Shell we współpracy z Toyotą i Hondą rozbuduje sieć stacji wodorowych
Władze stanu Kalifornia dofinansowały budowę 51 punktów tankowania wodoru, które są przedmiotem wspólnego projektu Shell Hydogen, Toyoty i Hondy. Projekt otrzymał dotację California Energy Commission (CEC) w wysokości 40,8 miliona dolarów.
Nowe punkty tankowania wodoru zostaną zbudowane na 48 istniejących stacjach Shella. Oprócz tego dwie stacje wodorowe dla samochodów osobowych Shell Hydrogen zostaną zmodernizowane, a na stacji tankowania ciężarówek zostanie dodany dystrybutor dla aut osobowych. W ramach współpracy z Shellem Toyota i Honda zobowiązały się do zwiększenia sprzedaży samochodów na ogniwa paliwowe, aby rozszerzyć bazę klientów stacji wodorowych Shell Hydrogen. Obecnie w Kalifornii istnieje dziewięć stacji wodorowych tej sieci. Siedem z nich powstało dzięki poprzedniej edycji programu grantowego California Energy Commission (CEC).
Jak podkreśla Komisja Energii CEC, inwestycja ta przyspieszy rozwój rynku stacji tankowania wodoru, aby zapewnić infrastrukturę nowym samochodom na ogniwa paliwowe, które wyjadą na drogi w latach 2021-2024. Chodzi m.in. o pojawienie się na rynku nowej generacji Toyoty Mirai, której roczna produkcja ma być 10-krotnie większa od aktualnego modelu.
Toyota Mirai już dziś jest najpopularniejszym samochodem na ogniwa paliwowe na rynku. Do końca 2019 roku japoński koncern sprzedał ponad 10 tys. egzemplarzy tego samochodu. Wodorowy sedan swoją światową premierę miał pod koniec 2014 roku w Japonii, zaś w następnym roku wszedł na rynki Europy i Stanów Zjednoczonych. Samochód jest produkowany w znacznej mierze ręcznie w ekskluzywnej fabryce Motomachi, gdzie powstawał m.in. Lexus LFA, a obecnie jest montowany Lexus LC.
Druga generacja Mirai to luksusowy sedan, pod wieloma względami przypominający swoich kuzynów spod marki Lexus. Została opracowana na modułowej platformie GA-L, dzięki której auto ma sztywniejszą konstrukcję, niżej położony środek ciężkości i lepsze właściwości jezdne od aktualnego modelu. Nowy Mirai będzie miał o 30% większy zasięg od obecnej generacji. Pod koniec 2020 roku trafi do sprzedaży w Japonii, USA i wybranych krajach Europy, zaś w Polsce będzie prawdopodobnie dostępny od 2021 roku. Aby stało się to możliwe, Toyota nawiązała w Polsce współpracę z PGNiG w dziedzinie rozwoju technologii wodorowych i budowy pierwszej stacji tankowania wodoru naszym kraju.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.