Rynek CPaaS rośnie na fali dynamicznego rozwoju e-commerce
CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) to rozwiązanie umożliwiające komunikacje pomiędzy firmami a ich klientami za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy. Zdobywają coraz większą popularność głównie za sprawą dynamicznego rozwoju e-commerce oraz postępującej cyfryzacji społeczeństwa.
Co to jest CPaaS?
CPaaS można w uproszczeniu opisać jako wyspecjalizowane rozwiązanie SaaS, które dedykowane jest stricte komunikacji na linii firma – klient. Platforma integruje i automatyzuje komunikację w ramach uzupełniających się kanałów: sms, e-mail, push oraz OTT (komunikatory typu Viber, Messenger, WhatsApp etc.), dzięki czemu jest ona uporządkowana, spójna, oraz efektywna. Platformy CPaaS oparte są na elastycznym rozwiązaniu API, które umożliwia dopasowanie usługi do potrzeb konkretnego odbiorcy bez konieczności budowania dedykowanej infrastruktury i interfejsów. Na co dzień z platform CPaaS korzystają podmioty praktycznie z każdej branży, gdzie kontakt z klientem ma fundamentalne znaczenie dla prowadzenia działalności. Przeważają takie sektory jak: e-commerce, retail, finanse, logistyka, telekomunikacja, digital marketing, ale także instytucje rządowe.
Perspektywy rozwoju
Przed rynkiem CPaaS rozpościerają się bardzo dobre perspektywy rozwoju. Głównymi stymulantami jest dynamiczny rozwój e-commerce, coraz powszechniejsze wykorzystywania rozwiązań MarTech’owych oraz szeroko pojęta cyfryzacja społeczeństwa. Szczególnie istotny jest handel online, gdyż jeden zakup dokonany w Internecie generuje szereg interakcji wykorzystujących platformę CPaaS (komunikaty ze strony e-sklepu, płatności, logistyka).
Na rynku dominują nadal rozwiązania jednokanałowe, które w porównaniu z rozwiązaniami wielokanałowymi są mniej efektywne, gorzej konwertują, z reguły są droższe, a także bardziej skomplikowane w zarządzaniu. W związku z tym przestrzeń dla rozwoju platform CPaaS jest bardzo duża. Według danych IDC Worldwide światowy rynek CPaaS będzie rozwijał się niezwykle dynamicznie. W 2020 r. jego wartość szacowana była na 5,6 mln USD, z kolei prognozowana wartość w 2025 r. to 23,1 mln zł – oznacza to wzrost skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu CAGR na poziomie 33 proc.
Wall Street stawia na CPaaS
Analizując ostatnie rundy inwestycyjne, głównie na Wall Street, widać, że część inwestorów dostrzega już te trendy. Tylko w ostatnim czasie SoftBank nabył wart 690 mln USD pakiet udziałów w notowanej na szwedzkiej giełdzie firmie Sinch. MessageBird pozyskał od inwestorów 200 mln USD przy wycenie 3 mld USD. Również 200 mln USD w rundzie A pozyskał od One Equity Partners chorwacki start-up Infobip, co daje mu wycenę ponad 1 mld USD. Z kolei francuski Sendinblue zamknął rundę pozyskując 160 mln USD. Rewelacją amerykańskich parkietów w ostatnich miesiącach jest notowane na nowojorskiej giełdzie Twilio, które w ciągu ostatniego roku wzrosło o przeszło 230 proc., uzyskując aktualną wycenę na poziomie 54,5 mld USD. W połowie marca br. Twilio przejęło lidera indyjskiego rynku CPaaS – spółkę ValueFirst. Microsoft również widzi potencjał w platformach CPaaS. Gigant z Redmond we wrześniu zeszłego roku zaczął oferować autorskie rozwiązanie Azure Communication Services.
Polska firma jednym z liderów rynku CEE
W obszarze CPaaS aktywne są działające globalnie duże firmy, ale w regionie Europy Środkowo-Wschodniej liderem jest polska spółka Vercom, która mimo lokalnych korzeni ma międzynarodowe aspiracje. Jej siedziba mieści się w Poznaniu, natomiast biura zlokalizowane są w Warszawie, Pradze oraz Berlinie.
W 2020 r. Vercom przejął lidera czeskiego rynku sms – ProfiSMS, a w ostatnich kilku miesiącach dokonał dwóch strategicznych przejęć. Nabył 100 proc. udziałów w spółce Freshmail oraz 67,42 proc. w spółce PushPushGo. Pierwsza transakcja pozwoliła rozszerzyć bazę o ponad 6,5 tys. klientów, co niemal podwoiło liczbę obsługiwanych dotychczas użytkowników. Druga natomiast była inwestycją w nową technologię, jaką jest web push, pozyskanie know-how oraz doświadczonych specjalistów z tego obszaru. Cała Grupa niezwykle dynamicznie rośnie. Jej przychody w latach 2005-2020 rosły w średniorocznym tempie 49 proc. Obecnie może pochwalić się 11,4 tys. klientów, wśród których są m.in. takie podmioty jak: Allegro, OLX.pl, eobuwie.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA.
- Mamy ambicje być globalnym graczem z pozycją lidera w regionie CEE. Obecnie rynek Europy Środkowo-Wschodniej jest rozdrobniony i mocno lokalny, a także bardzo perspektywiczny patrząc na wciąż niską penetrację e-commerce. W najbliższym czasie spodziewamy się jego konsolidacji, w której aktywnie chcemy brać udział. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Dynamiczny wzrost rynku
W ostatnich tygodniach pojawił się nowy raport Juniper Research, nt. prognoz rozwojowych rynku CPaaS. Dowiadujemy się, że jego wartość w następnym roku przekroczy 10 mld USD, przy bardzo szybkim tempie wzrostu.
- Działamy na niezwykle wartościowym i szybko rosnącym rynku. Według analityków wartość rynku CPaaS w 2022 r. przekroczy 10 mld USD i będzie rosła w tempie ponad 30% rocznie. Motorem napędowym rozwoju jest niezaprzeczalnie dynamiczny wzrost e-commerce, rosnąca popularność rozwiązań mar-tech’owych oraz stale postępująca digitalizacja. Naturalnie każda operacja wykonana w Internecie wiąże się wysłaniem szeregu komunikatów za pomocą różnych kanałów. Taką komunikację umożliwiają platformy CPaaS, które w ramach jednej, scentralizowanej platformy integrują i automatyzują wiele - komplementarnych względem siebie kanałów komunikacji elektronicznej – dodaje Krzysztof Szyszka.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.