Innowacje w logistyce mogą pomóc w ustabilizowaniu łańcuchów dostaw
Agencja PR
ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl
Wydatki na globalną transformację cyfrową w logistyce osiągną do 2026 roku 75,5 miliarda dolarów, co oznacza średni roczny wzrost o 8,8% z poziomu 45,6 miliarda dolarów w 2020 roku – wynika z najnowszego raportu firmy ReportLinker. Cyfryzację logistyki napędza od dwóch lat pandemia Covid-19, a w najbliższych miesiącach i latach powinna ona jeszcze bardziej przyśpieszyć z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Kto szybciej będzie wdrażał innowacje, może wiele zyskać, uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom w tworzeniu innowacji, która niedawno otworzyła swój polski oddział w Krakowie.
W ciągu ostatnich czterech lat wojna handlowa pomiędzy Chinami i USA, a także pandemia Covid-19 spowodowały poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Kolejnym wstrząsem dla nich była rosyjska inwazja na Ukrainę i sankcje nałożone na Rosję za ten atak. Wydarzenia te będą miały poważne długoterminowe konsekwencje, w tym oczekiwane jest przyśpieszenie działań zachodnich firm w celu zmniejszenia ich zależności od Chin w zakresie komponentów i wyrobów gotowych oraz od Rosji w zakresie importu surowców. Wszystko to doprowadzi do skrócenia łańcuchów dostaw i lokowania produkcji bardziej lokalnie, co zostanie dodatkowo wsparte zwiększonymi inwestycjami w transformację cyfrową.
Trend lokalizacji łańcuchów dostaw dobrze ilustrują niedawne zapowiedzi przywrócenia produkcji w amerykańskim przemyśle solarnym, półprzewodnikowym i biotechnologicznym. Podobnego ruchu można spodziewać się także ze strony niemieckich producentów samochodów, którzy do tej pory wykorzystywali komponenty z Ukrainy. Wojna mocno uderzyła w ich dostawców w tym kraju, co spowodowało przestoje w produkcji samochodów. Niemieckie firmy próbują obecnie zorganizować na nowo swój łańcuch dostaw, co najprawdopodobniej doprowadzi do sprowadzenia produkcji i operacji z powrotem do Niemiec lub innych krajów UE.
Czas na skrócenie i cyfryzację łańcuchów dostaw
Proces zmierzający do skrócenia łańcuchów dostaw trwa już od jakiegoś czasu, na co wskazuje na przykład badanie firmy Axios, które zostało przeprowadzone w 2020 roku wśród 3 tys. firm z różnych branż — w tym półprzewodników, samochodów i sprzętu medycznego. Badanie ujawniło, że firmy z około połowy wszystkich globalnych sektorów w Ameryce Północnej już dwa lata temu miały w planach przenoszenie produkcji w celu skrócenia swoich łańcuchów dostaw. Pandemia i wojna na Ukrainie zmieniły te plany w pilną potrzebę.
„Trend lokalizacji łańcuchów dostaw jest powiązany ze wzrostem wydatków na innowacje i transformację cyfrową. Wynika to z potrzeby modernizacji istniejących modeli biznesowych i zwiększenia elastyczności operacji, tak aby umożliwić wielokanałowe dostawy, obniżenie kosztów i zaspokojenie stale zmieniających się potrzeb konsumentów. Na właśnie taki powód cyfrowej transformacji wskazało 65% dyrektorów odpowiedzialnych za logistykę, łańcuchy dostaw i transport w niedawnym badaniu przeprowadzonym przez Forbes Insights” - mówi Paulius Insoda, CEO w NFQ.
Nie liczą się konkretne technologie, ale pomysł
Wśród technologii wymienianych w gronie tych, które w największym stopniu mogą pomóc branży logistycznej zoptymalizować i ustabilizować działanie łańcuchów dostaw, są internet rzeczy (w tym m.in. autonomiczne pojazdy dostawcze, inteligentne magazyny), sztuczna inteligencja (wykorzystywana np. w analizie danych czy automatyzacji), a także Blockchain (w tym zastosowanie samorealizujących się kontraktów cyfrowych w dystrybucji towarów). Jednak jak zaznacza CEO NFQ, tak naprawdę nie ma znaczenia, jakie technologie wybieramy, bo liczy się to, co z nimi zrobimy.
„Najważniejszy dla biznesu jest pomysł, który stoi za wybranymi rozwiązaniami technologicznymi. Wybór takiej czy innej technologii i stwierdzenie, że sama technologia jest kluczem do sukcesu, to po prostu nieprawda” – mówi Paulius Insoda.
Szef NFQ dodaje, że dobry pomysł jest kluczem otwierającym wszystkie drzwi. Dobrze to ilustruje przykład stworzonego w 2020 roku niemieckiego systemu cyfrowej logistyki i zarządzania magazynem Alaiko. Pomysł na tę usługę – który sprowadzał się do zaoferowania firmom e-commerce platformy automatyzującej dostawę towarów w ciągu tego samego dnia - był tak innowacyjny, że NFQ z firmy realizującej ten projekt od strony technicznej, stało się także jednym z jego inwestorów. Alaiko jest obecnie na dobrej drodze do stania się kolejnym europejskim jednorożcem.
Jakie obszary w logistyce warto cyfryzować, aby jak najszybciej zobaczyć efekty?
Firmy, które przez cyfryzację chcą ustabilizować i zoptymalizować swoje łańcuchy dostaw oraz zbudować przewagę nad konkurencją, powinny przede wszystkim zainteresować się wszystkim, co wiąże się z automatyzacją procesów oraz redukcją pracy manualnej. To właśnie innowacje w tych obszarach mogą przynieść najwięcej korzyści firmom działającym na rynku logistycznym.
“Wynika to z faktu, że dzięki automatyzacji firmy logistyczne mogą zdecydowanie zwiększyć szybkość działania, ograniczyć zależność od pracy ludzkiej, a przez to także zwiększyć skalę swojego biznesu. Przykładowo – wdrożenie przez naszego klienta, Atlantic Express, rozwiązania do automatycznego przetwarzania zamówień i przydzielania kierowców umożliwiło tej firmie zwiększenie aż czterokrotnie liczby zamówień realizowanych każdego dnia, przy jednoczesnym odciążeniu obsługi klienta dzięki narzędziu do automatycznego monitorowania dostaw przez klientów” – mówi Paulius Insoda z NFQ.
CEO NFQ wskazuje także na rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój jako takie, które mogą doprowadzić do dużych zmian w rozkładzie sił na rynku logistycznym - i to zarówno przez nowych graczy, jak i już wcześniej działających tam firm. Przykładem takich rozwiązań są np. elektroniczne i autonomiczne pojazdy czy rozwiązania mobilne wpisujące się w trend ekonomii współdzielonej. Ich tempo wzrostu jest imponujące, czego przykładem są choćby rozwiązania współstworzone przez NFQ, w tym CityBee – platforma wynajmu na minuty samochodów dostawczych, czy Plugsurfing - stacje ładowania samochodów elektrycznych.
“W przyszłości coraz ważniejsze powinny być także rozwiązania oparte o sztuczną inteligencje (SI) i uczenie maszynowe (ML) do ograniczania pracy manualnej w łańcuchach dostaw. W tym momencie SI w logistyce jest głównie podstawą rozwiązań, które przekształcają ogromne ilości danych w wizualne treści wspomagające podejmowanie decyzji i wykorzystywane przez inne systemy analityczne. Jednak skala zastosowań rozwiązań opartych o SI powinna szybko rosnąć” - podsumowuje szef NFQ.
Dodatkowe informacje o NFQ
NFQ jest międzynarodową firmą IT, która zatrudnia ponad 800 osób we wszystkich swoich oddziałach na świecie. NFQ pomaga w stworzeniu cyfrowej strategii i w jej realizacji przedsiębiorstwom, które szukają możliwości zbudowania przewagi konkurencyjnej i skalowania swojego biznesu za pomocą inżynierii oprogramowania i rozwoju produktów, cyfryzacji, business intelligence i data science. NFQ świadczy też usługi UX, UI, CRO i konsultingowe dla firm z takich branż, jak turystyka, sprzedaż wielokanałowa, transport, logistyka i ekonomia współdzielenia. Firma z powodzeniem zbudowała zespoły pracujące nad stworzeniem i rozwojem wielu znanych marek, w tym wyszukiwarki ofert turystycznych KAYAK czy platformy z ofertami najmu HomeToGo. W portfolio klientów NFQ jest także m.in. wyszukiwarka połączeń lotniczych Swoodoo.com, która w ciągu zaledwie 2 lat zdobyła wiodącą pozycję w Niemczech i regionie DACH. Ówczesny rynek postrzegał tę platformę jako najlepsze rozwiązanie technologiczne dla sektora.
Dodatkowe informacje na temat NFQ Technologies, a także listę stanowisk, na które firma szuka aktualnie kandydatów, można znaleźć na stronie https://www.nfq.lt.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.