Komunikaty PR

Rynek CPaaS rośnie na fali dynamicznego rozwoju e-commerce

2021-10-05  |  14:00

CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) to rozwiązanie umożliwiające komunikacje pomiędzy firmami a ich klientami za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy. Zdobywają coraz większą popularność głównie za sprawą dynamicznego rozwoju e-commerce oraz postępującej cyfryzacji społeczeństwa.

Co to jest CPaaS?

CPaaS można w uproszczeniu opisać jako wyspecjalizowane rozwiązanie SaaS, które dedykowane jest stricte komunikacji na linii firma – klient. Platforma integruje i automatyzuje komunikację w ramach uzupełniających się kanałów: sms, e-mail, push oraz OTT (komunikatory typu Viber, Messenger, WhatsApp etc.), dzięki czemu jest ona uporządkowana, spójna, oraz efektywna. Platformy CPaaS oparte są na elastycznym rozwiązaniu API, które umożliwia dopasowanie usługi do potrzeb konkretnego odbiorcy bez konieczności budowania dedykowanej infrastruktury i interfejsów. Na co dzień z platform CPaaS korzystają podmioty praktycznie z każdej branży, gdzie kontakt z klientem ma fundamentalne znaczenie dla prowadzenia działalności. Przeważają takie sektory jak: e-commerce, retail, finanse, logistyka, telekomunikacja, digital marketing, ale także instytucje rządowe.

Perspektywy rozwoju

Przed rynkiem CPaaS rozpościerają się bardzo dobre perspektywy rozwoju. Głównymi stymulantami jest dynamiczny rozwój e-commerce, coraz powszechniejsze wykorzystywania rozwiązań MarTech’owych oraz szeroko pojęta cyfryzacja społeczeństwa. Szczególnie istotny jest handel online, gdyż jeden zakup dokonany w Internecie generuje szereg interakcji wykorzystujących platformę CPaaS (komunikaty ze strony e-sklepu, płatności, logistyka).

Na rynku dominują nadal rozwiązania jednokanałowe, które w porównaniu z rozwiązaniami wielokanałowymi są mniej efektywne, gorzej konwertują, z reguły są droższe, a także bardziej skomplikowane w zarządzaniu. W związku z tym przestrzeń dla rozwoju platform CPaaS jest bardzo duża. Według danych IDC Worldwide światowy rynek CPaaS będzie rozwijał się niezwykle dynamicznie. W 2020 r. jego wartość szacowana była na 5,6 mln USD, z kolei prognozowana wartość w 2025 r. to 23,1 mln zł – oznacza to wzrost skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu CAGR na poziomie 33 proc.

Wall Street stawia na CPaaS

Analizując ostatnie rundy inwestycyjne, głównie na Wall Street, widać, że część inwestorów dostrzega już te trendy. Tylko w ostatnim czasie SoftBank nabył wart 690 mln USD pakiet udziałów w notowanej na szwedzkiej giełdzie firmie Sinch. MessageBird pozyskał od inwestorów 200 mln USD przy wycenie 3 mld USD. Również 200 mln USD w rundzie A pozyskał od One Equity Partners chorwacki start-up Infobip, co daje mu wycenę ponad 1 mld USD. Z kolei francuski Sendinblue zamknął rundę pozyskując 160 mln USD. Rewelacją amerykańskich parkietów w ostatnich miesiącach jest notowane na nowojorskiej giełdzie Twilio, które w ciągu ostatniego roku wzrosło o przeszło 230 proc., uzyskując aktualną wycenę na poziomie 54,5 mld USD. W połowie marca br. Twilio przejęło lidera indyjskiego rynku CPaaS – spółkę ValueFirst. Microsoft również widzi potencjał w platformach CPaaS. Gigant z Redmond we wrześniu zeszłego roku zaczął oferować autorskie rozwiązanie Azure Communication Services.

Polska firma jednym z liderów rynku CEE

W obszarze CPaaS aktywne są działające globalnie duże firmy, ale w regionie Europy Środkowo-Wschodniej liderem jest polska spółka Vercom, która mimo lokalnych korzeni ma międzynarodowe aspiracje.  Jej siedziba mieści się w Poznaniu, natomiast biura zlokalizowane są w Warszawie, Pradze oraz Berlinie.

W 2020 r. Vercom przejął lidera czeskiego rynku sms – ProfiSMS, a w ostatnich kilku miesiącach dokonał dwóch strategicznych przejęć. Nabył 100 proc. udziałów w spółce Freshmail oraz 67,42 proc. w spółce PushPushGo. Pierwsza transakcja pozwoliła rozszerzyć bazę o ponad 6,5 tys. klientów, co niemal podwoiło liczbę obsługiwanych dotychczas użytkowników. Druga natomiast była inwestycją w nową technologię, jaką jest web push, pozyskanie know-how oraz doświadczonych specjalistów z tego obszaru.  Cała Grupa niezwykle dynamicznie rośnie. Jej przychody w latach 2005-2020 rosły w średniorocznym tempie 49 proc. Obecnie może pochwalić się 11,4 tys. klientów, wśród których są m.in. takie podmioty jak: Allegro, OLX.pl, eobuwie.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA.

- Mamy ambicje być globalnym graczem z pozycją lidera w regionie CEE. Obecnie rynek Europy Środkowo-Wschodniej jest rozdrobniony i mocno lokalny, a także bardzo perspektywiczny patrząc na wciąż niską penetrację e-commerce. W najbliższym czasie spodziewamy się jego konsolidacji, w której aktywnie chcemy brać udział. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.

Dynamiczny wzrost rynku

W ostatnich tygodniach pojawił się nowy raport Juniper Research, nt. prognoz rozwojowych rynku CPaaS. Dowiadujemy się, że jego wartość w następnym roku przekroczy 10 mld USD, przy bardzo szybkim tempie wzrostu.

- Działamy na niezwykle wartościowym i szybko rosnącym rynku. Według analityków wartość rynku CPaaS w 2022 r. przekroczy 10 mld USD i będzie rosła w tempie ponad 30% rocznie.  Motorem napędowym rozwoju jest niezaprzeczalnie dynamiczny wzrost e-commerce, rosnąca popularność rozwiązań mar-tech’owych oraz stale postępująca digitalizacja. Naturalnie każda operacja wykonana w Internecie wiąże się wysłaniem szeregu komunikatów za pomocą różnych kanałów. Taką komunikację umożliwiają platformy CPaaS, które w ramach jednej, scentralizowanej platformy integrują i automatyzują wiele - komplementarnych względem siebie kanałów komunikacji elektronicznej – dodaje Krzysztof Szyszka.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce Biuro prasowe
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.