Komunikaty PR

Bitdefender: luty pod znakiem ataków ransomware

2022-03-28  |  01:00
Biuro prasowe

Specjaliści od bezpieczeństwa spodziewali się, ze wraz z wybuchem wojny dojdzie do eskalacji cyberataków. Jednak według danych telemetrycznych Bitdefendera incydenty były bardziej stonowane aniżeli początkowo się spodziewano. Do końca lutego nie pojawiły się żadne zweryfikowane raporty o naruszeniach przemysłowych systemów sterowania (ICS), takie jak chociażby ataki paraliżujące dostawy energii na Ukrainie w 2015 i 2016 roku. Co nie oznacza, że kolejne miesiące nie przyniosą ataków przeprowadzanych przez grupy APT wspierane przez państwa.  Natomiast nadal bardzo niebezpieczne jest złośliwe oprogramowanie ransomware. Coraz częściej początkowym wektorem ataku jest spear phishing, czyli działanie ukierunkowane na konkretne osoby, najczęściej pracujące w firmach będących w zainteresowaniu hakerów.  Statyczne silniki antymalware Bitdefendera wykryły 244 rodziny oprogramowania ransomware - o 42 więcej niż w styczniu. Najbardziej rozpowszechniona była odmiana WannaCry (45 proc.), a następnie GandCrab (13 proc) oraz Cerber (11 proc.). Ransomware stanowi zagrożenie dla całego świata, w lutym występował on w 154 krajach. Najczęściej pojawiał się w: Stanach Zjednoczonych (23 proc.), Indie (14 proc.), Brazylia (12 proc.), Tajwan (10 proc.), Niemcy (9 proc.), Iran (9 proc.).

 

Trojany na Androida

„The Bitdefender Threat Debrief” zawiera również informacje dotyczące trojanów na Androida. W tej grupie zdecydowany prymat należał w lutym do Trojan.Downloader.DN. Jego udział wśród szkodników atakujących smartfony pracujące pod kontrolą systemu z zielonym ludzikiem wyniósł 57 proc. Malware jest dołączany do aplikacji pobieranych z Google Play i działa jako agresywne oprogramowanie reklamowe. Drugą pozycję w tym zestawieniu zajął InfoStealer.XY z 30 proc. udziałem. Trojan podszywa się pod mobilne antywirusy i eksfiltruje poufne dane, pobiera i instaluje inne złośliwe oprogramowanie oraz wyświetla adware.

 

Atak na homografy - Yahoo! na czele

Bitdefender sporządził na podstawie badań telemetrycznych listę 10 witryn, pod które najczęściej podszywają się napastnicy wykorzystujący do ataków domeny homograficzne.

Ataki homograficzne, będące wyrafinowaną formą phishingu, bazują na idei wykorzystywania podobnych znaków do podszywania się pod witryny znanych globalnych marek. Najprostsza forma  tego rodzaju oszustwa polega na zastąpieniu litery „O” na „0” np. g00gle.com. Według Bitdefender Lab w listopadzie 2021 roku napastnicy najczęściej podszywali się pod  Yahoo! Aż  43 proc. spośród wszystkich ataków homograficznych IDN wykorzystywało tą witrynę. Nieco mniejszym zainteresowaniem oszustów cieszył się Hotmail (28 proc.).

 

Bitdefender Labs wykrywa co minutę około 400 nowych incydentów bezpieczeństwa, a codziennie weryfikuje 30 miliardów zapytań o zagrożenia. Dostęp do tego typu danych pozwala uzyskać stosunkowo szeroki obraz na temat cyberataków. 

 

Źródło; marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.