Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja przyśpieszy badania nad lekami i szczepionką na COVID-19

2020-07-08  |  11:44
Biuro prasowe

Od lutego do maja 2020 roku liczba prac naukowych opublikowanych na temat COVID-19 wzrosła z 29 000 do ponad 138 000. W miarę jak naukowcy na całym świecie będą zwiększać swoje zaangażowanie, liczba ta będzie rosnąć wykładniczo i prognozuje się, że do końca 2020 r. wzrośnie do ponad 1 000 000 publikacji. To dobra wiadomość dla środowiska medycznego i decydentów pracujących nad szczepionkami oraz nowymi metodami leczenia – ale tylko wtedy, gdy są w stanie skutecznie przeszukiwać rosnącą liczbę dostępnych już wyników badań. Ponieważ tego typu dokumenty są bogate w dane i mogą mieć setki stron, znalezienie tego, czego szukamy, szczególnie przy ograniczonym przez pandemię czasie, może być wyzwaniem.

Przedstawiamy wyszukiwarkę badań naukowych o COVID-19

Salesforce Research wykorzystało dane z projektu CORD-19 Challenge i stworzyło COVID-19 Search, wyszukiwarkę napędzaną poprzez sztuczną inteligencję. Wszystko to po to, aby w prosty i szybki sposób dostarczyć naukowcom i badaczom najbardziej istotne badania na temat COVID-19. W ten sposób rosnąca liczba publikacji staje się łatwo dostępna dla zainteresowanych.

Tego typu inicjatywa dobrze wpisuje się w cele Salesforce Research. Poza rozwijaniem technologii, która napędza całą linię produktów Salesforce Einstein, kluczowa część zespołu pracuje nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji dla dobra ogółu społeczeństwa, w tym w takich obszarach jak opieka zdrowotna. Rozwijając sztuczną inteligencję, możemy służyć naszej społeczności i poprawić stan świata.

Dzięki znacznemu doświadczeniu w przetwarzaniu języka naturalnego (Naural Language Processing), Salesforce Research połączyło siły swoich ekspertów w celu stworzenia wyszukiwarki, która będzie wspierać wysiłki badawcze w miarę tego, jak coraz więcej informacji zostanie zgromadzonych w archiwach publicznych. W ciągu kilku miesięcy Salesforce Research opracowało wyszukiwarkę COVID-19 Search, aby pomóc użytkownikom w łatwym wyszukiwaniu konkretnych informacji w licznych wynikach badań naukowych.

Trochę techniki: Nowy wirus wymaga innego podejścia do wyszukiwania informacji

Wyszukiwanie publikacji naukowych wymaga zastosowania innych technik niż tradycyjne wyszukiwarki dopasowujące słowa kluczowe. Istotne jest, aby wyszukiwarka COVID-19 interpretowała właściwe znaczenie konkretnej frazy w danym wyszukiwaniu, wychodząc poza wyszukiwanie wyników oparte na częstotliwości występowania słów w dokumentach. W przypadku długich dokumentów równie cenne jest szybkie odnalezienie odpowiednich fragmentów w wynikach wyszukiwania.

COVID-19 Search rozwiązuje ten problem, łącząc przeszukiwanie tekstu i NLP – w tym wyszukiwanie semantyczne, odpowiadanie na pytania łączące dane i analizę podsumowań przeszukiwanych badań. Wszystko to w celu lepszego zrozumienia pytania i przedstawienia najistotniejszych wyników naukowych.

Wyszukiwanie semantyczne

Kolejność słów w wyszukiwaniu naukowym jest bardzo specyficzna, a niewielka zmiana w ich kolejności może drastycznie zmienić znaczenie. Dla przykładu, pytanie “What expression pathways does SARS-CoV-2 induce?” różni się zasadniczo od zapytania „What is the expression pathway of SARS-CoV-2?”. Wyniki muszą być zgodne z kontekstem zapytania.

Połączyliśmy zatem wyszukiwanie informacji (IR) z naszymi mocnymi stronami w NLP, aby wzmocnić wyszukiwanie semantyczne, które modeluje znaczenie kryjące się za pytaniem. Wykorzystując ostatnią pracę o zgodności zdaniowej (Reimers i in. 2019), podzieliliśmy publikacje naukowe na pary akapitów i cytowań, które wykorzystano do treningu algorytmów w celu ustalenia, czy cytowanie znalazło swoje odzwierciedlenie w akapicie. Ta sama sztuczna inteligencja może być użyta do zadania zapytania i znalezienia odpowiednich akapitów w całym zestawie dokumentów.

Odpowiadanie na pytania

Wyszukiwanie semantyczne przeszukuje ogromną liczbę publikacji dokumentów i zwraca podzbiór może 100 lub 1000 wyników. Dokumenty te poddajemy analizie sztucznej inteligencji, która traktuje zapytanie użytkownika jako konkretne pytanie i dokłada wszelkich starań, aby wygenerować odpowiedź z pobranych dokumentów. Jeśli odpowiedź jest zawarta w pojedynczym dokumencie, to COVID-19 Search może ponownie uszeregować listę dokumentów tak, aby wyświetlić właśnie ten dokument. Jest to możliwe dzięki naszej ostatniej pracy nad odpowiedziami na pytania z wielu źródeł (Asai i in., 2020), która polega na przeszukiwaniu wielu dokumentów w celu znalezienia odpowiedzi.

Przykładowo ktoś może zadać pytanie dotyczące COVID-19 (choroba), które rzeczywiście odnosi się do SARS CoV-2 (wirus), takie jak "Jak COVID-19 wnika do komórek pacjenta?” Moduł AI odpowiadający na pytania znajduje najpierw akapit w jednym dokumencie, który wyjaśnia, w jaki sposób COVID-19 jest powiązany z SARS CoV-2, a następnie znajduje fragment w innym dokumencie, który wyjaśnia, w jaki sposób SARS CoV-2 wnika do komórek w określony sposób. Przeszukując różne dokumenty, COVID-19 Search może pomóc użytkownikom znaleźć bardziej dokładne wyniki.

COVID-19 Search wykorzystuje streszczenia abstraktów (Kryscinski i inni, 2018), który odczytuje pojedynczy dokument lub zestaw dokumentów, a następnie generuje ich streszczenie. Wykorzystujemy ostatnie postępy w modelowaniu językowym, aby wygenerować krótkie podsumowanie, a następnie ponownie uszeregować wyniki w oparciu o dokumenty, które najbardziej do niego pasują. Działa to, jak abstrakt pracy naukowej, który w krótkim paragrafie ujmuje kluczowe wyniki wyszukiwania.

Konkurencja, która inspiruje do współpracy

W odpowiedzi na CORD-19 Challenge, konferencja TREC stworzyła TREC-COVID Information Retrieval (IR) Challenge. Konkurs ten – powstał w celu obiektywnej oceny wyszukiwarek COVID-19 – stał się katalizatorem współpracy pomiędzy społecznością badaczy NLP i IR, pozwalając im na znacznie szybsze wykorzystanie swojej pracy i rozwój technik. Mamy nadzieję, że inne zespoły wezmą wyniki naszych prac i rozwiną je dalej.

COVID-19 Search ma na celu służyć tym, którzy stoją na pierwszej linii frontu – lekarzom, naukowcom i władzom, aby przyspieszyć poszukiwanie skutecznych szczepionek i metod leczenia. CORD-19 i TREC-COVID to dopiero początek. Społeczność informatyczna jest w dużym stopniu oparta na współpracy i będziemy nadal współpracować oraz dzielić się naszymi badaniami, aby pomóc w opracowaniu jeszcze lepszych wyszukiwarek dla tej pandemii, ale i dla przyszłych wyzwań.

Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę internetową COVID-19 Search.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe
2024-07-17 | 08:00

Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu

Podczas gdy eksperci przewidują znaczące pozytywne skutki gospodarcze rozwoju sztucznej inteligencji generatywnej, nastroje społeczne nie są tak optymistyczne. Allianz Trade przedstawia wyniki
IT i technologie Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux
2024-07-17 | 01:00

Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux

DIALux jest nowoczesnym narzędziem, pozwalającym na projektowanie oświetlenia. To najchętniej wybierane oprogramowanie, umożliwiające zarówno rozlokowanie pojedynczych opraw, jak i
IT i technologie Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
2024-07-16 | 07:50

Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił, że umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała obowiązująca od 2022 roku mapa akcyzowa, czyli porozumienie wypracowane po długich konsultacjach z rynkiem. Już w przyszłym roku akcyza na wyroby tytoniowe, zamiast o pierwotnie zakładane 10 proc. na wszystkie kategorie wyrobów, ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Nowością jest objęcie podwyżkami również płynów do e-papierosów, na które w 2025 roku akcyza wzrośnie o 75 proc.

Bankowość

Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych

Mikro-, małe i średnie firmy są surowymi recenzentami usług bankowych, ale mimo to ich ocena pozostaje dość wysoka – mówi Wojciech Terlikowski z CBM Indicator. Kredyt bankowy jest drugim – po środkach własnych – najpopularniejszym źródłem finansowania działalności MŚP, ale firmy chętnie korzystają również z kredytów inwestycyjnych czy kart kredytowych. Są zainteresowane także dodatkowymi usługami ze strony banków, np. doradztwem przy pozyskiwaniu środków UE. Ekspert wskazuje, że to przekłada się na lojalność klientów – przedsiębiorcy przywiązują się do banków i rzadko je zmieniają.

Przemysł

W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu

Z niemal 18 tys. robotów zainstalowanych w sektorze przetwórstwa przemysłowego Polska znajduje się na szóstym miejscu w UE. Jednak na 10 tys. pracowników zatrudnionych w tej branży przypada 54,6 robota, znacznie mniej niż nie tylko na Zachodzie, ale i w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Jednocześnie 76 proc. przedsiębiorców badanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zgadza się, że robotyzacja i automatyzacja będzie coraz bardziej stanowiła o przewadze konkurencyjnej firm na rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.