Uniwersytet Kalifornijski w San Franciso ofiarą ransomware
Hakerzy przeprowadzili na początku czerwca atak na Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco, wykorzystując ransomware Netwalker. Władze uczelni przyznały się do opłacenia okupu w wysokości 1,14 miliona dolarów.
Według Bloomberga wydział School of Medicine Uniwersytetu Kalifornijskiego (UCSF) w San Francisco prowadzi zaawansowane testy na przeciwciała koronawirusa. Jednak dział IT uczelni twierdzi, że przedmiotem ataku nie był konkretny cel. UCSF zapewnia również, że cyberprzestępcy nie uzyskali dostępu do danych medycznych pacjentów, zaś incydent nie wpłynął na pracę kampusu oraz badania związane z COVID-19. Niemniej dochodzenie cały czas jest w toku. Z drugiej strony władze uczelni poinformowały, że na zainfekowanych serwerach znajdowały się informacje niezbędne do prowadzenia prac naukowych. W związku z tym UCSF zdecydował się zapłacić napastnikom okup w wysokości 1,14 miliona dolarów, aby otrzymać narzędzia do odszyfrowania danych.
- Przypadek UCSF potwierdza narastanie niepokojącego zjawiska, jakim są ataki ransomware wymierzone w wyższe uczelnie. Cyberprzestępcy znaleźli stosunkowo łatwy cel i należy się spodziewać rosnącej liczby tego typu incydentów. Osobną kwestią pozostaje płacenie okupu. Jesteśmy przeciwnikiem tego rozwiązania z dwóch powodów. Nigdy nie mamy 100 procentowej pewności, że napastnik dostarczy nam odpowiednie narzędzia do odszyfrowania zasobów. Poza tym zapraszamy w ten sposób hakerów do kolejnego ataku - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Lukratywna opłata nie pozostanie niezauważona przez rywalizujące ze sobą grupy przestępcze ransomware. Ruch USCF z pewnością zachęci hakerów do ponownego uderzenie w amerykański sektor edukacji.
Źródło: marken.com.pl; bitdefedner.pl
Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne
Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.