Komunikaty PR

Badanie Brother Polska: jak drukują i kupują małe i średnie firmy

2020-01-31  |  14:40
Biuro prasowe
Do pobrania press ( 0.68 MB )

Firma Brother Polska opublikowała wyniki badania poświęconego drukowi w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach. Analiza pokazuje, że firmy powszechnie wykorzystują urządzenia drukujące, przy czym największą wagę przywiązują do kosztów związanych z ich zakupem i eksploatacją.

Drukarki powszechne w biurach

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2019 r. w Polsce na zlecenie Brother Polska, sprzętem drukującym najczęściej wykorzystywanym przez małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Polsce są urządzenia wielofunkcyjne (87 proc.). Korzystanie z monochromatycznych drukarek laserowych deklaruje 60 proc. firm, a z kolorowych – 52 proc. Mniejszą popularnością cieszą się urządzenia atramentowe. W najmniejszym stopniu ankietowane MŚP korzysta z drukarek mobilnych (tylko 5 proc. wskazań).

W zdecydowanej większości firm (90 proc.) liczba poszczególnych wykorzystywanych urządzeń drukujących nie przekracza 10 sztuk. Wyjątek stanowią tutaj monochromatyczne drukarki laserowe: 1/3 firm deklaruje posiadanie więcej niż 10 sztuk tych urządzeń. Duże firmy są na ogół w posiadaniu większej liczby sztuk sprzętu niż małe przedsiębiorstwa.

Najczęstszy rodzaj zastosowania sprzętu drukującego w badanych firmach to modele sieciowe dla grup roboczych udostępniane kilku komputerom (40 proc.). Przy tym sposób eksploatacji różni się jednak w zależności od typu urządzeń. Modele atramentowe, urządzenia specjalistyczne, mobilne drukarki oraz skanery wykorzystuje się głównie jako sprzęt podłączony do jednego komputera. Drukarki laserowe udostępnia się najczęściej grupom roboczym, a urządzenia wielofunkcyjne – działom lub departamentom w ramach jednego przedsiębiorstwa. Wśród dużych firm bardziej powszechne jest wykorzystanie urządzeń wielofunkcyjnych oraz monochromatycznych drukarek laserowych jako sprzętu sieciowego, który udostępniany jest działom, a rzadsze – korzystanie z urządzeń specjalistycznych.

Polskie MŚP zapytane o najczęściej występujące problemy ze sprzętem drukującym wskazywały na zacięcia papieru, usterki bębnów drukujących oraz problemy z różnymi formatami nośników.

Co kupują MŚP?

Zarówno małe, jak i duże firmy najczęściej nabywają urządzenia wielofunkcyjne (61 proc. wskazań). Blisko 60 proc. firm planujących zakup chce przeznaczyć budżet nie większy niż 10 tysięcy zł. Ponad 50 proc. firm nie planuje zakupu lub nie wie kiedy dokona zakupu urządzeń drukujących, niemal 30 proc. zamierza zainwestować w sprzęt w dalszej przyszłości, a 18 proc. chce nabyć nowe modele niebawem.

50 proc. firm przeznacza na zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących poniżej 5 tys. zł rocznie, a drugie tyle dysponuje w tym zakresie budżetem rocznym w wysokości powyżej 5 tys. zł. Wraz ze wzrostem rozmiarów firmy zmienia się struktura wydatków na materiały eksploatacyjne: budżet dużych firm na ich zakup częściej niż w przypadku małych firm przekracza 10 tys. zł.

Kryteria i priorytety zakupowe

Najważniejsze źródła informacji przy wyborze sprzętu to wcześniejsze doświadczenia w eksploatacji przez firmę (58 proc.) oraz rekomendacje i opinie innych użytkowników, partnerów i ekspertów (58 proc.). Najmniej istotne są dla badanych firm reklamy w Internecie, prasie i telewizji oraz ulotki reklamowe (tylko 3 proc. wskazań).

Najczęstszy schemat zakupu modeli drukujących to wybór urządzenia z oferty producentów i poszukiwanie najkorzystniejszego sposobu ich zakupu (36 proc.). 24 proc. firm sprawdza aktualne promocje u dystrybutorów i wybiera najkorzystniejszą ofertę. Tylko 10 proc. ma umowę ramową z jednym dystrybutorem i korzysta wyłącznie z jego oferty.

„Druk to dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw obszar nadal ważny i stale obecny w ich codziennej działalności. Jest on przy tym często postrzegany przez pryzmat kosztów, a rzadziej w ujęciu wydajności czy nowoczesnych technologii, takich jak zaawansowane systemy informatyczne czy chmura. Firmy chcą drukować oszczędnie, co jest zupełnie zrozumiałe, ale warto, aby spojrzały na ten proces z perspektywy zarządzania danymi, bo to pozwoli im zoptymalizować biznes i zapewnić wyższy poziom informacji” – powiedział Piotr Baca, Country Manager w Brother Polska.

Najważniejszym (79 proc. wskazań) czynnikiem przy wyborze marki jest cena, przy czym najbardziej liczą się dla firm koszty kartridży i tonerów (68 proc.) oraz samego sprzętu (47 proc.). Z kolei najmniej istotnymi kryteriami są możliwość przetestowania sprzętu w firmie oraz kwestie oprogramowania umożliwiającego kontrolę i optymalizację druku w firmie (obie pozycje uzyskały 18 proc. wskazań). Firmy zapytane o pożądane cechy sprzętu, najczęściej brane pod uwagę w procesie zakupowym, wskazują na możliwości drukowania przez sieć (68 proc.), niezawodność sprzętu potwierdzoną opiniami użytkowników (65 proc.), automatyczny druk dwustronny (59 proc.) oraz szybkość drukowania (55 proc.). W kontekście eksploatacji przedsiębiorstwa planujące zakup urządzeń drukujących zwracają uwagę na wydajność materiałów eksploatacyjnych (76 proc.) oraz ich jakość (49 proc.). W zakresie serwisu i gwarancji ważne są dla polskich MŚP: szybki i bezpośredni kontakt z serwisem (60 proc.) oraz możliwość serwisu on-site (52 proc.).

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2019 r. na zlecenie firmy Brother przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia przy użyciu techniki CATI. Kwestionariusz, analizy i raport z badania przygotowała agencja Data Science Publicis Media/Zenith. Grupa badawcza objęła 400 osób odpowiedzialnych za wybór i zamówienia drukarek/urządzeń wielofunkcyjnych w małych i średnich firmach w Polsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.