Badanie Citrix: COVID-19 przyspieszył przejście na model pracy zdalnej
Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
Blisko trzy czwarte (72%) managerów IT sądzi, że szybkie przejście na model pracy w domu przyspieszyło cyfrową transformację w ich organizacji, wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Citrix. Ponadto 44% z nich uważa, że sam proces migracji na model pracy zdalnej został przyspieszony o ponad rok.
Globalne badanie zostało przeprowadzone wśród ponad 3700 managerów IT. Według niego firmy starają się sprostać nowej rzeczywistości, jaką jest masowa praca z domu i wyzwaniom związanym z jej bezpieczeństwem i wydajnością. Ze względu na fakt, iż trzy czwarte managerów IT uważa, że pracownicy będą chcieli pozostać przy takiej formie pracy, na firmy wywierana jest presja, by szybko ustanowić formalnym modelem działania.
„Dla wielu osób niemal z dnia na dzień biuro stało się cyfrową przestrzenią pracy, a nie fizycznym miejscem” - powiedział Krzysztof Rachwalski, Country Manager Citrix Polska. „Badanie pokazuje, że zespoły IT podjęły wyzwanie szybkiego umożliwienia masowej pracy z domu. Kolejnym zadaniem jest uczynienie z niej zrównoważonej i skutecznej metody działania w perspektywie długoterminowej, przy jednoczesnym rozpoczęciu ogromu prac polegających na przywracaniu pracowników do fizycznych lokalizacji. Zdarzenia ostatnich miesięcy z pewnością odcisną zmiany w otoczeniu biznesowym i przyspieszą powstanie hybrydowego środowiska pracy, jednak taka zmiana musi być płynna i bezpieczna.”
W miarę łagodzenia restrykcji i ponownego uruchamiania gospodarki apetyt na powrót do poprzedniego modelu pracy w biurze wydaje się być dość ograniczony. Ponad dwie trzecie managerów IT (69%) zgadza się z tezą, że dla większości pracowników praca z domu była dość łatwa, a 71% uważa, że dzięki odpowiednim technologiom efektywność współpracy nie różniła się niczym od jej tradycyjnej formy.
Badanie ukazuje, że zespoły IT wdrażają technologie ułatwiające długoterminową pracę z domu. W odpowiedzi na kryzys COVID-19, 62% managerów IT potwierdza, że ich działy rozważają redukcję fizycznej infrastruktury IT i przejście na model chmury, 42% spodziewa się wprowadzenia cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy, a 44% zainteresowanych jest usługami dostępnymi w chmurze publicznej.
Jednak droga do masowej pracy zdalnej nie obyła się bez przeszkód. Mimo iż ponad dwie trzecie (68%) pracowników, z badanych organizacji pracuje w domu co najmniej jeden dzień w tygodniu, firmy miały trudności z pełną migracją do tego modelu. Prawie połowa (48%) nie miała planu ciągłości działania, dedykowanego dla zdecydowanej większości pracowników, którzy byli upoważnieni do pracy zdalnej, a 61% potwierdziło, że taka zmiana modelu pracy stanowiła dla organizacji pewne wyzwanie. To odbiło się negatywnie na działach IT: ponad trzy czwarte (77%) doświadcza wysokiego poziomu stresu.
„Kryzys spowodował, że firmowe działy IT znalazły się w centrum uwagi” - mówi Krzysztof Rachwalski.
„Z badania jasno wynika, że ich reputacja i postrzeganie na tle innych działów uległo zmianie, gdyż infrastruktura IT i cyfrowe narzędzia do pracy stały się kluczowe dla biznesowej ciągłości działania. Jak pokazuje badanie ponad trzy czwarte managerów IT (77%) zgadza się, że IT jest obecnie postrzegane jako kluczowy dział w ich organizacji.”
Szybka zmiana modelu pracy wzbudziła pewne obawy i była przyczyną określonych wyzwań. Większa liczba osób pracujących z domu powoduje, że 70% managerów IT martwi się o bezpieczeństwo firmowych informacji, a ponad połowa (54%) potwierdza, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby pracowników instalujących nieusankcjonowane przez organizację oprogramowanie. Również niektóre rozwiązania techniczne stwarzają problemy. Prawie jedna czwarta (23%) managerów IT twierdzi, że w ciągu ostatnich kilku tygodni to nagłe awarie wirtualnych sieci osobistych (VPN) były kluczowym problemem, z jakim borykały się ich działy.
# # # # #
O badaniu
Badanie przeprowadzone przez Censuswide (www.censuswide.com) na zlecenie Citrix opierało się na wywiadach przeprowadzonych w kwietniu/maju 2020 r. z 3770 decydentami IT w średnich i dużych organizacjach z następujących siedmiu państw: USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Niemiec, Francji i Holandii. Respondenci pracują m.in. w następujących sektorach: usługi finansowe, opieka zdrowotna i nauki przyrodnicze, telekomunikacja /media, usługi profesjonalne, produkcja, handel detaliczny.
Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.