Kwiecień 2022 w IT. Liczba ofert pracy większa o ponad 128%
Jak pokazują dane serwisu No Fluff Jobs, zapotrzebowanie na programistów stale się zwiększa. Według dokonanego przez portal porównania kwietnia bieżącego roku z analogicznym okresem w roku 2021, liczba ogłoszeń kierowanych do specjalistów IT zwiększyła się o ponad 128 proc. Na największe wzrosty wynagrodzeń w porównywanych miesiącach r/r, mogli liczyć koderzy zajmujący się Fullstackiem. W przypadku umowy o pracę, mediana górnych widełek wynagrodzeń w tej specjalizacji zwiększyła się o ponad 13 proc i wyniosła 17 tys. zł brutto.
Backend najbardziej pożądaną wśród kategorii IT związanych z programowaniem
Backend niezmiennie pozostaje najbardziej pożądaną kategorią IT wśród wszystkich związanych z programowaniem. Jak podaje No Fluff Jobs, ogłoszenia kierowane do tych specjalistów, stanowiły już 22,2 proc. wszystkich ofert na portalu, zajmując pierwsze miejsce wśród specjalizacji wymagających kodowania. Na kolejnych pozycjach w rankingu znalazły się Frontend (12,8 proc.) oraz Fullstack (5,1 proc.), a na miejscu czwartym – DevOps (4,8 proc.). Pierwszą piątkę z kolei zamknęła kategoria Mobile (2,5 proc.), a zaraz za nią uplasowało się Security (1 proc.).
Spada mediana dolnych widełek wynagrodzeń specjalistów IT, ale jednocześnie rośnie mediana górnych
No Fluff Jobs sprawdził również, jak przedstawiały się mediany wynagrodzeń specjalistów IT w zależności od formy zatrudnienia. W kwietniu 2022, w stosunku do kwietnia 2021, w przypadku kontraktu B2B, mediana dolnych widełek zarobków netto + VAT spadła o 4 proc., lecz górnych – wzrosła o nieco ponad 6 proc. Finalnie wynagrodzenia specjalistów pracujących w oparciu o ten rodzaj umowy plasowały się w granicach 13,4-20,1 tys. zł, zaś w ubiegłym między 14 a 19 tys. zł.
Z kolei ci, których wybór padł na umowę o pracę, biorąc pod uwagę analizowany okres, nie mogli liczyć na duże wzrosty zarobków. Z danych płynących od portalu wynika, że w kwietniu 2022, mediany widełek kształtowały się między 9,8-15 tys. zł brutto. W porównaniu do kwietnia 2021 roku, oznacza to spadek o 2 proc. w przypadku widełek dolnych oraz niewielki wzrost górnych – o zaledwie 2,5 proc. W ubiegłym roku wyniosły one 10-14,6 tys. zł brutto.
– Skąd wiemy, że rosnące zapotrzebowanie na doświadczonych specjalistów IT to prawdziwe wyzwanie dla branży? Widać to m.in. we wzrostach liczby ofert pracy, które odnotowujemy w każdym miesiącu. W kwietniu 2022 roku na portalu No Fluff Jobs pojawiło się o 128% ogłoszeń więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. – Pracodawcy, którzy zmagają się z niedoborem talentów w swoich zespołach, powinni m.in. zainwestować w zatrudnianie i szkolenie juniorów oraz juniorek, a także otworzyć się na rekrutację specjalistów(-ek) IT z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Z naszych badań wiemy, że są to osoby chętne do podjęcia wyzwań w nowym kraju, cechuje je także wysoka eksperckość oraz podobna mentalność i kultura pracy jak w przypadku polskich pracowników i pracowniczek.
Fullstack specjalizacją programistyczną z największym wzrostem wynagrodzeń
Według No Fluff Jobs, największe wzrosty wynagrodzeń spośród wszystkich specjalizacji programistycznych odnotowano w przypadku Fullstacka. Na umowie B2B, mediana dolnych widełek, w porównaniu do kwietnia r/r, spadła o 5,3 proc., zaś górnych wzrosła o 4,5 proc. A mediany samych wynagrodzeń Fullstacków kształtowały się w granicach 13,2-20,9 tys. zł netto + VAT (w kwietniu 2021 było to analogicznie 14-20 tys. zł netto + VAT).
Dużych wzrostów mogli spodziewać się ci preferujący umowę o pracę. Z danych portalu wynika, iż w porównaniu dwóch wspomnianych okresów, mediany dolnych i górnych widełek wynagrodzeń w tym przypadku odnotowały wzrosty o kolejno 11 i 13,3 proc. i w rezultacie wyniosły 10-17 tys. zł brutto (kwiecień 2021 – 9-15 tys. zł brutto).

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.