Nadchodzi boom na cyberpolisy
Według dziennika The Wall Street Journal w 2021 roku globalne przychody uzyskane ze sprzedaży ubezpieczeń cybernetycznych wyniosły blisko 15 miliardów dolarów, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z 2020 rokiem. Przedsiębiorstwa oraz instytucje wykupowały tego rodzaju polisy, aby przede wszystkim zminimalizować straty będące następstwem ataków ransomware. Co ważne, ubezpieczenie cybernetyczne może być samodzielną polisą lub częścią szerszego pakietu obejmującego koszty naprawy naruszenia, przywrócenia danych, powiadamiania klientów. Amerykańska agencja Fitch Ratings ostrzegła w notce z 1 marca, że wojna na Ukrainie zwiększy ryzyko cyberataków i potencjalne koszty roszczeń dla ubezpieczycieli. Oczywiście ci ostatni standardowo wykluczają w ogólnych warunkach ubezpieczenia ochronę na wypadek szkód powstałych w wyniku wojny lub aktów terroryzmu. Warto dodać, iż w przypadku ubezpieczeń cybernetycznym pod tym pojęciem kryją się między innymi cyberataki zainicjowane przez rządy, ich siły zbrojne lub pracujące dla nich grupy przestępcze.
- Wraz z wyższym ryzykiem instytucje ubezpieczeniowe działają bardziej selektywnie przy wyborze klientów. Z jednej strony podwyższają stawki i wymagania, zaś z drugiej, dokonują próby przeformułowań zapisów związanych z wykluczeniami wojennymi. W rezultacie zakup ubezpieczenia cybernetycznego może być uciążliwym procesem - zauważa Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Według Marsh & McLennan składki na ubezpieczenia cybernetyczne wzrosły średnio o 130 proc. w USA i 92 proc. w Wielkiej Brytanii w czwartym kwartale 2021 roku porównując je z poprzednim rokiem. Szczególnie trudnym tematem dla ubezpieczycieli jest ransomware. To złośliwe oprogramowanie mocno komplikuje wypłaty z tytułu ubezpieczenia cybernetycznego.
- Nawet przy wyższych składkach firmy zajmujące się ubezpieczeniami cybernetycznymi ponoszą ogromne straty w wyniku wypłat ransomware. Niewykluczone, że w nieodległej przyszłości nie będą one objęte ubezpieczeniem cybernetycznym. W zależności od tego, kto przeprowadził atak, może zostać on sklasyfikowany jako akt wojenny - zauważa Mariusz Politowicz.
Instytucje ubezpieczeniowe zawieszają wysoko poprzeczkę wobec firm zainteresowanych zakupem polisy cybernetycznej. Oczywiście wymagania różnią się w zależności od ubezpieczyciela, aczkolwiek kilka z nich pojawia się nad wyraz często. Jednym z nich jest konieczność wprowadzenia uwierzytelniania wieloskładnikowego. Ubezpieczyciele nierzadko oczekują też od potencjalnych klientów posiadania firewalla, oprogramowania antywirusowego, a czasami nawet narzędzia do wykrywania i reagowania na incydenty występujące w punktach końcowych (EDR). Instytucje ubezpieczeniowe czasami zachęcają klientów do ciągłego inwestowania w systemy bezpieczeństwa, oferując w zamian specjalne zniżki.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.