95 razy na Księżyc i z powrotem - 5 lat Uber Eats w Polsce
Mija 5 lat od startu Uber Eats w Polsce. Polacy pokochali posiłki z dostawą — aby je dostarczyć, kurierzy przemierzyli dystans odpowiadający 95 podróżom na Księżyc i z powrotem. Z okazji jubileuszowej “piątki” Uber Eats podsumowuje pół dekady działalności.
Od 2017 roku wiele się zmieniło. Rozpoczynając swoją działalność w stolicy, platforma miała w ofercie 150 partnerów restauracyjnych. Pięć lat później — aplikacja dostępna jest w ponad 100 miastach, zaś liczba współpracujących lokali wzrosła do prawie 7 tys. Z kolei, jeśli chcielibyśmy skorzystać z oferty każdej z nich, zajęłoby to nam kolejne 5 lat.
TOP 5 zamawianych potraw
Aby sprawdzić, jak wyglądają kulinarne upodobania Polaków, eksperci Uber Eats przyjrzeli się zamówieniom składanym w 12 największych miastach w Polsce.
W ciągu ostatnich pięciu lat największym zainteresowaniem cieszy się kuchnia amerykańska z cheeseburgerem na czele. Na drugiej pozycji znajduje się pizza. Co ciekawe, na najniższy stopień podium, w klasyfikacji dań z największą liczbą zamówień w ciągu ostatnich pięciu lat, zajmują sałatki. Tabelę zamykają potrawy wegetariańskie oraz szeroko pojęta kuchnia azjatycka.
Jak zamawiamy?
Pół dekady danych wskazuje jasno — gdybyśmy mieli świętować dzień posiłków z dostawą, byłaby to niedziela. W dalszej kolejności najczęściej składamy zamówienia w piątki i soboty. Dniem, w którym decydujemy się gotować, lub zjeść coś na mieście jest poniedziałek. W tym dniu składamy najmniej zamówień.
Zanim nasze ulubione potrawy trafią na stół, pokonują miliony kilometrów. Tylko w 2021 roku “herosi bez peleryn”, czyli dostawcy współpracujący z platformą Uber Eats, przebyli dystans odpowiadający 32 lotom na Księżyc i z powrotem. Z kolei, jeśliby liczyć pokonane kilometry od początku działalności Uber Eats w Polsce, odbyliby taką podróż 95 razy.
Jak wygląda średnie pojedyncze zamówienie składane w Polsce? Liczby wskazują, że najczęściej z dostawy korzystamy w towarzystwie i zamawiamy więcej niż jedną potrawę — a dokładniej 3,6 na jedno zamówienie. Zaś średni napiwek oscyluje w okolicach 7 złotych.
Jakimi smakoszami jesteśmy?
Platforma Uber Eats umożliwia również pozostawianie komentarzy do zamówień. Wśród wiadomości, od wielu lat niezmiennie dominuje prośba o usunięcie cebuli. Zdecydowana większość komentarzy to personalizowanie zamówień (np. proporcje nóżek z kurczaka w stosunku do reszty dania lub usunięcie sosu). W ciągu ostatnich 5 lat zdarzyły się także momenty, do których dobre jedzenie pasuje najlepiej - ten jeden z użytkowników poprosił o napisanie na pudełku z jedzeniem “Wyjdziesz za mnie?”. Trzymamy kciuki, że dostał odpowiedź twierdzącą i życzymy wszystkiego dobrego na nowej drodze życia.
5 lat dostawy
Ostatnie pół dekady to nie tylko rosnąca liczba zamówień, miast, oraz restauracji. To też wprowadzanie nowych funkcji, odpowiadających na potrzeby użytkowników.
- W 2019 roku po raz pierwszy można było skorzystać z możliwości odbioru osobistego — dzięki czemu weekendowy spacer mógł stać się jeszcze ciekawszy.
- Rok później, fani płatności bezgotówkowych zyskali możliwość rozliczeń za pośrednictwem BLIK.
- Wraz z rozpoczęciem pandemii, platforma uruchomiła bezdotykową dostawę, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno dostawców, jak i użytkowników.
- W 2022 roku Uber Eats wprowadził możliwość składania grupowych zamówień. Aby spotkania z przyjaciółmi mogły być w całości poświęcone przyjemnemu spędzaniu czasu, aplikacja pozwala na dzielenie rachunku pomiędzy zamawiającymi.
![Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_17101402,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie
![Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1063317197,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
![iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_631145671,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.