Komunikaty PR

3 mld zł z chmury w 2022 roku

2022-03-22  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Nie słabnie zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi w Polsce. Towarzyszy temu boom inwestycyjny na rynku data center. Głównie z uwagi na poniesione inwestycje we własną infrastrukturę, firmy przede wszystkim korzystają z modelu hybrydowego.

 

Prognozy dla chmury

Najnowsze dane PMR, które pochodzą z raportu PMR „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”, opublikowanego w grudniu 2021 roku, wskazują, że wartość rynku chmury w Polsce w 2021 roku rosła w tempie przekraczającym 30% rok do roku. Nasze prognozy zakładają, że w 2022 roku wartość rynku cloud computing osiągnie 3 mld zł. Należy podkreślić, że zgodnie z definicją PMR jest to w 100% rynek rozwiązań B2B wdrażanych przez firmy i instytucje. Udział tak zdefiniowanego rynku w całkowitych wydatkach na IT przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki w Polsce przekroczy w 2022 roku 7,5%.

W 2020 roku czynnikiem, który przeważał w ocenie perspektyw dla rynku chmury obliczeniowej, była pandemia COVID-19. Wywarła ona bardzo istotny wpływ na ten rynek w okresie 2020-2021. Zasadniczą kwestią była przyspieszona transformacja cyfrowa przedsiębiorstw i wdrożenie narzędzi pracy zdalnej na masową skalę. W kolejnych latach inwestycje największych światowych dostawców rozwiązań IaaS będą miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju chmury w Polsce. Środki wyasygnowane zarówno na infrastrukturę i centra danych, ale również na szkolenia, promocję, wsparcie partnerów i stworzenie całego ekosystemu rozwoju chmury, przełoży się na dalszy postęp w adopcji chmury i rosnący udział w budżetach przedsiębiorstw.

 

Wysoka dynamika, ale niska intensywność

Najwięksi dostawcy IT, z którymi PMR cyklicznie przeprowadza wywiady na temat trendów rynkowych, wskazują na nadal bardzo duży potencjał rozwoju chmury. Tym bardziej, że według oficjalnych statystyk krajowych co czwarta firma w kraju deklaruje korzystanie z chmury. Jest to wynik poniżej średniej UE (jedna na trzy firmy wykorzystuje chmurę) i nie wyróżnia się na plus w regionie środkowoeuropejskim. Bardzo istotne jest jednak, żeby podkreślić dynamikę wzrostu. Dwa lata temu do wykorzystania z chmury w kraju przyznawała się jedna na dziesięć firm. Postęp w tym zakresie jest jednym z rekordowych w UE. Z drugiej strony, intensywność wykorzystania chmury jest nadal niewielka, co widać po udziale w całkowitych wydatkach na IT. Głównie z uwagi na poniesione inwestycje we własną infrastrukturę, firmy przede wszystkim korzystają z modelu hybrydowego – blisko 9 na 10 dużych firm w kraju tak konsumuje chmurę. Ciekawy jest też wątek zagranicznych korporacji, które korzystają z chmury i rozliczają wydatki w tym zakresie z poziomu spółki matki poza Polską.

 

Kluczowa rola zewnętrznych partnerów

Mimo iż – przynajmniej teoretycznie – jednymi z cech chmury powinny być wysoki poziom standaryzacji i minimalna interakcja z dostawcą, w praktyce w firmach brakuje choćby podstawowych kompetencji w zarządzaniu środowiskiem chmurowym. W rezultacie chociaż chmura w jej podstawowej postaci jest bardziej gotowym produktem niż dedykowana usługa, implementacja środowisk chmurowych nie jest sprawą oczywistą i banalną dla zdecydowanej większości firm.

Z badania PMR zrealizowanego we współpracy z Netią w III kw. 2021 r. wynika, że zaledwie co dziesiąta firma w Polsce samodzielnie mierzy się z wdrażaniem i utrzymaniem chmury w przedsiębiorstwie. Ogromna większość korzysta ze wsparcia podmiotów zewnętrznych. Co więcej, główną barierą wdrażania nowoczesnych rozwiązań aplikacyjnych w chmurze w przedsiębiorstwach jest właśnie obawa przed nieudanym wdrożeniem i brak wsparcia. Dopiero na kolejnych miejscach znajdują się bariery natury finansowej. To tylko pokazuje, jak ważna jest rola partnera zewnętrznego w całym procesie.

Więcej informacji można znaleźć w raporcie PMR: „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2022”

 


PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.

 

Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie Biuro prasowe
2024-07-02 | 01:00

Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie

Światło stanowi jeden z najważniejszych elementów architektonicznych, którego rola nie ogranicza się wyłącznie do kreowania estetyki przestrzeni. Coraz bardziej zaawansowane
IT i technologie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu
IT i technologie iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
2024-07-01 | 09:00

iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS

iiyama zapowiada nową serię gamingowych monitorów z klanu Red Eagle wyposażonych w 180Hz matrycę Fast IPS o superszybkim czasie reakcji plamki wynoszącym zaledwie 0,2 ms (MPRT).

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.