Fedora 38 Beta już dostępna
Fedora Project ogłosiła dostępność Fedora Linux 38 Beta - najnowszej wersji systemu operacyjnego rozwijanego w duchu wolnego i otwartego oprogramowania. Fedora Linux 38 Beta odzwierciedla potrzeby społeczności Fedora dotyczące innowacji w obszarze stacji roboczej, zabezpieczeń i rozwiązań deweloperskich. Użytkownicy mogą spodziewać się udostępnienia finalnej wersji pod koniec kwietnia.
Najważniejsze cechy wersji Fedora 38 Beta:
Fedora Workstation
Poprzednie iteracje funkcji zewnętrznego repozytorium Fedora Workstation zapewniały użytkownikom możliwość wyboru repozytoriów oprogramowania hostowanych przez podmioty zewnętrzne, w tym m.in. filtrowaną wersję repozytorium Flathub z dostępem do niewielkiej liczby aplikacji Flathub. W wersji Fedora 38 Workstation Beta zrezygnowano z tego filtrowania, zapewniając użytkownikom kompletną wersję Flathuba dostępną za pośrednictwem funkcji zewnętrznego repozytorium.
Ponadto Fedora 38 Workstation Beta zawiera obecnie GNOME 44. Użytkownicy mogą spodziewać się nowego ekranu blokady, sekcji aplikacji działających w tle w szybkim menu oraz usprawnień w obszarze konfiguracji ułatwień dostępu.
Funkcje zabezpieczeń
Wersja beta zawiera również szereg nowych funkcji zabezpieczeń. Pakiety są obecnie budowane z bardziej rygorystycznymi flagami kompilatora, które chronią przed przepełnieniem bufora. Menedżer pakietów RPM zamiast wewnętrznej implementacji wykorzystuje parser OpenPGP oparty na Sequoia.
Pozostałe aktualizacje
Aby poprawić komfort pracy deweloperów szukających możliwości zwiększenia wydajności aplikacji Linux, w oficjalne pakiety wbudowane zostały wskaźniki frameworka. Zaktualizowane zostały języki programowania i biblioteki, w tym Ruby 3.2, GCC 13, LLVM 16, Goland 1.20 i PHP 8.2.
W związku z tym, że udostępniona wersja to beta, użytkownicy muszą liczyć się z możliwością napotkania błędów i brakujących funkcji. W celu zgłaszania problemów wykrytych podczas testowania zapraszamy do kontaktu z zespołem Fedora ds. kontroli jakości za pośrednictwem listy mailingowej do celów testowania bądź za pośrednictwem kanału the #quality na Fedora Chat. Na dalszych etapach testowania najczęściej zgłaszane problemy będą monitorowane w kategorii „Częste błędy” na forum Ask Fedora. W przypadku wykrycia błędu lub problemu prosimy o zapoznanie się z informacją o sposobie zgłaszania błędów.
Szczegółowe informacje techniczne na temat nowych pakietów i usprawnień w wersji beta Fedory Linux 38 zawiera zestaw zmian Fedora Linux 38.
![PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1568045905,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH
Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.