Prognozy dla rynku data center w Polsce: COVID-19

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Czynnikiem zupełnie nowym dla rynku, nie uwzględnianym wcześniej w ocenie sytuacji na rynku i prognozach jest bez wątpienia pandemia koronawirusa. Pracując nad bieżącą edycją raportu „Rynek centrów danych w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, uwzględniliśmy ten czynnik.
<wykres>
Firma PMR przeprowadziła wywiady z menedżerami wyższego szczebla i zarządem uczestników rynku po to, by ustalić jak oceniają całą sytuację z perspektywy prowadzonej przez siebie działalności. Poniżej prezentujemy główne wnioski:
Dostawcy data center monitorują sytuację związaną z koronawirusem i w pełni dostosowali się do panujących warunków epidemiologicznych.
Żadne z 40 największych komercyjnych centrów danych w kraju nie zostało zamknięte dla klientów. W przypadku części dostawców działających globalnie restrykcje zostały wprowadzone w niektórych krajach, np. Equinix mimo pełnej operacyjności wszystkich swoich obiektów ograniczył wstęp klientów do obiektów we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii.
Dostawcy wprowadzili zgodnie dodatkowe obostrzenie związane z wizytowaniem obiektów przez klientów. Jednocześnie jeszcze wydatniej niż zwykle rekomendując skorzystanie z usługi zdalnych rąk i rozważenie pozostawienia swoich techników poza obiektem.
Wpływ COVID-19 na centra danych w krótkim okresie to przede wszystkim gwałtowny wzrost ruchu, z uwagi na przeciążenie internetu przez konsumentów ze względu na wzrost zapotrzebowania na e-learning, pracę zdalną, oglądanie telewizji, online gaming i inne działania. W początkowym okresie pandemii punkty wymiany ruchu notowały rekordowe obciążenia.
Na ten moment jest za wcześnie, by jednoznacznie ocenić wpływ COVID-19 na biznes w średnim i długim terminie. Jest wyczekiwanie i duża niepewność, a efekty zamrażania nowych projektów będzie można odczuć z opóźnieniem, tj. w drugiej połowie roku, a nie już teraz. Wygrają te firmy, które mają wysoki udział usług w modelu abonamentowym, bo nowych projektów praktycznie przez pół roku nie należy się spodziewać. Możliwa jest konieczność renegocjacji umów z częścią ważnych klientów, których kryzys dotknął w pierwszej fali i którzy od razu odczuli jego bezpośredni wpływ. W innym wypadku uzyskanie jakichkolwiek przychodów od takiego klienta jest mocno zagrożone.
Główny plusy pandemii zdaniem dostawców to bez wątpienia wymuszona przyspieszona cyfrowa transformacja przedsiębiorstw, wzrost znaczenia kanału online, e-commerce i pracy zdalnej, jak również popularności rozwiązań chmurowych i usług oferowanych i utrzymywanych przez gwarantujących jakość dostawców zewnętrznych. Firmy zwracają uwagę na wzrost znaczenia usług DRC, business continuity i back-upu.
Główne negatywne skutki pandemii wiążą się w głównej mierze z pogorszeniem sytuacji w gospodarczej i słabszymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Mogą w efekcie pojawić się zatory płatnicze, a problemy klientów przekładają się na usługodawców, którzy nie działają w próżni. Kryzys może mocno uderzyć przede wszystkim w segment MŚP. Niekorzystne dla rynku będzie też zamrażanie projektów przez firmy, ograniczenie ekspansji i nowych projektów, a nacisk na szukanie gotówki i zachowanie płynności.
W większości przypadków procesy inwestycyjne dostawców data center nie są zagrożone, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje już wcześniej zaplanowane. Tutaj firmy nie dostrzegają zagrożeń dla siebie, choć zakładają możliwe opóźnienia i przesunięcia harmonogramu prac, choćby z uwagi na problemy podwykonawców.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Paweł Olszynka
ICT Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.