Monitorowanie budowy dróg – czy zabezpieczamy strategiczne inwestycje?
Infrastruktura krytyczna, do której należy system drogowy i transportowy, jest podstawą funkcjonowania krajowej gospodarki. Dlatego niezwykle istotne jest jej nieustanne ulepszanie i rozwijanie. W Polsce w 2023 roku oddano do użytku 266,5 km nowych autostrad czy dróg ekspresowych, co zwiększyło całkowitą długość tych nitek do 5115,6 km – wynika z podsumowania GDDKiA. Ponadto trwają przetargi i budowy kolejnych kilometrów tras. Jak widać, prace nad ich rozwojem nie ustają, lecz napotykane liczne trudności wydatnie wpływają na czasy realizacji, a co za tym idzie – na kary za opóźnienia.
Ostatnie pięć lat przyniosło łącznie podpisanie 169 publicznych kontraktów na budowy i remonty polskich dróg. Aktualnie w realizacji są 104 zadania o łącznej długości 1302,8 km, natomiast w trakcie przetargu są kolejne 42 zlecenia o łącznej długości 503 km. Plany w tym roku zakładają oddanie do ruchu łącznie 175 km nowych dróg krajowych. Sprawna realizacja powyższych zadań zgodnie z założonymi terminami jest kluczowa, ponieważ budowa lub remont danej drogi jest jednym z elementów większych projektów które muszą przebiegać według danego harmonogramu.
Jednak przebieg prac zależy od wielu czynników, w tym od problemów, z którymi borykają się wykonawcy. Powodują one utrudnienia i opóźniają prace. Wśród głównych przyczyn obecne są włamania i kradzieże materiałów oraz elementów konstrukcyjnych potrzebnych do sprawnej realizacji inwestycji. Przekłada się to zarówno na problemy wykonawców jak i kierowców przemieszczających się po danych trasach, którzy napotykają trudności w dotarciu do celów podróży.
Place budowy na drogach są atrakcyjnym miejscem dla złodziei, gdyż rozciągnięte są na wiele kilometrów, co utrudnia ich skuteczną ochronę. Dla przykładu - ostatni odcinek nowej trasy Drogi Ekspresowej S7, dla którego w październiku 2023 roku ogłoszono przetarg ma 12,9 km długości. Kolejną rzeczą przykuwającą uwagę złodziei jest obecność pracowników zależna od warunków atmosferycznych – podczas obfitych opadów deszczu praca w niektórych przypadkach jest niemożliwa do realizacji przez co place są opustoszałe, a to stwarza okazję do wtargnięcia na ich teren. Fakt, że miejsca te są wyposażone w wiele cennych materiałów, również wpływa na ich atrakcyjność w oczach przestępców. Kable, miedź i elektronarzędzia są według badania przeprowadzonego przez BauWatch najczęściej kradzionymi elementami.
Kradzieże na budowach dróg
Kradzieże w otoczeniu budowanych dróg nie są niestety rzadkim zjawiskiem. Na początku tego roku będzińska policja (woj. śląskie) informowała o dokonaniu kradzieży metalowych elementów barier energochłonnych w rejonie drogi krajowej numer 86. Z kolei z informacji komisariatu policji z Olsztyna, wynika, że w tym samym czasie do sądu wpłynął akt oskarżenia przeciwko mężczyźnie, który od końca 2022 do czerwca 2023 regularnie dopuszczał się wielu aktów kradzieży w tym głównie wyposażenia elementów dróg czy torowisk w postaci min. barier ochronnych, włazów żeliwnych, stalowych lin, poręczy, prętów, przewodów a także znaków drogowych i ich elementów.
Publiczne przetargi charakteryzują się dużym obwarowaniem terminowości realizacji pod rygorem wysokich kar. Akty włamań i kradzieży na placach budowy wpływają na sprawne realizowanie całego harmonogramu prac. W związku z tym wykonawcy muszą poszukiwać sposobów by zapobiec przestępstwom dotykającym ich place budowy.
- Budowy dróg charakteryzują się tym, że są bardzo rozciągnięte na długim obszarze, a krytyczne zasoby nierzadko są transportowane wraz z postępem prac. Cykliczna zmiana położenia kluczowych elementów wykorzystywanych w budowie może utrudniać stacjonarne formy monitorowania. Optymalnym rozwiązaniem stają się mobilne wieżyczki zapewniające wsparcie w tych miejscach, w których jest to aktualnie konieczne – mówi Aleksander Wilczewski Dyrektor Operacyjny BauWatch Polska.
Skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą ma wymierny wpływ na ciągłość prac, co jest szczególnie istotne w przypadku infrastruktury drogowej. Na rynku znajduje się wiele rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa, a wśród tych najefektywniejszych znajdują się mobilne kamery monitorujące. W portfolio BauWatch znajduje się m.in. kamera Solar, która - dzięki zastosowaniu paneli na szczycie wieżyczki - jest samowystarczalna w energię, co umożliwia inwestorom pracującym na długich dystansach przesuwanie ochrony kluczowych odcinków wraz z postępem prac. Drugą propozycją firmy jest kamera GreenLight wyposażona w głośniki i zielone reflektory LED, które nie tylko oświetlają teren, ale także odstraszają potencjalnych przestępców.
Brak opóźnień wynikających z zaginięcia kluczowego elementu prac to nie tylko brak wysokich kar zmniejszających rentowność projektu, ale także szybsze oddanie drogi do użytku – na czym korzystają wszyscy.
O BauWatch
BauWatch to uznany lider w branży mobilnego monitoringu wizyjnego, działający na europejskim rynku od 2008 roku. Aktualnie ich zaawansowane rozwiązania ochronne dla sektora budowlanego i fotowoltaicznego dostarczane są do 10 państw w tym m.in. Anglii, Niemczech, Belgii, Francji, Włoch czy Hiszpanii. Z ponad piętnastoletnim doświadczeniem i obsługą ponad 40 tysięcy projektów, pochodząca z Holandii firma jest synonimem niezrównanej skuteczności w prewencji i reagowaniu na incydenty. Wykorzystując innowacyjne technologie i systemy oparte na sztucznej inteligencji, BauWatch oferuje swoim klientom pełen zakres usług monitoringu, od wykrywania niepożądanych aktywności po natychmiastowe powiadamianie służb. Z rozbudowaną flotą ponad 8 tysięcy wieżyczek z kamerami oraz grupą 500 specjalistów pracujących nad innowacjami produktowymi firma gwarantuje kompleksową ochronę aktywów 24/7.
Modernizacje w branży wod-kan
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
ZABERD w gotowości, przygotowany do drogowej akcji “Zima” 2024/25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.