Sztuczna inteligencja siłą napędową dla polskiego biznesu.
PR Calling
Czerska 8/10
00-732 Warszawa
katarzyna.dworzynska|prcalling.pl| |katarzyna.dworzynska|prcalling.pl
+48501001377
https://www.prcalling.com
Według raportu „Power of AI”, który powstał z inicjatywy BUZZcenter, 77%
przebadanych firm wskazuje, że AI ma pozytywny wpływ na rozwoju ich biznesu.
Mimo zauważalnych zalet, wiele organizacji nadal obawia się tej technologii. Główne
kwestie budzące wątpliwości przedsiębiorców, to błędy w działaniu AI (48%) oraz
wyzwania związanych z bezpieczeństwem danych (45%).
AI napędza zmiany w kluczowych obszarach biznesu
Według drugiej edycji raportu „Power of AI” firmy BUZZcenter aż 59% badanych jest
pozytywnie nastawionych na możliwości wdrożenia rozwiązań opartych o sztuczną
inteligencję. Przedsiębiorcy nie tylko aktywnie korzystają z AI, ale także planują dalsze
inwestycje w tym obszarze. 31% respondentów deklaruje zamiar zwiększenia nakładów
finansowych na wdrożenia tej technologii. Kolejne 30% firm zamierza utrzymać obecny
poziom inwestycji, co sugeruje stabilność i zadowolenie z dotychczasowych rezultatów.
W miarę rozwoju technologii i wzrostu dostępności wysokiej jakości danych oraz mocy
obliczeniowej, AI będzie się stale poprawiać. Już teraz widzimy, jak te narzędzia
przyczyniają się do obniżenia kosztów, oszczędności finansowych czy wzrostu jakości
działań. To wszystko przekłada się na wyższe przychody przedsiębiorstw w różnych
sektorach i do tej pory nie znalazłem branży, w której AI by nie miało sensu. Pomimo
istniejących ograniczeń, ta technologia będzie nadal ewoluować. Będzie miała coraz mniej
wad i za chwilę niedokładność czy brak zrozumienia w wynikach będzie tylko wspomnieniem
- twierdzi Radosław Mechło, Head of AI w BUZZcenter.
Przebadani w tym roku reprezentanci biznesu podkreślają, że największą zaletą wdrożenia
AI są oszczędność czasu (52%), finansów (27%) oraz automatyzacja procesów (33%).
Błędy oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem danych
Respondenci są świadomi zagrożeń, które niesie za sobą nieodpowiednie wdrażanie tej
technologii. Największe obawy budzą błędy w jej działaniu (48%), które mogą prowadzić do
nieprawidłowych decyzji w kluczowych obszarach działań biznesowych, niezależnie od
branży.
Nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, sytuacja ta bardzo
szybko się zmienia. 2 lata temu niemożliwe było generowanie realistycznych grafik, teraz
jest kilkadziesiąt narzędzi, które robią to doskonale i ludzkie oko często nie jest w stanie
odróżnić takich grafik od rzeczywistych zdjęć. Jesteśmy na początku tej drogi i już teraz
widzimy, że zastosowanie tej technologii przynosi ogromne korzyści. Konieczne jest
jednak zrozumienie tego, jakie ograniczenia mają określone narzędzia i kiedy warto jest
skorzystać z innych rozwiązań. AI oferuje wiele możliwości, natomiast użytkownicy
muszą pamiętaćo potencjalnym ryzyku – dodaje Mechło.
Wątpliwości budzi również cyberbezpieczeństwo w czasach AI. 42% badanych obawia się
braku odpowiedniej ochrony przed cyberatakami, które mogą zakłócić działanie AI lub
spowodować nieautoryzowany dostęp do wrażliwych informacji. Z drugiej strony, aż 30%
respondentów nie podejmuje specjalnych działań w zakresie przygotowań na wypadek
awarii systemów AI.
Przygotowanie firm do wdrożenia AI i reorganizacja procesów
Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędna jest odwaga i gotowość do zmiany,
szczególnie w podejściu do analizy danych i edukacji zespołów. Dla wielu firm AI może stać
się tym, czym Internet był na początku swojego rozwoju – rewolucją, która odmieni zasady
gry. Warto zatem eksplorować i śmiało wdrażać te nowe technologie, bo choć AI nie zastąpi
ludzi, to bez wątpienia stanie się̨ ich niezastąpionym partnerem w biznesie – wskazuje
Kamila Kierzek- Mechło, Head of Business w BUZZcenter i inicjatorka badania.
Przebadane firmy oceniają swoją gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji na 2,87
w pięciopunktowej skali, co sugeruje umiarkowany poziom przygotowania. Co więcej,
wyzwania związane z reorganizacją procesów (średnia ocena 3,49) oraz ryzykiem prawnym
(średnia ocena 3,36) pokazują, że przedsiębiorstwa muszą podjąć dodatkowe kroki, aby
odpowiednio wdrożyć te technologie.
Raport BUZZcenter jasno wskazuje, że kluczem do sukcesu w adaptacji AI jest nie tylko
inwestycja w technologię, ale także strategiczne zarządzanie zmianą wewnątrz firmy oraz
szkolenia i oswajanie pracowników z nową technologią.
O badaniu
Badania zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2024 roku. Obejmowało 546
respondentów, a metodą badawczą była ankieta online (CAWI), wsparta 15 pogłębionymi
wywiadami indywidualnymi (IDI). Uczestnikami byli managerowie, dyrektorzy, właściciele
firm oraz specjaliści ds. HR, marketingu i sprzedaży, reprezentujący różne sektory biznesu.
Celem badania było zbadanie wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na codzienną
pracę i działalność biznesową w Polsce. Raport powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji.
Pełen raport do bezpłatnego pobrania na stronie.
O BUZZcenter
BUZZcenter to partner firm w cyfrowej transformacji, który łączy technologię z
realnymi potrzebami biznesowymi. Jego misją jest wspieranie organizacji w
zwiększaniu efektywności operacyjnej oraz budowaniu ich przewagi konkurencyjnej.
Dzięki szerokiemu doświadczeniu, obejmującemu przeszkolenie ponad 5100 osób i
wdrożenie ponad 40 rozwiązań AI, BUZZcenter oferuje nowoczesne narzędzia oraz
strategie, które pomagają małym, średnim, a także dużym przedsiębiorcom w
szybszym osiąganiu celów biznesowych.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Parlament Europejski przeciwny centralizacji polityki spójności w UE. Apeluje o jej większą elastyczność
Parlament Europejski sprzeciwia się pomysłowi centralizacji zarządzania polityką spójności w Unii Europejskiej. W maju br. większością głosów przyjął sprawozdanie na temat spójności gospodarczej i społecznej i jej przyszłości po 2027 roku. Zdecydowana większość grup politycznych jest za decentralizacją modelu polityki spójności, mówiąc stanowcze „nie” ograniczeniu roli władz regionalnych i lokalnych. Jednocześnie wskazuje na potrzebę uelastyczniania tej głównej polityki inwestycyjnej tak, by sprawnie można było reagować na ewentualne kryzysy i nowe wyzwania.
Bankowość
Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Konsument
Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami

Debata prezydencka 23 maja br. pokazała, że Polacy nie wiedzą, czym są saszetki nikotynowe oraz snusy, a także czym się różnią. Sztab wyborczy Karola Nawrockiego podał, że kandydat na prezydenta podczas debaty przyjął snus. Sam Karol Nawrocki sprostował, że była to saszetka nikotynowa. Tymczasem różnica między oboma produktami jest ogromna. Snus zawiera tytoń, którego nie ma w saszetce, a jego sprzedaż w UE – z wyjątkiem Szwecji – jest zabroniona.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.