Nadchodzi boom na cyberpolisy
Według dziennika The Wall Street Journal w 2021 roku globalne przychody uzyskane ze sprzedaży ubezpieczeń cybernetycznych wyniosły blisko 15 miliardów dolarów, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z 2020 rokiem. Przedsiębiorstwa oraz instytucje wykupowały tego rodzaju polisy, aby przede wszystkim zminimalizować straty będące następstwem ataków ransomware. Co ważne, ubezpieczenie cybernetyczne może być samodzielną polisą lub częścią szerszego pakietu obejmującego koszty naprawy naruszenia, przywrócenia danych, powiadamiania klientów. Amerykańska agencja Fitch Ratings ostrzegła w notce z 1 marca, że wojna na Ukrainie zwiększy ryzyko cyberataków i potencjalne koszty roszczeń dla ubezpieczycieli. Oczywiście ci ostatni standardowo wykluczają w ogólnych warunkach ubezpieczenia ochronę na wypadek szkód powstałych w wyniku wojny lub aktów terroryzmu. Warto dodać, iż w przypadku ubezpieczeń cybernetycznym pod tym pojęciem kryją się między innymi cyberataki zainicjowane przez rządy, ich siły zbrojne lub pracujące dla nich grupy przestępcze.
- Wraz z wyższym ryzykiem instytucje ubezpieczeniowe działają bardziej selektywnie przy wyborze klientów. Z jednej strony podwyższają stawki i wymagania, zaś z drugiej, dokonują próby przeformułowań zapisów związanych z wykluczeniami wojennymi. W rezultacie zakup ubezpieczenia cybernetycznego może być uciążliwym procesem - zauważa Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Według Marsh & McLennan składki na ubezpieczenia cybernetyczne wzrosły średnio o 130 proc. w USA i 92 proc. w Wielkiej Brytanii w czwartym kwartale 2021 roku porównując je z poprzednim rokiem. Szczególnie trudnym tematem dla ubezpieczycieli jest ransomware. To złośliwe oprogramowanie mocno komplikuje wypłaty z tytułu ubezpieczenia cybernetycznego.
- Nawet przy wyższych składkach firmy zajmujące się ubezpieczeniami cybernetycznymi ponoszą ogromne straty w wyniku wypłat ransomware. Niewykluczone, że w nieodległej przyszłości nie będą one objęte ubezpieczeniem cybernetycznym. W zależności od tego, kto przeprowadził atak, może zostać on sklasyfikowany jako akt wojenny - zauważa Mariusz Politowicz.
Instytucje ubezpieczeniowe zawieszają wysoko poprzeczkę wobec firm zainteresowanych zakupem polisy cybernetycznej. Oczywiście wymagania różnią się w zależności od ubezpieczyciela, aczkolwiek kilka z nich pojawia się nad wyraz często. Jednym z nich jest konieczność wprowadzenia uwierzytelniania wieloskładnikowego. Ubezpieczyciele nierzadko oczekują też od potencjalnych klientów posiadania firewalla, oprogramowania antywirusowego, a czasami nawet narzędzia do wykrywania i reagowania na incydenty występujące w punktach końcowych (EDR). Instytucje ubezpieczeniowe czasami zachęcają klientów do ciągłego inwestowania w systemy bezpieczeństwa, oferując w zamian specjalne zniżki.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.