Uniwersytet Kalifornijski w San Franciso ofiarą ransomware
Hakerzy przeprowadzili na początku czerwca atak na Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco, wykorzystując ransomware Netwalker. Władze uczelni przyznały się do opłacenia okupu w wysokości 1,14 miliona dolarów.
Według Bloomberga wydział School of Medicine Uniwersytetu Kalifornijskiego (UCSF) w San Francisco prowadzi zaawansowane testy na przeciwciała koronawirusa. Jednak dział IT uczelni twierdzi, że przedmiotem ataku nie był konkretny cel. UCSF zapewnia również, że cyberprzestępcy nie uzyskali dostępu do danych medycznych pacjentów, zaś incydent nie wpłynął na pracę kampusu oraz badania związane z COVID-19. Niemniej dochodzenie cały czas jest w toku. Z drugiej strony władze uczelni poinformowały, że na zainfekowanych serwerach znajdowały się informacje niezbędne do prowadzenia prac naukowych. W związku z tym UCSF zdecydował się zapłacić napastnikom okup w wysokości 1,14 miliona dolarów, aby otrzymać narzędzia do odszyfrowania danych.
- Przypadek UCSF potwierdza narastanie niepokojącego zjawiska, jakim są ataki ransomware wymierzone w wyższe uczelnie. Cyberprzestępcy znaleźli stosunkowo łatwy cel i należy się spodziewać rosnącej liczby tego typu incydentów. Osobną kwestią pozostaje płacenie okupu. Jesteśmy przeciwnikiem tego rozwiązania z dwóch powodów. Nigdy nie mamy 100 procentowej pewności, że napastnik dostarczy nam odpowiednie narzędzia do odszyfrowania zasobów. Poza tym zapraszamy w ten sposób hakerów do kolejnego ataku - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Lukratywna opłata nie pozostanie niezauważona przez rywalizujące ze sobą grupy przestępcze ransomware. Ruch USCF z pewnością zachęci hakerów do ponownego uderzenie w amerykański sektor edukacji.
Źródło: marken.com.pl; bitdefedner.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.