Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja przyśpieszy badania nad lekami i szczepionką na COVID-19

2020-07-08  |  11:44
Biuro prasowe

Od lutego do maja 2020 roku liczba prac naukowych opublikowanych na temat COVID-19 wzrosła z 29 000 do ponad 138 000. W miarę jak naukowcy na całym świecie będą zwiększać swoje zaangażowanie, liczba ta będzie rosnąć wykładniczo i prognozuje się, że do końca 2020 r. wzrośnie do ponad 1 000 000 publikacji. To dobra wiadomość dla środowiska medycznego i decydentów pracujących nad szczepionkami oraz nowymi metodami leczenia – ale tylko wtedy, gdy są w stanie skutecznie przeszukiwać rosnącą liczbę dostępnych już wyników badań. Ponieważ tego typu dokumenty są bogate w dane i mogą mieć setki stron, znalezienie tego, czego szukamy, szczególnie przy ograniczonym przez pandemię czasie, może być wyzwaniem.

Przedstawiamy wyszukiwarkę badań naukowych o COVID-19

Salesforce Research wykorzystało dane z projektu CORD-19 Challenge i stworzyło COVID-19 Search, wyszukiwarkę napędzaną poprzez sztuczną inteligencję. Wszystko to po to, aby w prosty i szybki sposób dostarczyć naukowcom i badaczom najbardziej istotne badania na temat COVID-19. W ten sposób rosnąca liczba publikacji staje się łatwo dostępna dla zainteresowanych.

Tego typu inicjatywa dobrze wpisuje się w cele Salesforce Research. Poza rozwijaniem technologii, która napędza całą linię produktów Salesforce Einstein, kluczowa część zespołu pracuje nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji dla dobra ogółu społeczeństwa, w tym w takich obszarach jak opieka zdrowotna. Rozwijając sztuczną inteligencję, możemy służyć naszej społeczności i poprawić stan świata.

Dzięki znacznemu doświadczeniu w przetwarzaniu języka naturalnego (Naural Language Processing), Salesforce Research połączyło siły swoich ekspertów w celu stworzenia wyszukiwarki, która będzie wspierać wysiłki badawcze w miarę tego, jak coraz więcej informacji zostanie zgromadzonych w archiwach publicznych. W ciągu kilku miesięcy Salesforce Research opracowało wyszukiwarkę COVID-19 Search, aby pomóc użytkownikom w łatwym wyszukiwaniu konkretnych informacji w licznych wynikach badań naukowych.

Trochę techniki: Nowy wirus wymaga innego podejścia do wyszukiwania informacji

Wyszukiwanie publikacji naukowych wymaga zastosowania innych technik niż tradycyjne wyszukiwarki dopasowujące słowa kluczowe. Istotne jest, aby wyszukiwarka COVID-19 interpretowała właściwe znaczenie konkretnej frazy w danym wyszukiwaniu, wychodząc poza wyszukiwanie wyników oparte na częstotliwości występowania słów w dokumentach. W przypadku długich dokumentów równie cenne jest szybkie odnalezienie odpowiednich fragmentów w wynikach wyszukiwania.

COVID-19 Search rozwiązuje ten problem, łącząc przeszukiwanie tekstu i NLP – w tym wyszukiwanie semantyczne, odpowiadanie na pytania łączące dane i analizę podsumowań przeszukiwanych badań. Wszystko to w celu lepszego zrozumienia pytania i przedstawienia najistotniejszych wyników naukowych.

Wyszukiwanie semantyczne

Kolejność słów w wyszukiwaniu naukowym jest bardzo specyficzna, a niewielka zmiana w ich kolejności może drastycznie zmienić znaczenie. Dla przykładu, pytanie “What expression pathways does SARS-CoV-2 induce?” różni się zasadniczo od zapytania „What is the expression pathway of SARS-CoV-2?”. Wyniki muszą być zgodne z kontekstem zapytania.

Połączyliśmy zatem wyszukiwanie informacji (IR) z naszymi mocnymi stronami w NLP, aby wzmocnić wyszukiwanie semantyczne, które modeluje znaczenie kryjące się za pytaniem. Wykorzystując ostatnią pracę o zgodności zdaniowej (Reimers i in. 2019), podzieliliśmy publikacje naukowe na pary akapitów i cytowań, które wykorzystano do treningu algorytmów w celu ustalenia, czy cytowanie znalazło swoje odzwierciedlenie w akapicie. Ta sama sztuczna inteligencja może być użyta do zadania zapytania i znalezienia odpowiednich akapitów w całym zestawie dokumentów.

Odpowiadanie na pytania

Wyszukiwanie semantyczne przeszukuje ogromną liczbę publikacji dokumentów i zwraca podzbiór może 100 lub 1000 wyników. Dokumenty te poddajemy analizie sztucznej inteligencji, która traktuje zapytanie użytkownika jako konkretne pytanie i dokłada wszelkich starań, aby wygenerować odpowiedź z pobranych dokumentów. Jeśli odpowiedź jest zawarta w pojedynczym dokumencie, to COVID-19 Search może ponownie uszeregować listę dokumentów tak, aby wyświetlić właśnie ten dokument. Jest to możliwe dzięki naszej ostatniej pracy nad odpowiedziami na pytania z wielu źródeł (Asai i in., 2020), która polega na przeszukiwaniu wielu dokumentów w celu znalezienia odpowiedzi.

Przykładowo ktoś może zadać pytanie dotyczące COVID-19 (choroba), które rzeczywiście odnosi się do SARS CoV-2 (wirus), takie jak "Jak COVID-19 wnika do komórek pacjenta?” Moduł AI odpowiadający na pytania znajduje najpierw akapit w jednym dokumencie, który wyjaśnia, w jaki sposób COVID-19 jest powiązany z SARS CoV-2, a następnie znajduje fragment w innym dokumencie, który wyjaśnia, w jaki sposób SARS CoV-2 wnika do komórek w określony sposób. Przeszukując różne dokumenty, COVID-19 Search może pomóc użytkownikom znaleźć bardziej dokładne wyniki.

COVID-19 Search wykorzystuje streszczenia abstraktów (Kryscinski i inni, 2018), który odczytuje pojedynczy dokument lub zestaw dokumentów, a następnie generuje ich streszczenie. Wykorzystujemy ostatnie postępy w modelowaniu językowym, aby wygenerować krótkie podsumowanie, a następnie ponownie uszeregować wyniki w oparciu o dokumenty, które najbardziej do niego pasują. Działa to, jak abstrakt pracy naukowej, który w krótkim paragrafie ujmuje kluczowe wyniki wyszukiwania.

Konkurencja, która inspiruje do współpracy

W odpowiedzi na CORD-19 Challenge, konferencja TREC stworzyła TREC-COVID Information Retrieval (IR) Challenge. Konkurs ten – powstał w celu obiektywnej oceny wyszukiwarek COVID-19 – stał się katalizatorem współpracy pomiędzy społecznością badaczy NLP i IR, pozwalając im na znacznie szybsze wykorzystanie swojej pracy i rozwój technik. Mamy nadzieję, że inne zespoły wezmą wyniki naszych prac i rozwiną je dalej.

COVID-19 Search ma na celu służyć tym, którzy stoją na pierwszej linii frontu – lekarzom, naukowcom i władzom, aby przyspieszyć poszukiwanie skutecznych szczepionek i metod leczenia. CORD-19 i TREC-COVID to dopiero początek. Społeczność informatyczna jest w dużym stopniu oparta na współpracy i będziemy nadal współpracować oraz dzielić się naszymi badaniami, aby pomóc w opracowaniu jeszcze lepszych wyszukiwarek dla tej pandemii, ale i dla przyszłych wyzwań.

Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę internetową COVID-19 Search.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.