Konsekwencje prawne dla ofiar ataków ransomware
O ile jeszcze do niedawna klienci nie przywiązywali wagi do sposobu w jaki firmy oraz instytucje zabezpieczają dane, o tyle w ostatnim czasie coraz częściej zadają pytania dotyczące tej kwestii. Veritas Technologies przeprowadził badanie wśród 12 tysięcy konsumentów z sześciu krajów (Chiny, Japonia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, USA), które miało na celu poznać ich oczekiwania wobec polityki bezpieczeństwa prowadzonej przez podmioty gospodarcze. Aż 79 proc. respondentów uważa, że najważniejszym elementem ochrony jest oprogramowanie zabezpieczające, zaś 62 proc. wskazuje na backup. Co ciekawe, społeczeństwo nie użala się nad organizacjami poszkodowanymi przez ransomware. Wręcz przeciwnie - żąda wobec nich wyciągnięcie surowych konsekwencji. 65 proc. badanych przyznaje, że muszą one wypłacać swoim klientom odszkodowania, zaś 9 proc. twierdzi, że odpowiedzialność za straty spowodowane przez cyberatak ponosi dyrektor generalny, który powinien trafić za kratki. 44 proc. uczestników badania zadeklarowało, iż przestanie kupować produkty lub usługi od firmy będącej ofiarą cyberataku.
Veritas Technologies odkrył kilka interesujących wzorców zachowań, charakterystycznych dla konsumentów z poszczególnych krajów. Przykładowo Chińczycy mają skłonności do zmiany zdania na temat negocjacji z cyberprzestępcami. 80 proc. respondentów z tego kraju uważa, że nie należy negocjować z napastnikami. Ale w sytuacji, kiedy staje się to osobistym problemem, wskaźnik spada do 16 proc. Francuzi wykazują się dużą tolerancją wobec ofiar cyberataków. Tylko 24 proc. obwinia szefów firm, a ponad 50 proc. przypisuje winę jedynie napastnikom. Natomiast Amerykanie najchętniej karaliby osoby zarządzające poszkodowanymi przedsiębiorstwami - w ten sposób uważa 41 proc. badanych.
- Cieszymy się, że klienci zaczynają stawiać wysokie wymagania w zakresie ochrony danych wobec dostawców produktów oraz usług. Taka postawa przyczyni się do tego, że wielu decydentów zacznie przywiązywać dużo większą wagę niż dotychczas do zabezpieczania zasobów cyfrowych. Szkoda, że Veritas Technologies nie dotarł do rodzimych konsumentów. Z moich obserwacji wynika, że najbliżej jest nam do Francuzów. Choć w kwestiach dotyczących negocjacji z hakerami, myślimy bardzo podobnie jak Chińczycy - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Badanie Veritas Technologies pokazuje pewien paradoks związany z wypłaceniem okupu. 71 proc. konsumentów chce, aby firmy przeciwdziałały cyberprzemocy i nie prowadziły jakichkolwiek negocjacji z napastnikami. Ale kiedy problem dotyczy bezpośrednio firm, od których respondenci nabywają produkty bądź usługi, punkt widzenia respondentów wyraźnie się zmienia - 55 proc. uważa, że należy zapłacić okup.
Źródło: marken.com.pl, bitdefender.pl
![Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1775852870,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu
![Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1210675995,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux
![Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1863710866,w_239,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ian-dooley-xlp4kznr2i8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
Ministerstwo Finansów chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała obowiązująca od 2022 roku mapa akcyzowa, czyli porozumienie wypracowane po długich konsultacjach z rynkiem. Już w przyszłym roku akcyza na wyroby tytoniowe, zamiast o pierwotnie zakładane 10 proc. na wszystkie kategorie wyrobów, ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Nowością jest objęcie podwyżkami również płynów do e-papierosów, na które w 2025 roku akcyza wzrośnie o 75 proc.
Bankowość
Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/terlikowski-msp-banki-foto,w_133,_small.jpg)
– Mikro-, małe i średnie firmy są surowymi recenzentami usług bankowych, ale mimo to ich ocena pozostaje dość wysoka – mówi Wojciech Terlikowski z CBM Indicator. Kredyt bankowy jest drugim – po środkach własnych – najpopularniejszym źródłem finansowania działalności MŚP, ale firmy chętnie korzystają również z kredytów inwestycyjnych czy kart kredytowych. Są zainteresowane także dodatkowymi usługami ze strony banków, np. doradztwem przy pozyskiwaniu środków UE. Ekspert wskazuje, że to przekłada się na lojalność klientów – przedsiębiorcy przywiązują się do banków i rzadko je zmieniają.
Przemysł
W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pie-roboty-badanie-foto,w_133,_small.jpg)
Z niemal 18 tys. robotów zainstalowanych w sektorze przetwórstwa przemysłowego Polska znajduje się na szóstym miejscu w UE. Jednak na 10 tys. pracowników zatrudnionych w tej branży przypada 54,6 robota, znacznie mniej niż nie tylko na Zachodzie, ale i w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Jednocześnie 76 proc. przedsiębiorców badanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zgadza się, że robotyzacja i automatyzacja będzie coraz bardziej stanowiła o przewadze konkurencyjnej firm na rynku.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.