Prognozy dla rynku data center w Polsce: COVID-19

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Czynnikiem zupełnie nowym dla rynku, nie uwzględnianym wcześniej w ocenie sytuacji na rynku i prognozach jest bez wątpienia pandemia koronawirusa. Pracując nad bieżącą edycją raportu „Rynek centrów danych w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, uwzględniliśmy ten czynnik.
<wykres>
Firma PMR przeprowadziła wywiady z menedżerami wyższego szczebla i zarządem uczestników rynku po to, by ustalić jak oceniają całą sytuację z perspektywy prowadzonej przez siebie działalności. Poniżej prezentujemy główne wnioski:
Dostawcy data center monitorują sytuację związaną z koronawirusem i w pełni dostosowali się do panujących warunków epidemiologicznych.
Żadne z 40 największych komercyjnych centrów danych w kraju nie zostało zamknięte dla klientów. W przypadku części dostawców działających globalnie restrykcje zostały wprowadzone w niektórych krajach, np. Equinix mimo pełnej operacyjności wszystkich swoich obiektów ograniczył wstęp klientów do obiektów we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii.
Dostawcy wprowadzili zgodnie dodatkowe obostrzenie związane z wizytowaniem obiektów przez klientów. Jednocześnie jeszcze wydatniej niż zwykle rekomendując skorzystanie z usługi zdalnych rąk i rozważenie pozostawienia swoich techników poza obiektem.
Wpływ COVID-19 na centra danych w krótkim okresie to przede wszystkim gwałtowny wzrost ruchu, z uwagi na przeciążenie internetu przez konsumentów ze względu na wzrost zapotrzebowania na e-learning, pracę zdalną, oglądanie telewizji, online gaming i inne działania. W początkowym okresie pandemii punkty wymiany ruchu notowały rekordowe obciążenia.
Na ten moment jest za wcześnie, by jednoznacznie ocenić wpływ COVID-19 na biznes w średnim i długim terminie. Jest wyczekiwanie i duża niepewność, a efekty zamrażania nowych projektów będzie można odczuć z opóźnieniem, tj. w drugiej połowie roku, a nie już teraz. Wygrają te firmy, które mają wysoki udział usług w modelu abonamentowym, bo nowych projektów praktycznie przez pół roku nie należy się spodziewać. Możliwa jest konieczność renegocjacji umów z częścią ważnych klientów, których kryzys dotknął w pierwszej fali i którzy od razu odczuli jego bezpośredni wpływ. W innym wypadku uzyskanie jakichkolwiek przychodów od takiego klienta jest mocno zagrożone.
Główny plusy pandemii zdaniem dostawców to bez wątpienia wymuszona przyspieszona cyfrowa transformacja przedsiębiorstw, wzrost znaczenia kanału online, e-commerce i pracy zdalnej, jak również popularności rozwiązań chmurowych i usług oferowanych i utrzymywanych przez gwarantujących jakość dostawców zewnętrznych. Firmy zwracają uwagę na wzrost znaczenia usług DRC, business continuity i back-upu.
Główne negatywne skutki pandemii wiążą się w głównej mierze z pogorszeniem sytuacji w gospodarczej i słabszymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Mogą w efekcie pojawić się zatory płatnicze, a problemy klientów przekładają się na usługodawców, którzy nie działają w próżni. Kryzys może mocno uderzyć przede wszystkim w segment MŚP. Niekorzystne dla rynku będzie też zamrażanie projektów przez firmy, ograniczenie ekspansji i nowych projektów, a nacisk na szukanie gotówki i zachowanie płynności.
W większości przypadków procesy inwestycyjne dostawców data center nie są zagrożone, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje już wcześniej zaplanowane. Tutaj firmy nie dostrzegają zagrożeń dla siebie, choć zakładają możliwe opóźnienia i przesunięcia harmonogramu prac, choćby z uwagi na problemy podwykonawców.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Paweł Olszynka
ICT Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.