Komunikaty PR

Smishing coraz groźniejszy: jak uchronić się przed atakami

2022-05-05  |  01:00
Biuro prasowe

Smishing to phishing rozpowszechniany za pośrednictwem SMS-ów zamiast poczty e-mail. W ostatnim czasie zjawisko to bardzo mocno się rozprzestrzeniło. Według ubiegłorocznego raportu firmy Bitdefender dotyczącego zachowań online konsumentów, oszustwa telefoniczne oraz phishing stanowiły 59 proc. wszystkich zagrożeń. Respondenci mają mieszane uczucia co do korzystania z oprogramowania zabezpieczającego na smartfonie. Co trzeci badany odmówił instalacji tego typu rozwiązania na swoim urządzeniu. Z czego wynika niechęć do systemów chroniących inteligentne telefony komórkowe? Najczęstszym powodem są błędne przekonania na temat bezpieczeństwa urządzeń mobilnych, co pokazują rezultaty badania przeprowadzone przez Bitdefendera. Według nich 16 proc. ankietowanych twierdzi, że nowy smartfon ma już wbudowane fabrycznie zabezpieczenia, zaś 14 proc. wychodzi z założenia, iż ich nawyki online nie wymagają używania systemów ochronnych. Respondenci udzielali także innych odpowiedzi: produkty zabezpieczające są trudne do zainstalowania (9 proc,), systemy bezpieczeństwa wysyłają zbyt wiele ostrzeżeń (9 proc.), a także wchodzą w konflikt z innymi aplikacjami zainstalowanymi na urządzeniu (8 proc.), smartfony nie są narażone na działanie złośliwego oprogramowania (7 proc.). Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż 13 proc. uczestników badania nie ufa dostawcom oprogramowania antywirusowego.

 

- Takie informacje są wodą na młyn dla cyberprzestępców. Brak zrozumienia ze strony użytkowników smartfonów podstawowych zasad w zakresie bezpieczeństwa skłania oszustów nie tylko do intensyfikacji ataków, ale również ulepszania swoich metod działania - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

Przestraszyć czy zwabić ofiarę?

 

Techniki smishingu nie są zbyt zróżnicowane, aczkolwiek oszuści pracują nad tym, aby wysyłane wiadomości były jak najbardziej dopracowane zarówno pod względem stylistyki, ortografii, jak i części merytorycznej.  Jednym z najbardziej wyeksploatowanych pomysłów jest wysyłanie informacji o treści „Wygrałeś iPhone'a 13! Śledź ten [URL], aby odebrać nagrodę” czy też „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”

 

Jednak ostatnimi czasy przestępcy obierają inną strategię, próbując przestraszyć potencjalną ofiarę fikcyjnymi ostrzeżeniami wysyłanymi przez wydawców kart, sklepów internetowych, firm telekomunikacyjnych oraz dostawców energii. Tego typu komunikaty najczęściej zawierają zwroty

„Zaloguj się, aby potwierdzić swoją tożsamość”, „Twoje konto może zostać naruszone”,

„Nie odnotowaliśmy zapłaty za..”

 

Oszustwa phishingowe najczęściej wykorzystują ludzkie pragnienia lub obawy, strasząc bądź nakłaniając do podjęcia określonych działań, takich jak przekazanie danych osobowych lub zainstalowanie złośliwego oprogramowania.

 

  • Rozwaga oraz przynajmniej podstawowa wiedza na temat działań oszustów pozwalają łatwiej wykryć przekręt. Jednakże coraz częściej mamy do czynienia z wyrafinowanymi kampaniami phishingowymi, potrafiącym oszukać nawet wprawne oko. Dlatego tak ważne jest stosowanie specjalistycznych narzędzi i obserwacja poczynań cyberprzestępców - podsumowuje Mariusz Politowicz.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.