Analityka w handlu detalicznym – więcej informacji niż można się spodziewać
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Przez długi czas systemy dozoru wizyjnego były gwarantem bezpieczeństwa w sklepie. To się nie zmieniło – jednakże spektrum zastosowań tego typu rozwiązań jest znacznie większe. Co, jeśli systemy dozoru mogą się stać przydatnym narzędziem biznesowym, zwiększającym wydajność i wyniki finansowe firmy? Z pomocą mogą przybyć kompleksowe rozwiązania oparte na monitoringu wizyjnym i analityce.
W minionych latach można było zauważyć znaczący spadek ruchu w sklepach stacjonarnych. Wpływ na to miało kilka czynników, zwłaszcza zwiększająca się popularność sklepów internetowych, a także globalna pandemia. W samym 2020 roku w Polsce, według raportu ExpertSender, przybyło aż 11,8 tysiąca nowych sklepów internetowych. Równocześnie, w ostatnich miesiącach w handlu detalicznym zauważalne są znaczne wzrosty – w grudniu 2021 roku według raportu GUS zauważono ośmioprocentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z grudniem 2020 roku.
Powoli zaczynamy wracać do sklepów stacjonarnych – przed przedsiębiorcami stoi jednak nie lada wyzwanie związane z powrotem do wyników sprzedażowych sprzed pandemii. Do tego celu niezbędne będą szczegółowe dane analityczne, które mogą zostać pozyskane… wprost ze sklepu. Inteligentne systemy monitoringu wizyjnego, oparte na analityce i rozwiązaniach end-to-end mogą nie tylko dostarczyć aktualnych informacji wpływających na sprzedaż, ale także znacznie przyczynić się do poprawy doświadczenia klienta podczas robienia zakupów.
Liczenie osób i monitorowanie kolejek
Dzięki analityce właściciel sklepu jest w stanie wprowadzić do swojego sklepu wiele udogodnień, nie tylko tych skierowanych do klientów, ale także znacznie ułatwiających pracę personelu. Rozwiązania analityczne połączone z monitoringiem wizyjnym można wykorzystać do zliczania osób przechodzących pod kamerą w czasie rzeczywistym. Uzyskane dane będą przydatne do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych, np. o poziomie zatrudnienia w godzinach szczytu. Natomiast monitorowanie kolejek może znacznie zwiększyć poziom zadowolenia klientów dokonujących zakupy w sklepie. Dzięki wykorzystaniu tej funkcji, pracownicy zostaną powiadomieni o narastającej kolejce w danym miejscu. Dodatkowo informacje o średnim czasie oczekiwania i wskaźnikach rezygnacji pozwalają na szybkie wprowadzenie zmian.
Identyfikacja demograficzna i mapy ciepła
W celu gromadzenia statystyk przydatna będzie funkcja identyfikacji demograficznej, polegająca na zbieraniu informacji na temat wieku i płci odwiedzających sklep. Pomoże to właścicielowi zdefiniować grupy docelowej firmy, a także dostosować komunikaty marketingowe kierowane do odwiedzających. Ponadto informacje statystyczne pozyskiwane z map ciepła, identyfikujących gorące punkty i martwe obszary umożliwiają wizualizację wzorców ruchu w czasie.
„Zastosowanie analityki w monitoringu wizyjnym dostarcza przedsiębiorcom garść cennych statystyk, pomocnych w przygotowaniu strategii działania firmy, a także ustalania celów przekładających się na poprawę zysków i doświadczeń klientów. Przykładowo, dzięki mapom ciepła można zoptymalizować układ całego sklepu, czyniąc go miejscem bardziej przejrzystym dla klientów” – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Rozległe możliwości sieciowych rozwiązań audio
Systemy audio mogą zostać wykorzystane na dwa sposoby – z jednej strony wspierać personel sklepu, z drugiej sprawiać, że pobyt w sklepie będzie dla klienta jeszcze przyjemniejszy. Dzięki wykorzystaniu innych rozwiązań analitycznych wiemy już, że istnieją w sklepie obszary wymagające większego wsparcia. Systemy audio umożliwiają wysyłanie odpowiednich komunikatów głosowych, które informują pracowników o aktualnym obłożeniu sklepu, pozwalając na natychmiastowe podjęcie odpowiednich działań. Odpowiednia atmosfera w sklepie to kolejny kluczowy składnik budowania pozytywnych doświadczeń klientów. Składają się na nią, m.in. dobór odpowiedniego tła muzycznego, a także emitowanie komunikatów głosowych, np. o aktualnych promocjach.
Kompleksowe rozwiązania end-to-end
Rozwiązania analityczne najlepiej działają w kompleksowych, zintegrowanych systemach dozoru wizyjnego, łączących ze sobą kamery oraz inne sieciowe urządzenia zabezpieczające i analityczne. Ważne jest także dobranie właściwego oprogramowania do zarządzania materiałem wizyjnym, które nie tylko integruje się z wszystkimi elementami monitoringu, takimi jak kamery, systemy audio, aplikacje analityczne i czujniki, ale także jest nieskomplikowane w obsłudze. Pomaga to w gromadzeniu wszystkich niezbędnych informacji w jednym miejscu i prostym zarządzaniu nimi.
„Systemu dozoru muszą być skrojone na miarę, co znaczy, że powinny z łatwością odpowiadać na specyficzne potrzeby danej branży – począwszy od wyboru kamer, po oprogramowanie zarządzające całym ekosystemem. Istotne jest także to, aby wybrane rozwiązanie nie sprawiało problemów w obsłudze, a interfejs był przejrzysty i dostosowany do potrzeb klienta. Tak kompleksowe rozwiązanie może być pomocne także w innych obszarach, często niezauważalnych. Przykładowo: dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możliwy jest szybki dostęp do dokumentacji montażowej, co pozwala na uniknięcie błędów podczas montażu” – dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.