Komunikaty PR

Trendy w bezpieczeństwie pracy magazynowej 2021

2021-03-24  |  13:12
Biuro prasowe
Kontakt
Wojciech Podsiadły
Get More Services

ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl

Choć w pewnej mierze nauczyliśmy się już funkcjonować w pandemii, doświadczenia z COVID-19 mogą okazać się katalizatorem trwałych zmian w obszarze bezpieczeństwa w logistyce. Jakie trendy są widoczne na początku 2021 r.?

Eksperci i akademicy są zgodni co do tego, że wymuszone przez COVID-19 zmiany funkcjonowania magazynów stały się impulsem do weryfikacji kwestii bezpieczeństwa w logistyce – zarówno w perspektywie stabilności łańcuchów dostaw, jak i minimalizacji ryzyka dla indywidualnych pracowników. Jakie technologie rozwinęły się w tych warunkach i w jakim kierunku będzie szedł dalszy postęp? Oto 3 trendy, które mają szanse zapanować w bezpieczeństwie magazynowym w 2021 roku i kolejnych latach.

Inteligentne rozwiązania dla dystansu

Odzież robocza i środki ochrony osobistej są od lat stałym przedmiotem troski fachowców odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i higienę pracy. Ich funkcją zawsze było minimalizowanie ryzyka podczas wykonywanych czynności. Jako że w kontekście pandemii czynnikiem zagrożenia stało się nadmierne skracanie odległości pomiędzy pracownikami, pojawiło się oprogramowanie i sprzęt mający temu zapobiegać. Latem 2020 roku Amazon wdrożył system „asystenta dystansu” pozwalający mierzyć z użyciem kamery odległości między osobami w kadrze i na bieżąco informować na monitorze o tym, czy są dość duże. Firma zamontowała kilkaset instalacji tego rodzaju w swoich magazynach i udostępniła kod źródłowy – tak, by każdy mógł je skopiować na swoje potrzeby. Jak donosiło CNBC, potentat e-commerce testował także indywidualne środki ochrony osobistej mające to samo zadanie – rękaw z czujnikiem, diodą i głośniczkiem, informujący użytkownika o nieutrzymaniu zalecanego dystansu mruganiem i dźwiękiem. Rozwiązanie, przydatne z oczywistych względów w kontekście pandemii, może znaleźć szerokie zastosowanie także, gdy ta dobiegnie końca – tym razem w celu zapobiegania kolizjom. – Oparty o kamerę, układ rozpoznawania osób i wyjście audiowizualne system ostrzegania o znalezieniu się pieszych w strefie bezpieczeństwa wózka widłowego to jedna z nowości w ofercie wyposażenia dodatkowego STILL – mówi Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – System Reversing Warning Plus warto polecić wszystkim firmom, w których doszło kiedyś do kolizji wózka z pieszym oraz tam, gdzie sposób organizacji tras i procesów transportu wewnętrznego niesie ryzyko tego typu niepożądanych zdarzeń. Generowane przez urządzenie sygnały ostrzegają zarówno operatora, jak i przechodnia, znacznie ograniczając w efekcie ryzyko wypadku – podsumowuje.

Sztuczna inteligencja w służbie prewencji

W artykule opublikowanym przez Columbia Southern University eksperci prognozują z kolei, że rok 2021 może by przełomem w upowszechnieniu systemów predykcyjnego modelowania bezpieczeństwa. Funkcjonująca w ich ramach sztuczna inteligencja miałaby analizować dane spływające z całego przedsiębiorstwa, by identyfikować warunki zwiększające prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku i ostrzegać o niebezpieczeństwie nim ono realnie wystąpi. Kluczem do trafności tych prognoz jest jednak ilość, zróżnicowanie i kompletność informacji gromadzonych przez system. Czynnikiem sprzyjającym poprawie jakości zbieranych danych jest bez wątpienia upowszechnienie technologii 5G i stopniowe zwiększanie wysycenia infrastruktury magazynowej czujnikami i nadajnikami. Na podobnej zasadzie w służbie optymalizacji pod względem kosztów eksploatacji wózków działają dość popularne już dziś systemy zarządzania flotą. Narzędzia są więc już dostępne. Okaże się, czy ceny podzespołów oraz integrujących i analizujących dane programów będą na tyle atrakcyjne a świadomość korzyści na tyle duża, by predykcyjne systemy bezpieczeństwa miały szansę upowszechnić się już w tym roku.

Automatyzacja, roboty kooperujące i komunikacja między maszynami

Doświadczenia 2020 roku pokazały, że dwa pozornie wykluczające się cele – poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości obiektu – mogą być realizowane jednocześnie dzięki rozwiązaniom automatyzacyjnym. Umieszczane pomiędzy stanowiskami na liniach produkcyjnych roboty kolaboracyjne gwarantują zachowania dystansu społecznego, a przekazanie części zadań maszynom pozwala poprawiać produktywność bez zwiększania zatrudnienia (minimalizując tym samym liczbę osób na jednostkę powierzchni). – Spodziewamy się w najbliższych latach wzrostu zainteresowania: kompletacyjnymi robotami współpracującymi takimi jaki iGo neo; całościowymi autonomicznymi systemami działającymi w oparciu o wózki AGV; oraz półautomatycznymi rozwiązaniami pozwalającymi odciążać operatorów, usprawniać ich pracę i zwiększyć jej bezpieczeństwo bez radykalnej zmiany dotychczasowej organizacji magazynu – mówi Dominik Jasiok, Advanced Applications Manager STILL Polska. – Rozwojowi tych technologii sprzyja zarówno zwiększenie atrakcyjności kosztowej podzespołów i wielokierunkowych systemów łączności, jak i uświadomiona za sprawą epidemii potrzeba gotowości: na zmiany popytu oraz sytuację, w której ograniczona zostaje dostępność pracowników – dodaje. Dobrym przykładem postępu w zakresie Przemysłu 4.0 jest ukończony u schyłku 2020 r. projekt IC4F, w ramach którego rynkowi liderzy rozwiązań dla przemysłu, logistyki, telekomunikacji współpracowali z naukowcami celem eksploracji możliwości wykorzystania komunikacji pomiędzy maszynami i elementami infrastruktury dla poprawy funkcjonowania procesów. Podczas spotkania podsumowującego prace STILL zademonstrował stworzony w kooperacji z Nokią system „Truck-to-X Communication”, w którym wózek widłowy - przykładowo - łączy się z bramą, by upewnić się, że z danym ładunkiem jest w stanie bezpiecznie przez nią przejechać. Eksperci spodziewają się, że tego typu rozwiązania, asystenci jazdy wózkiem oraz pełna automatyzacja wybranych obszarów magazynów będą mieć pozytywny wpływ na bezpieczeństwo pracy w magazynach, a także wydajność realizowanych procesów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Get More Services
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce Biuro prasowe
2025-02-06 | 15:20

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Sieć MOYA zakończyła 2024 rok, osiągając liczbę 500 stacji paliw w całej Polsce. 6 lutego, podczas uroczystego otwarcia nowo wybudowanej stacji własnej, świętowano to wyjątkowe
Infrastruktura Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!
2024-12-20 | 10:00

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Inwestorzy dotrzymali obietnicy i tuż przed Świętami Bożego Narodzenia oddany został do użytkowania łącznik ulicy Suwak i ulicy Cybernetyki na warszawskim Służewcu. Oznacza to, że
Infrastruktura Modernizacje w branży wod-kan
2024-11-28 | 01:00

Modernizacje w branży wod-kan

Koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury, coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ekologii i bezpieczeństwa, a nawet problemy z dostępnością personelu – to najbardziej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.