Komunikaty PR

Innowacje w logistyce mogą pomóc w ustabilizowaniu łańcuchów dostaw

2022-04-26  |  09:15
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Wydatki na globalną transformację cyfrową w logistyce osiągną do 2026 roku 75,5 miliarda dolarów, co oznacza średni roczny wzrost o 8,8% z poziomu 45,6 miliarda dolarów w 2020 roku – wynika z najnowszego raportu firmy ReportLinker. Cyfryzację logistyki napędza od dwóch lat pandemia Covid-19, a w najbliższych miesiącach i latach powinna ona jeszcze bardziej przyśpieszyć z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Kto szybciej będzie wdrażał innowacje, może wiele zyskać, uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom w tworzeniu innowacji, która niedawno otworzyła swój polski oddział w Krakowie.

W ciągu ostatnich czterech lat wojna handlowa pomiędzy Chinami i USA, a także pandemia Covid-19 spowodowały poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Kolejnym wstrząsem dla nich była rosyjska inwazja na Ukrainę i sankcje nałożone na Rosję za ten atak. Wydarzenia te będą miały poważne długoterminowe konsekwencje, w tym oczekiwane jest przyśpieszenie działań zachodnich firm w celu zmniejszenia ich zależności od Chin w zakresie komponentów i wyrobów gotowych oraz od Rosji w zakresie importu surowców. Wszystko to doprowadzi do skrócenia łańcuchów dostaw i lokowania produkcji bardziej lokalnie, co zostanie dodatkowo wsparte zwiększonymi inwestycjami w transformację cyfrową.

Trend lokalizacji łańcuchów dostaw dobrze ilustrują niedawne zapowiedzi przywrócenia produkcji w amerykańskim przemyśle solarnym, półprzewodnikowym i biotechnologicznym. Podobnego ruchu można spodziewać się także ze strony niemieckich producentów samochodów, którzy do tej pory wykorzystywali komponenty z Ukrainy. Wojna mocno uderzyła w ich dostawców w tym kraju, co spowodowało przestoje w produkcji samochodów. Niemieckie firmy próbują obecnie zorganizować na nowo swój łańcuch dostaw, co najprawdopodobniej doprowadzi do sprowadzenia produkcji i operacji z powrotem do Niemiec lub innych krajów UE.

Czas na skrócenie i cyfryzację łańcuchów dostaw

Proces zmierzający do skrócenia łańcuchów dostaw trwa już od jakiegoś czasu, na co wskazuje na przykład badanie firmy Axios, które zostało przeprowadzone w 2020 roku wśród 3 tys. firm z różnych branż — w tym półprzewodników, samochodów i sprzętu medycznego. Badanie ujawniło, że firmy z około połowy wszystkich globalnych sektorów w Ameryce Północnej już dwa lata temu miały w planach przenoszenie produkcji w celu skrócenia swoich łańcuchów dostaw. Pandemia i wojna na Ukrainie zmieniły te plany w pilną potrzebę.

„Trend lokalizacji łańcuchów dostaw jest powiązany ze wzrostem wydatków na innowacje i transformację cyfrową. Wynika to z potrzeby modernizacji istniejących modeli biznesowych i zwiększenia elastyczności operacji, tak aby umożliwić wielokanałowe dostawy, obniżenie kosztów i zaspokojenie stale zmieniających się potrzeb konsumentów. Na właśnie taki powód cyfrowej transformacji wskazało 65% dyrektorów odpowiedzialnych za logistykę, łańcuchy dostaw i transport w niedawnym badaniu przeprowadzonym przez Forbes Insights” - mówi Paulius Insoda, CEO w NFQ.

Nie liczą się konkretne technologie, ale pomysł

Wśród technologii wymienianych w gronie tych, które w największym stopniu mogą pomóc branży logistycznej zoptymalizować i ustabilizować działanie łańcuchów dostaw, są internet rzeczy (w tym m.in. autonomiczne pojazdy dostawcze, inteligentne magazyny), sztuczna inteligencja (wykorzystywana np. w analizie danych czy automatyzacji), a także Blockchain (w tym zastosowanie samorealizujących się kontraktów cyfrowych w dystrybucji towarów). Jednak jak zaznacza CEO NFQ, tak naprawdę nie ma znaczenia, jakie technologie wybieramy, bo liczy się to, co z nimi zrobimy.

„Najważniejszy dla biznesu jest pomysł, który stoi za wybranymi rozwiązaniami technologicznymi. Wybór takiej czy innej technologii i stwierdzenie, że sama technologia jest kluczem do sukcesu, to po prostu nieprawda” – mówi Paulius Insoda.

Szef NFQ dodaje, że dobry pomysł jest kluczem otwierającym wszystkie drzwi. Dobrze to ilustruje przykład stworzonego w 2020 roku niemieckiego systemu cyfrowej logistyki i zarządzania magazynem Alaiko. Pomysł na tę usługę – który sprowadzał się do zaoferowania firmom e-commerce platformy automatyzującej dostawę towarów w ciągu tego samego dnia - był tak innowacyjny, że NFQ z firmy realizującej ten projekt od strony technicznej, stało się także jednym z jego inwestorów. Alaiko jest obecnie na dobrej drodze do stania się kolejnym europejskim jednorożcem.

Jakie obszary w logistyce warto cyfryzować, aby jak najszybciej zobaczyć efekty?

Firmy, które przez cyfryzację chcą ustabilizować i zoptymalizować swoje łańcuchy dostaw oraz zbudować przewagę nad konkurencją, powinny przede wszystkim zainteresować się wszystkim, co wiąże się z automatyzacją procesów oraz redukcją pracy manualnej. To właśnie innowacje w tych obszarach mogą przynieść najwięcej korzyści firmom działającym na rynku logistycznym. 

“Wynika to z faktu, że dzięki automatyzacji firmy logistyczne mogą zdecydowanie zwiększyć szybkość działania, ograniczyć zależność od pracy ludzkiej, a przez to także zwiększyć skalę swojego biznesu. Przykładowo – wdrożenie przez naszego klienta, Atlantic Express, rozwiązania do automatycznego przetwarzania zamówień i przydzielania kierowców umożliwiło tej firmie zwiększenie aż czterokrotnie liczby zamówień realizowanych każdego dnia, przy jednoczesnym odciążeniu obsługi klienta dzięki narzędziu do automatycznego monitorowania dostaw przez klientów” – mówi Paulius Insoda z NFQ.

CEO NFQ wskazuje także na rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój jako takie, które mogą doprowadzić do dużych zmian w rozkładzie sił na rynku logistycznym - i to zarówno przez nowych graczy, jak i już wcześniej działających tam firm. Przykładem takich rozwiązań są np. elektroniczne i autonomiczne pojazdy czy rozwiązania mobilne wpisujące się w trend ekonomii współdzielonej. Ich tempo wzrostu jest imponujące, czego przykładem są choćby rozwiązania współstworzone przez NFQ, w tym CityBee – platforma wynajmu na minuty samochodów dostawczych, czy Plugsurfing - stacje ładowania samochodów elektrycznych.

“W przyszłości coraz ważniejsze powinny być także rozwiązania oparte o sztuczną inteligencje (SI) i uczenie maszynowe (ML) do ograniczania pracy manualnej w łańcuchach dostaw. W tym momencie SI w logistyce jest głównie podstawą rozwiązań, które przekształcają ogromne ilości danych w wizualne treści wspomagające podejmowanie decyzji i wykorzystywane przez inne systemy analityczne. Jednak skala zastosowań rozwiązań opartych o SI powinna szybko rosnąć” - podsumowuje szef NFQ.

Dodatkowe informacje o NFQ

NFQ jest międzynarodową firmą IT, która zatrudnia ponad 800 osób we wszystkich swoich oddziałach na świecie. NFQ pomaga w stworzeniu cyfrowej strategii i w jej realizacji przedsiębiorstwom, które szukają możliwości zbudowania przewagi konkurencyjnej i skalowania swojego biznesu za pomocą inżynierii oprogramowania i rozwoju produktów, cyfryzacji, business intelligence i data science. NFQ świadczy też usługi UX, UI, CRO i konsultingowe dla firm z takich branż, jak turystyka, sprzedaż wielokanałowa, transport, logistyka i ekonomia współdzielenia. Firma z powodzeniem zbudowała zespoły pracujące nad stworzeniem i rozwojem wielu znanych marek, w tym wyszukiwarki ofert turystycznych KAYAK czy platformy z ofertami najmu HomeToGo. W portfolio klientów NFQ jest także m.in. wyszukiwarka połączeń lotniczych Swoodoo.com, która w ciągu zaledwie 2 lat zdobyła wiodącą pozycję w Niemczech i regionie DACH. Ówczesny rynek postrzegał tę platformę jako najlepsze rozwiązanie technologiczne dla sektora. 

Dodatkowe informacje na temat NFQ Technologies, a także listę stanowisk, na które firma szuka aktualnie kandydatów, można znaleźć na stronie https://www.nfq.lt.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.