Komunikaty PR

Smishing coraz groźniejszy: jak uchronić się przed atakami

2022-05-05  |  01:00
Biuro prasowe

Smishing to phishing rozpowszechniany za pośrednictwem SMS-ów zamiast poczty e-mail. W ostatnim czasie zjawisko to bardzo mocno się rozprzestrzeniło. Według ubiegłorocznego raportu firmy Bitdefender dotyczącego zachowań online konsumentów, oszustwa telefoniczne oraz phishing stanowiły 59 proc. wszystkich zagrożeń. Respondenci mają mieszane uczucia co do korzystania z oprogramowania zabezpieczającego na smartfonie. Co trzeci badany odmówił instalacji tego typu rozwiązania na swoim urządzeniu. Z czego wynika niechęć do systemów chroniących inteligentne telefony komórkowe? Najczęstszym powodem są błędne przekonania na temat bezpieczeństwa urządzeń mobilnych, co pokazują rezultaty badania przeprowadzone przez Bitdefendera. Według nich 16 proc. ankietowanych twierdzi, że nowy smartfon ma już wbudowane fabrycznie zabezpieczenia, zaś 14 proc. wychodzi z założenia, iż ich nawyki online nie wymagają używania systemów ochronnych. Respondenci udzielali także innych odpowiedzi: produkty zabezpieczające są trudne do zainstalowania (9 proc,), systemy bezpieczeństwa wysyłają zbyt wiele ostrzeżeń (9 proc.), a także wchodzą w konflikt z innymi aplikacjami zainstalowanymi na urządzeniu (8 proc.), smartfony nie są narażone na działanie złośliwego oprogramowania (7 proc.). Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż 13 proc. uczestników badania nie ufa dostawcom oprogramowania antywirusowego.

 

- Takie informacje są wodą na młyn dla cyberprzestępców. Brak zrozumienia ze strony użytkowników smartfonów podstawowych zasad w zakresie bezpieczeństwa skłania oszustów nie tylko do intensyfikacji ataków, ale również ulepszania swoich metod działania - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

Przestraszyć czy zwabić ofiarę?

 

Techniki smishingu nie są zbyt zróżnicowane, aczkolwiek oszuści pracują nad tym, aby wysyłane wiadomości były jak najbardziej dopracowane zarówno pod względem stylistyki, ortografii, jak i części merytorycznej.  Jednym z najbardziej wyeksploatowanych pomysłów jest wysyłanie informacji o treści „Wygrałeś iPhone'a 13! Śledź ten [URL], aby odebrać nagrodę” czy też „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”

 

Jednak ostatnimi czasy przestępcy obierają inną strategię, próbując przestraszyć potencjalną ofiarę fikcyjnymi ostrzeżeniami wysyłanymi przez wydawców kart, sklepów internetowych, firm telekomunikacyjnych oraz dostawców energii. Tego typu komunikaty najczęściej zawierają zwroty

„Zaloguj się, aby potwierdzić swoją tożsamość”, „Twoje konto może zostać naruszone”,

„Nie odnotowaliśmy zapłaty za..”

 

Oszustwa phishingowe najczęściej wykorzystują ludzkie pragnienia lub obawy, strasząc bądź nakłaniając do podjęcia określonych działań, takich jak przekazanie danych osobowych lub zainstalowanie złośliwego oprogramowania.

 

  • Rozwaga oraz przynajmniej podstawowa wiedza na temat działań oszustów pozwalają łatwiej wykryć przekręt. Jednakże coraz częściej mamy do czynienia z wyrafinowanymi kampaniami phishingowymi, potrafiącym oszukać nawet wprawne oko. Dlatego tak ważne jest stosowanie specjalistycznych narzędzi i obserwacja poczynań cyberprzestępców - podsumowuje Mariusz Politowicz.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.