Średnie płatności za ransomware podwajają się od 3 do 4 kwartału 2019, padł nowy
Cenę ataku oprogramowania ransomware można ustalić bardziej precyzyjnie niż inne rodzaje ataków, a nowe badanie ujawnia oczekiwane koszty, jakie firma poniesie podczas takiego zdarzenia.
W 2019 r. firmy zaobserwowały zmianę w sposobie, w jaki przestępcy wdrażają i wykorzystują oprogramowanie ransomware, ponieważ staje się ono bardziej ukierunkowane, a wrażliwe dane są kradzione i wykorzystywane do szantażu. To natychmiast przełożyło się na większą średnią płatność okupu za incydenty związane z oprogramowaniem ransomware, która wzrosła o 104% w czwartym kwartale 2019 r., do 84 116 USD, w porównaniu z 41 198 USD.
Nowe badanie przypisuje zmianę w atakach ransomware zmianom sposobu, w jaki warianty ransomware Ryuk i Sodinokibi są wdrażane online w przestrzeni korporacyjnej, z naciskiem na większe firmy. Żądania okupu osiągnęły nowy rekord w wysokości 780 000 USD.
Badanie pokazuje również, że średni czas przestoju firmy wzrósł do 16,2 dnia w czwartym kwartale, z 12,1 dnia poprzedniego kwartału.
Atak nie kończy się, gdy dane zostaną ostatecznie odszyfrowane lub przywrócone z kopii zapasowej. Konieczna może być aktualizacja oprogramowania i sprzętu, co może zająć dużo czasu, w zależności od wielkości organizacji. Ważnym aspektem jest również utrata reputacji, która jest niezwykle trudna do oszacowania ale z pewnością występuje.
Kolejny interesujący wskaźnik ujawniony w badaniu dotyczy wskaźnika powodzenia płatności, który wynosi obecnie 98%.
- W 57,4% przypadków skutecznego ataku wykorzystywane są skradzione lub wyciekające dane uwierzytelniające RPD (Remote Desktop Protocol), w 26,3% phishing e-mailowy. Wnioskować należy, że najlepszym sposobem ochrony firmy przed atakami ransomware jest jak najlepsze zabezpieczenie poświadczeń RDP, a także wdrażanie kompleksowych procedur bezpieczeństwa, które obejmą całą organizację – mówi Mariusz Politowicz, ekspert ds. bezpieczeństwa Bitdefender.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.