63 proc. konsumentów korzysta z płatnych antywirusów Badanie AV-Comparative
W 2021 roku działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19 przyczyniły się do znacznego wykorzystania Internetu. Praca w domu stała się dla milionów ludzi normą, a spotkania towarzyskie twarzą w twarz zastąpiły wideokonferencje. Oprogramowanie zabezpieczające komputery oraz smartfony stało się ważniejsze aniżeli przed pandemią, ponieważ cyberprzestępcy przystąpili do zmasowanych ataków, próbując wykorzystać nowe uwarunkowania. Jak wynika z badania AV-Comparatives 63 proc. użytkowników domowych korzysta z płatnych rozwiązań zabezpieczających. Darmowe antywirusy częściej instaluje młodsze pokolenie (24 lata lub mniej) - około 56 proc. Z kolei u starszej generacji powyżej 55 lat ten współczynnik jest znacznie niższy i wynosi 29 proc. Co ciekawe, ponad połowa respondentów nie używa dodatkowych funkcji oferowanych przez oprogramowanie antywirusowe. Natomiast wśród tych, którzy to robią, czterema cieszącymi się największą popularnością opcjami dodatkowymi są ochrona kamery internetowej, antyspam, VPN i bezpieczna przeglądarka.
Uczestnicy badania wskazali też najpopularniejsze antywirusy chroniące komputery oraz smartfony. W tej pierwszej kategorii najwięcej głosów zdobyli Kaspersky, Microsoft oraz Bitdefender. Właściciele smartfonów najczęściej wymieniali oprogramowanie Bitdefendera.
Najpopularniejsze systemy operacyjne i przeglądarki
AV-Comparatives sprawdził jakich systemów operacyjnych oraz przeglądarek używają konsumenci. Wśród komputerów na pierwszym miejscu znajduje się Windows 10 (65 proc.), a kolejne lokaty zajmują Windows 11 (24 proc.), Windows 7 (3,7 proc.) oraz macOS (3,5 proc.). W przypadku mobilnych systemów operacyjnych nastąpił nieznaczny wzrost wykorzystania systemu iOS, z którego obecnie korzysta prawie jedna czwarta użytkowników smartfonów. Jednak zdecydowanie najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym pozostaje Android z 74 proc, udziałem. Wśród przeglądarek niekwestionowanym liderem pozostaje Google Chrome (35 proc.), drugie miejsce zajmuje Mozilla Firefox (28 proc.), a trzecie Microsoft Edge (19 proc.).
Wyniki raportu bazują na ankiecie internetowej przeprowadzonej przez AV-Comparatives pomiędzy 9 grudnia 2021 a 23 grudnia 2021. Wzięło w niej udział prawie 2500 osób z czterech kontynentów – Europy, Ameryki Południowej, Ameryki Północnej i Azji.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.