Ransomware niczym rzut monetą
Analitycy z IDC przeprowadzili globalną ankietę wśród 500 szefów działów IT reprezentujących ponad 20 branż. Najbardziej rzucają się w oczy statystyki dotyczące ataków typu ransomware, z których wynika, że 46 proc. respondentów w ciągu ostatnich trzech lat zostało ofiarą ataku ransomware. To oznacza, że prawdopodobieństwo zainfekowania przeciętnej firmy tym złośliwym oprogramowaniem jest niemal takie samo jak wylosowanie reszki przy rzucie monetą. Co gorsza, aż 67 proc. „trafionych” firm zapłaciło okup, a 50 proc. utraciło swoje dane.
Co zaskakujące, te same organizacje, które zostały zaatakowane i utraciły cyfrowe zasoby, mają wysokie mniemanie o swojej zdolności reagowania na takie zdarzenia. Aż 85 proc. respondentów twierdziło, że posiada podręcznik odzyskiwania danych w celu wykrywania włamań, zapobiegania im i reagowania na nie. Natomiast 92 proc. stwierdziło, że ich narzędzia do ochrony danych są „wydajne” lub „bardzo wydajne”.
- Wydajne narzędzie powinno odzyskiwać dane w taki sposób, żeby nie płacić okupu za ich odszyfrowanie, a tym bardziej ich tracić. Wyniki tego badania nie wystawiają najlepszej oceny szefom działów IT, ale z pewnością ucieszą cyberprzestępców - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender.
Istnieje kilka kluczowych elementów wykrywania, reagowania i odzyskiwania danych po ataku ransomware. Jednym ze sposobów jest zaprojektowanie infrastruktury IT w taki sposób, aby minimalizować szkody spowodowane atakiem, np. poprzez odmawianie korzystania z nowych domen oraz ograniczenia wewnętrznego ruchu bocznego (minimalizując zdolność złośliwego oprogramowania do wewnętrznego rozprzestrzeniania się). Niezwykle ważna jest też automatyzacja procesów związanych z ochroną i odzyskiwaniem danych.
- Zaatakowane firmy powinny przede wszystkim używać zautomatyzowanych narzędzi, pozwalając zainicjować różnego rodzaju działania natychmiast i jednocześnie. Co ciekawe, 93 proc. uczestników badania IDC przyznało, że kluczem do zminimalizowania skutków ataków są zautomatyzowane narzędzia do odzyskiwania danych - dodaje Mariusz Politowicz.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.