Komunikaty PR

Mieszkańcy północy Krakowa czekają na szybki tramwaj na Górkę Narodową

2021-12-06  |  18:45
Biuro prasowe

W lipcu ubiegłego roku rozpoczęły się prace przy długo oczekiwanej linii szybkiego tramwaju z pętli Krowodrza Górka na Górkę Narodową. Na większości odcinków prace przebiegają sprawnie, są jednak miejsca, w których pojawiły się problemy. Dotyczy to także rejonu Górki Narodowej, gdzie w przyszłości zlokalizowana ma być pętla oraz parking P&R. Na tym obszarze nadal nie rozwiązano problemu skażonych gruntów, tymczasem do planowego oddania tej kluczowej dla północy Krakowa inwestycji pozostało niewiele ponad rok.

Czy uwzględniając kwestię problematycznych gruntów na Górce Narodowej, jak również ulewnych deszczów w okresie wakacyjnym, które zmusiły ekipę budowlaną do kilkukrotnego wstrzymywania prac, termin ukończenia prac pozostaje realny? Mieszkańcy mają coraz więcej wątpliwości, tymczasem Miasto w dalszym ciągu podtrzymuje, że zamierza zakończyć inwestycję w wyznaczonym terminie.

Co z wałem kolejowym i pętlą?

Na trasie przebiegu całej inwestycji są dwa ważne punkty, na których prace jeszcze się nie rozpoczęły. Pierwszym z nich jest wał kolejowy pomiędzy ul. Bociana a Kuźnicą Kołłątajowską. Dlaczego budowa w tym rejonie nie postępuje? Prace na linii kolejowej nr 95 będą mogły być przeprowadzone dopiero po uzyskaniu zgody PKP na jej czasowe zamknięcie – tłumaczy Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich odpowiedzialnego za tę inwestycję po stronie Miasta. Cały czas prowadzimy rozmowy w tej sprawie. Z informacji, jakie posiadamy obecnie, dostęp do tego odcinka będzie możliwy dopiero w przyszłym roku, możliwe, że już od wiosny. PKP uzależnia to od zakończenia inwestycji realizowanych na pozostałych elementach krakowskiej infrastruktury kolejowej.

Jakie są natomiast perspektywy rozwiązania problemu skażonych gruntów na terenach przyszłej pętli i parkingu, czyli drugiego ważnego punktu na tym odcinku? Temat regularnie poruszają lokalne media, tymczasem od samego początku inwestycji także na tym polu nie obserwuje się żadnych aktywności. Rozpoczęcie jakichkolwiek działań wymaga planu remediacji uzgodnionego przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Aby Miasto mogło uzyskać taką zgodę, konieczna jest wcześniejsza ostateczna decyzja ZRID dla całego zadania. Postępowanie w tej sprawie prowadzone jest w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.

Zdecydowana większość kwestii poruszanych w odwołaniach stron postępowania została już wyjaśniona – deklaruje Jan Machowski. Jest więc szansa na to, że w najbliższym czasie procedura się zakończy. Będzie można wtedy rozpocząć proces uzgadniania z RDOS projektu planu remediacji skażonego terenu. Jednocześnie cały czas rozmawiamy z wykonawcą zadania na temat samej metody.

Okazuje się, że równocześnie Miasto poszukuje też innych rozwiązań dla lokalizacji parkingu P&R przy końcowej pętli tramwaju. Teren pod parking, który nie jest objęty decyzją ZRID (zgodnie z obowiązującym prawem), musi zostać nabyty od osób trzecich. W tym momencie trudno przewidzieć ostateczny termin zakończenia tego postępowania, dlatego Miasto szuka alternatyw.

Co z terminami?

W związku z pojawiającymi się na wspomnianych odcinkach problemami, nie wiadomo kiedy ruszą tam prace, jak również, czy uda się je ukończyć w zadeklarowanym terminie. Mieszkańcy mają coraz większe wątpliwości.

Tymczasem Zarząd Inwestycji Miejskich uspokaja, że obowiązującym terminem ukończenia prac nadal pozostaje grudzień przyszłego roku. Niemniej jednak ZIM zaznacza, że mając na uwadze zarówno kwestię uzyskania ostatecznej decyzji ZRID, związaną z procesem remediacji, jak i kwestię dostępu do linii kolejowej 95, może się okazać, że wykonawca będzie potrzebował więcej czasu na realizację zadania.

Zdaniem Przewodniczącego Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały, Dominika Franczaka, właśnie tego należy się spodziewać. Wykonawcy pozostało niewiele ponad rok na realizację robót. W mojej opinii – a wiem, że nie jestem w niej osamotniony – nie ma większych szans na to, aby przez rok udało się domknąć kwestię formalności związanych z wałem kolejowym i gruntami na Górce Narodowej, a następnie rozpocząć i zakończyć tam prace. Wydaje mi się to naprawdę mało realne – konkluduje Dominik Franczak. Kolejnym zagrożeniem wskazywanym przez radnego jest też sytuacja ewentualnego żądania, postulowanego przez wykonawcę, dotyczącego podpisania aneksu do zawartej umowy, zapewniającego firmie wyższe wynagrodzenie, niż pierwotnie zakładane. KST na Górkę Narodową jest ogromnym projektem infrastrukturalnym, na którym panująca obecnie inflacja i wzrost kosztów materiałów budowlanych odbija się szczególnie dotkliwie. Zważywszy na fakt, że kontrakt zawierany był kilka lat temu, taka sytuacja może się jego zdaniem wydarzyć.

Co z trasą Wolbromską?

Ostatnią niewiadomą pozostaje projektowana obecnie Trasa Wolbromska, a więc zachodnia obwodnica Zielonek, mająca ułatwiać wyjazd z Krakowa na północ. Na odcinku pomiędzy ulicami Opolską i Pachońskiego trasa ma przebiegać równolegle z KST na Górkę Narodową. Mieszkańcy skarżą się na brak informacji na temat tego, w jaki sposób to rozwiązanie będzie dokładnie wyglądało. W ramach budowy KST do Górki Narodowej pomiędzy ulicami Opolską i Pachońskiego powstanie nowy układ drogowy, który będzie funkcjonalnie pierwszym odcinkiem Trasy Wolbromskiej. Arteria w kierunku Zielonek, która jest obecnie przygotowywana, będzie więc kontynuacją wspomnianego układu drogowego. W przyszłości cała Trasa Wolbromska na odcinku krakowskim będzie przebiegała od granicy Krakowa aż do ul. Opolskiej – opisuje rzecznik ZIM.

Jest sporo niejasności dotyczących trwającej inwestycji. Mieszkańców cieszy jej realizacja, przestają jednak wierzyć w to, że uda się ją sfinalizować przed końcem nadchodzącego roku, pomimo zapewnień lokalnych Władz, które w dalszym ciągu utrzymują, że jest to możliwe.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak! Biuro prasowe
2024-04-11 | 10:00

Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!

To obiecujące wieści dla użytkowników biur i mieszkańców biznesowej części Służewca! Wkrótce ruszy ważna inwestycja drogowa, która połączy ul. Suwak z ul.
Infrastruktura Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu
2024-04-08 | 08:14

Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu

Trwa przebudowa środkowej części placu Defilad – nowego placu Centralnego. W nowoczesnej przestrzeni znajdzie się wiele elementów zielonych, małej architektury oraz detali
Infrastruktura Sienkiewicz laureatem Diamentów Forbesa
2024-03-14 | 09:32

Sienkiewicz laureatem Diamentów Forbesa

  Spółka Sienkiewicz, produkująca prefabrykaty betonowe i żelbetowe, znalazła się w gronie laureatów rankingu Diamentów Forbesa 2024, uwzględniającego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

Edukacja

Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

Transport

Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.