Rośnie sprzedaż asfaltu po stałej cenie
Firmy budowlane coraz częściej korzystają z możliwości zakupu asfaltu u polskich producentów po stałej cenie. Rozwiązanie to pozwala minimalizować ryzyko wzrostu cen materiałów budowalnych, który obecnie obserwowany jest na rynku.
Ceny asfaltu uzależnione są od notowań ropy na światowych rynkach, cen HFO (ciężki olej opałowy) oraz kursu dolara. Na kształt ceny asfaltu wpływa też szereg niezależnych czynników makroekonomicznych (m.in. popyt oraz podaż). Odzwierciedleniem sprzedaży asfaltu jest także sezonowość. Po wyraźnym spadku cen na początku 2020 roku, w IV kwartale zaczęły one ponownie rosnąć. Obecnie wraz z ceną ropy rosną także ceny produktów jej przerobu, między innymi asfaltów. Aby pomóc firmom wykonawczym zminimalizować skutki panujących warunków makroekonomicznych, polscy producenci asfaltów już kilka lat temu wprowadzili możliwość sprzedaży swoich produktów po stałych cenach.
- Funkcjonujące w ORLEN Asfalt narzędzie stałych cen było odpowiedzią na potencjalną sytuację ekonomiczną, której obecnie jesteśmy świadkami, czyli szybko rosnących cen ropy na światowych rynkach – mówi Marek Pietrzak, prezes ORLEN Asfalt. – Klienci, którzy zdecydowali się podpisać z nami taką umowę, mają zagwarantowaną stałą cenę i dostawy na określonym poziomie ilościowym nawet przez okres czterech lat. Od 2014 roku wielkość sprzedaży asfaltu po cenie stałej sukcesywnie rośnie. W roku 2020 nastąpił znaczący wzrost o ok. 20 proc. tej formy sprzedaży w stosunku do roku poprzedzającego. Obecnie co czwarta dostawa realizowana jest po stałej cenie. Wykorzystanie tego narzędzia przez odbiorców realizujących duże, wieloletnie inwestycje, niweluje ryzyka przy ich realizacji związane ze wzrostem notowań.
– Sprzedaż asfaltów naszej spółki w ubiegłym roku była na nieco wyższym poziomie niż w roku poprzednim. LOTOS Asfalt w polityce cenowej kieruje się elastyczną reakcją na sygnały płynące z rynku i ten czynnik determinuje poziom cen również w roku 2021 – mówi Cezary Godziuk, prezes Zarządu spółki LOTOS Asfalt. - Obserwujemy wzrost zainteresowania umowami ze stałymi cenami wśród klientów. Systematycznie rosną odbiory asfaltu w tej formule. W 2020 roku spółka LOTOS Asfalt osiągnęła drugi wynik od momentu wprowadzenia tego narzędzia do swojej oferty (tj. od 2010 roku). Kolejne lata także rysują optymistyczną perspektywę. Klienci docenili spokój, jaki niesie zabezpieczenie ceny, a także oferowaną przez LOTOS Asfalt elastyczność, która odpowiada dynamicznej specyfice budowy dróg. Dodatkowo takie umowy mają wysoki priorytet realizacji, więc klient, oprócz zabezpieczenia ceny, kupuje gwarancję dostaw i najwyższy poziom obsługi w okresie spiętrzeń zamówień.
Początkowo umowy zawierane były jedynie przez największe firmy na zabezpieczenie budowy kontraktów autostradowych. Dziś, po przeszło dekadzie, rozwiązanie to jest szeroko stosowane przez wielu odbiorców na kontraktach o różnej wielkości.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.