Średnie płatności za ransomware podwajają się od 3 do 4 kwartału 2019, padł nowy
Cenę ataku oprogramowania ransomware można ustalić bardziej precyzyjnie niż inne rodzaje ataków, a nowe badanie ujawnia oczekiwane koszty, jakie firma poniesie podczas takiego zdarzenia.
W 2019 r. firmy zaobserwowały zmianę w sposobie, w jaki przestępcy wdrażają i wykorzystują oprogramowanie ransomware, ponieważ staje się ono bardziej ukierunkowane, a wrażliwe dane są kradzione i wykorzystywane do szantażu. To natychmiast przełożyło się na większą średnią płatność okupu za incydenty związane z oprogramowaniem ransomware, która wzrosła o 104% w czwartym kwartale 2019 r., do 84 116 USD, w porównaniu z 41 198 USD.
Nowe badanie przypisuje zmianę w atakach ransomware zmianom sposobu, w jaki warianty ransomware Ryuk i Sodinokibi są wdrażane online w przestrzeni korporacyjnej, z naciskiem na większe firmy. Żądania okupu osiągnęły nowy rekord w wysokości 780 000 USD.
Badanie pokazuje również, że średni czas przestoju firmy wzrósł do 16,2 dnia w czwartym kwartale, z 12,1 dnia poprzedniego kwartału.
Atak nie kończy się, gdy dane zostaną ostatecznie odszyfrowane lub przywrócone z kopii zapasowej. Konieczna może być aktualizacja oprogramowania i sprzętu, co może zająć dużo czasu, w zależności od wielkości organizacji. Ważnym aspektem jest również utrata reputacji, która jest niezwykle trudna do oszacowania ale z pewnością występuje.
Kolejny interesujący wskaźnik ujawniony w badaniu dotyczy wskaźnika powodzenia płatności, który wynosi obecnie 98%.
- W 57,4% przypadków skutecznego ataku wykorzystywane są skradzione lub wyciekające dane uwierzytelniające RPD (Remote Desktop Protocol), w 26,3% phishing e-mailowy. Wnioskować należy, że najlepszym sposobem ochrony firmy przed atakami ransomware jest jak najlepsze zabezpieczenie poświadczeń RDP, a także wdrażanie kompleksowych procedur bezpieczeństwa, które obejmą całą organizację – mówi Mariusz Politowicz, ekspert ds. bezpieczeństwa Bitdefender.
Drukarka może być bardziej SMART niż myślisz
Konsumenci zaczynają flirtować z botami w contact center
SAP przedłuża kontrakt Christiana Kleina, CEO SAP SE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.