Komunikaty PR

Adopcja AI w Polsce rośnie najszybciej w UE

2024-09-23  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karol Czyżewski
FleishmanHillard

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
karol.czyzewski|fleishmaneurope.com| |karol.czyzewski|fleishmaneurope.com
601 750 060
www.fleishmanhillard.pl

Polskie firmy są coraz bardziej przekonane do potencjału i narzędzi sztucznej inteligencji (AI). 30% przedsiębiorstw już wdrożyło technologie AI, a tylko w ciągu minionego roku adaptacja AI w polskich firmach urosła o 36%, osiągając najszybsze tempo wzrostu spośród krajów Unii Europejskiej – wynika z danych zaprezentowanych przez Amazon Web Services (AWS) podczas AWS Cloud Day w Warszawie.

AWS od 2022 roku zleca badanie adopcji nowoczesnych technologii cyfrowych w krajach europejskich. Punktem wyjścia jest ogłoszona w 2021 r. przez Komisję Europejską (KE) "Droga do Cyfrowej Dekady", program transformacji cyfrowej Europy do 2030 r. Obejmuje ona działania w 4 obszarach: cyfryzacji usług publicznych, budowy infrastruktury, rozwoju umiejętności technicznych oraz transformacji cyfrowej firm, definiując konkretne cele do osiągnięcia przez kraje Unii i całej UE.

Zaprezentowany na początku 2024 r. raport przygotowany przez niezależną firmę Strand Partners na zlecenie AWS, szacował, że utrzymanie tempa wdrażania zaawansowanych technologii cyfrowych może odblokować dodatkowe 576 mld złotych dla polskiej gospodarki do 2030 roku. Obecnie na zlecenie AWS została przygotowana aktualizacja raportu, opierająca się na badaniu obejmującym ponad 1000 polskich przedsiębiorstw. Według najnowszych danych 30% polskich firm obecnie wdraża rozwiązania AI, co oznacza 36% wzrost rok do roku – jest to najszybsze tempo wzrostu spośród krajów Unii Europejskiej. Sztuczna inteligencja już teraz wywiera znaczący wpływ na firmy, które z powodzeniem zintegrowały ją ze swoimi praktykami biznesowymi - 83% firm widzi pozytywny wpływ AI na wartość biznesową, a 79% na oszczędności kosztów.

Dzięki uwolnieniu potencjału sztucznej inteligencji, Polska ma okazję, aby stać się europejskim liderem w tej dziedzinie. Aby tego dokonać kluczowe będzie uzupełnienie luki w umiejętnościach oraz klarowne regulacje. Jednocześnie zwiększając inwestycje w sztuczną inteligencję, Polska może w pełni wykorzystać potencjał AI do napędzania wzrostu gospodarczego, budowania odporności cybernetycznej oraz cyfrowej transformacji biznesu – mówi Tomasz Stachlewski, dyrektor ds. technologii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Amazon Web Services (AWS). Co interesujące, najwięcej polskich firm korzysta z AI w sektorze obronnym. Może to wynikać ze szczególnego położenia geopolitycznego Polski. Dlatego tak istotne staje się u nas wykorzystanie nowych technologii do zapewnienia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i nie tylko – dodaje Stachlewski.

Sektor obronny zdecydowanym liderem we wdrażaniu AI w Polsce
Spośród wszystkich sektorów objętych badaniem, na czoło wysuwają się firmy z sektora obronnego, gdzie 71% już wykorzystuje sztuczną inteligencję, a 86% jest świadomych jej potencjału. Ponad połowa badanych firm używa sztucznej inteligencji w więcej niż tylko jednym obszarze. Dominuje wykorzystanie AI do kontroli jakości, tworzenia treści oraz wykrywania nadużyć. Ankietowani z sektora obronnego wskazują, że największymi barierami na drodze do szybszej adopcji sztucznej inteligencji są trudności w rekrutacji odpowiednio wyszkolonych pracowników (41%) oraz brak jasnych regulacji prawnych (32%).

W dalszej kolejności ze sztucznej inteligencji korzystają firmy z branży produkcyjnej (47%) oraz usług finansowych (40%).

Branża finansowa korzysta z AI do analizy finansowej, analityki predykcyjnej oraz w procesach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Firmy z tego sektora stwierdzają, że korzystanie z AI doprowadziło do znacznej poprawy wydajności (55%) i podejmowania decyzji (48%) oraz oczekują, że dalsze wdrażanie AI w usługach finansowych będzie napędzane przede wszystkim obietnicą dalszego wzrostu wydajności.

W sektorze firm produkcyjnych, AI jest wykorzystywana głównie do obsługi klienta, kontroli jakości czy automatyzacji procesów. Firmy z tego sektora, które wdrożyły narzędzia AI widzą już wzrost wydajności wypływający z AI (62%), a blisko połowa firm zauważyła poprawę w podejmowaniu decyzji.

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce są mniej zaawansowane we wdrażaniu AI i tylko 25% z nich korzysta obecnie z narzędzi AI. MŚP które wdrożyły AI, wykorzystują ją głównie do analizy predykcyjnej (33%) i automatyzacji systemów (28%). Odnotowały już one pewne wymierne korzyści, w tym zwiększenie przychodów (33%) i obniżenie kosztów (33%).

Kompetencje cyfrowe poszukiwane
Niezależnie od reprezentowanej branży jako główną przeszkodę w adopcji sztucznej inteligencji firmy wskazują na problemy w rekrutacji odpowiednio wyszkolonych pracowników. Aby przezwyciężyć te trudności, 85% firm jest skłonnych zaoferować wyższe wynagrodzenie kandydatom przeszkolonym w zakresie sztucznej inteligencji, a średni proponowany wzrost wynagrodzenia wynosi 28%. Oprócz wiedzy w zakresie AI bardzo istotne i poszukiwane są także osoby posiadające kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz analizy danych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: FleishmanHillard
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.