytet, dlatego też Dworzec Metropolitarny w Lublinie został zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Projekt spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Struktura ?pudełko w pudełku? i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają zużycie energii. Beton, stanowiący jeden z głównych budulców, jest materiałem o niskiej emisyjności. Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni. Walor prośrodowiskowy mają też takie rozwiązania jak zastosowanie wentylacji z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalnego wietrzenia garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierającego cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Efektywne wykorzystanie energii zapewnia sterowanie układami grzewczymi i wentylacyjnymi z funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatur i automatyką czasową. Wyrazem mądrego gospodarowania prądem jest również ograniczenie iluminacji budynku i jego sąsiedztwa, a także wykorzystanie energooszczędnych źródeł światła. Natomiast ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza służy zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych.
Międzynarodowe uznanie jeszcze przed oficjalnym otwarciem
Jeszcze przed oficjalnym oddaniem do użytku projekt pracowni Tremend został doceniony przez polską i międzynarodową społeczność architektów. W 2019 roku Dworzec Metropolitarny znalazł się na tak zwanej "krótkiej liście" nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival. W 2020 roku zaś otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor wręczaną przez redakcję dziennika "Rzeczpospolita" w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. W 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.
Informacje o projekcie:
Nazwa: Dworzec Lublin / Zintegrowane Centrum Komunikacji
Lokalizacja: Lublin, Polska
Klient: Urząd Miasta Lublin
Architekt: Pracownia Tremend
Projekt: 2016
Realizacja: 2021-2023
Więcej na: http://tremend.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects
Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/
Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!
Modernizacje w branży wod-kan
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.