Komunikaty PR

Branża e-grocery rośnie w siłę. Nowe wyzwania dla przedsiębiorców?

2022-04-06  |  09:00

Jak wskazuje raport „E-commerce w Polsce 2021” przygotowany przez Gemius, 73% internautów robi aktywnie zakupy online. Produkty spożywcze wiąż przegrywają jednak z sektorem non-food.  Czy Pandemia okazała się krokiem milowym dla sektora e-grocery w Polsce? Jakie wyzwania stoją w związku z tym przed przedsiębiorcami?

Początki w latach 90.

Historia e-commerce w Polsce rozpoczęła się w 1997 roku, kiedy to wystartował pierwszy sklep internetowy firmy Terent. Już w 1999 roku dołączyły do niego Merlin i Empik. W tym samym roku powstała także największa polska platforma handlowa – Allegro. Od tego czasu ilość sklepów internetowych znacznie wzrosła. W 2021 roki ich 52,3 tys. [1], a wartość rynku e-commerce przekroczyła 100 mld złotych [2].

Pandemiczny skok

Jeszcze na początku 2020 roku, przed wybuchem pandemii, zrobienie zakupów spożywczych z dowozem przez internet było możliwe głównie w stolicy i kilku innych dużych miastach Polski. Dzisiaj takie usługi dostępne są również w mniejszych miejscowościach, głównie dzięki wprowadzeniu takiego udogodnienia przez popularne sieci sklepów. Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że 73% Polaków robi zakupy przez internet, jednak nadal to nie produkty spożywcze są najczęstszym wyborem konsumentów. Nie ulega wątpliwości, że od momentu wybuchu pandemii Covid-19 popularność e-grocery w Polsce znacznie wzrosła. Okazuje się, że aż 58% badanych osób, które robią zakupy spożywcze online, to nowi użytkownicy, którzy zaczęli korzystać z tego typu usług dopiero w tym trudnym okresie. PwC prognozuje, że rynek e-grocery w latach 2021-2026 osiągnie największy średni wskaźnik rocznego wzrostu, a jego wartość będzie na poziomie 18 mld złotych.

Pros and cons

Wśród wielu zalet zakupów online można wyróżnić przede wszystkim:

  • oszczędność czasu,
  • wygodę,
  • możliwość dokonania zakupów dla innej osoby, np. w innym mieście,
  • bezkontaktowość,
  • możliwość porównania ofert sklepów,
  • większa dostępność produktów.

Polscy konsumenci są wciąż mocno konserwatywni, jeśli chodzi o zakupy online. Najczęściej kupują oni żywność trwałą, taką jak: produkty puszkowane, artykuły suche, oleje czy przekąski. W koszykach rzadziej znajdują się mięso, nabiał, mrożonki, owoce i warzywa czy pieczywo. Jedną z głównych obaw, które towarzyszą kupującym w tym przypadku jest to, czy produkty im dostarczone na pewno będą świeże i zdatne do spożycia.

Wyzwanie dla przedsiębiorców

W dobie zwiększonego popytu na zakupy spożywcze online to właśnie zagwarantowanie świeżości oferowanych produktów jest dużym wyzwaniem dla podmiotów oferujących dostawy. Naprzeciw przedsiębiorcom wyszła firma InPost, która udostępniła dla swoich klientów Lodówkomaty. Działają i wyglądają one podobnie jak klasyczny Paczkomat, jednak ich skrytki są lodówkami, które utrzymują temperaturę produktów na trzech poziomach.

- Utrzymanie odpowiedniej temperatury produktów spożywczych, a w szczególności lodów, nabiału, owoców, warzyw czy mrożonek, jest ważne także na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw, czyli w transporcie i magazynowaniu.– mówi Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu łańcucha dostaw oraz magazynów – W takiej sytuacji z pomocą przedsiębiorcom przychodzi technologia, a dokładnie system monitoringu temperatury i wilgotności. Najczęściej zwiększone zainteresowanie tego typu rozwiązaniami możemy zauważyć w miesiącach wiosennych i letnich, kiedy to dostawcy zaczynają dostrzegać problemy w przechowywaniu wynikające ze zbyt wysokiej temperatury środowiska.

Monitoring parametrów jest istotny z perspektywy dostawców, gdyż zapewnia im spokój ducha, mniejsze straty w oferowanych produktach, a także pozwala zwiększyć zaufanie klientów.  

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie F5 Networks wzmacnia zespół liderów Biuro prasowe
2024-04-27 | 10:30

F5 Networks wzmacnia zespół liderów

Firma F5, Inc. (NASDAQ: FFIV), globalny lider w dziedzinie bezpieczeństwa i dostarczania aplikacji wielochmurowych, powołuje dwóch nowych członków zespołu kierowniczego. Lyra
IT i technologie Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
2024-04-26 | 15:00

Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI

Świat goni za AI, prywatne firmy prześcigają się w kolejnych osiągnięciach, a na polskich uczelniach w kwestii edukacji w zakresie sztucznej inteligencji wciąż pozostaje wiele do
IT i technologie Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
2024-04-26 | 13:00

Strategiczna współpraca AWS i Deloitte

AWS (Amazon Web Services) i Deloitte, wiodący dostawca usług consultingowych, zawarły nową wieloletnią umowę o strategicznej współpracy, aby pomóc organizacjom na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.