Kwiecień 2022 w branży IT. Liczba ofert pracy większa o ponad 128 proc., górna m

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Na największe wzrosty wynagrodzeń w porównywanych miesiącach r/r, mogli liczyć koderzy zajmujący się Fullstackiem. W przypadku umowy o pracę, mediana górnych widełek wynagrodzeń w tej specjalizacji zwiększyła się o ponad 13 proc i wyniosła 17 tys. zł brutto.
Backend najbardziej pożądaną wśród kategorii IT związanych z programowaniem
Backend niezmiennie pozostaje najbardziej pożądaną kategorią IT wśród wszystkich związanych z programowaniem. Jak podaje No Fluff Jobs, ogłoszenia kierowane do tych specjalistów, stanowiły już 22,2 proc. wszystkich ofert na portalu, zajmując pierwsze miejsce wśród specjalizacji wymagających kodowania. Na kolejnych pozycjach w rankingu znalazły się Frontend (12,8 proc.) oraz Fullstack (5,1 proc.), a na miejscu czwartym – DevOps (4,8 proc.). Pierwszą piątkę z kolei zamknęła kategoria Mobile (2,5 proc.), a zaraz za nią uplasowało się Security (1 proc.).
Spada mediana dolnych widełek wynagrodzeń specjalistów IT, ale jednocześnie rośnie mediana górnych
No Fluff Jobs sprawdził również, jak przedstawiały się mediany wynagrodzeń specjalistów IT w zależności od formy zatrudnienia. W kwietniu 2022, w stosunku do kwietnia 2021, w przypadku kontraktu B2B, mediana dolnych widełek zarobków netto + VAT spadła o 4 proc., lecz górnych – wzrosła o nieco ponad 6 proc. Finalnie wynagrodzenia specjalistów pracujących w oparciu o ten rodzaj umowy plasowały się w granicach 13,4-20,1 tys. zł, zaś w ubiegłym między 14 a 19 tys. zł.
Z kolei ci, których wybór padł na umowę o pracę, biorąc pod uwagę analizowany okres, nie mogli liczyć na duże wzrosty zarobków. Z danych płynących od portalu wynika, że w kwietniu 2022, mediany widełek kształtowały się między 9,8-15 tys. zł brutto. W porównaniu do kwietnia 2021 roku, oznacza to spadek o 2 proc. w przypadku widełek dolnych oraz niewielki wzrost górnych – o zaledwie 2,5 proc. W ubiegłym roku wyniosły one 10-14,6 tys. zł brutto.
– Skąd wiemy, że rosnące zapotrzebowanie na doświadczonych specjalistów IT to prawdziwe wyzwanie dla branży? Widać to m.in. we wzrostach liczby ofert pracy, które odnotowujemy w każdym miesiącu. W kwietniu 2022 roku na portalu No Fluff Jobs pojawiło się o 128% ogłoszeń więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. – Pracodawcy, którzy zmagają się z niedoborem talentów w swoich zespołach, powinni m.in. zainwestować w zatrudnianie i szkolenie juniorów oraz juniorek, a także otworzyć się na rekrutację specjalistów(-ek) IT z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Z naszych badań wiemy, że są to osoby chętne do podjęcia wyzwań w nowym kraju, cechuje je także wysoka eksperckość oraz podobna mentalność i kultura pracy jak w przypadku polskich pracowników i pracowniczek.
Fullstack specjalizacją programistyczną z największym wzrostem wynagrodzeń
Według No Fluff Jobs, największe wzrosty wynagrodzeń spośród wszystkich specjalizacji programistycznych odnotowano w przypadku Fullstacka. Na umowie B2B, mediana dolnych widełek, w porównaniu do kwietnia r/r, spadła o 5,3 proc., zaś górnych wzrosła o 4,5 proc. A mediany samych wynagrodzeń Fullstacków kształtowały się w granicach 13,2-20,9 tys. zł netto + VAT (w kwietniu 2021 było to analogicznie 14-20 tys. zł netto + VAT).
Dużych wzrostów mogli spodziewać się ci preferujący umowę o pracę. Z danych portalu wynika, iż w porównaniu dwóch wspomnianych okresów, mediany dolnych i górnych widełek wynagrodzeń w tym przypadku odnotowały wzrosty o kolejno 11 i 13,3 proc. i w rezultacie wyniosły 10-17 tys. zł brutto (kwiecień 2021 – 9-15 tys. zł brutto).

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.