Komunikaty PR

Wilk w owczej skórze: spamerzy podszywają się pod serwis LinkedIn

2022-02-21  |  01:00
Biuro prasowe

Oszuści wysyłają fałszywe powiadomienia, które rzekomo pochodzą z serwisów LinkedIn i Reddit, aby przekierować odbiorców na strony internetowe dla dorosłych, fałszywe serwisy randkowe oraz platformy transakcyjne kryptowalut. Według Bitdefender Antispam Lab 36 proc. spamu pochodziło z adresów IP w USA, 9 proc. z Rosji i 5 proc. z Niemiec. Chociaż dystrybucja wiadomości spamowych obejmuje wszystkie kontynenty, spamerzy koncentrują się na krajach europejskich, w szczególności Szwecji (34 proc.), Danii (15 proc.).

 

Oszustwa przypominają oficjalną korespondencję LinkedIn i wykorzystują nazwę platformy, logo i szablon wiadomości e-mail, aby zwabić niczego niepodejrzewających użytkowników. Jednak wnikliwa analiza pokazuje, że osadzony w informacji przycisk i adres e-mail nadawcy nie są powiązane z platformą mediów społecznościowych. Po najechaniu kursorem na przycisk, pojawiają się czerwone flagi, co oznacza, że adres URL nie pasuje do legalnej strony LinkedIn.

 

Użytkownicy zaznajomieni z platformą LinkedIn, wiedzą, że nie ma on nic wspólnego z serwisem randkowym. Analitycy z Bitdefendera mają trudności z rozszyfrowaniem prawdziwych intencji autorów najnowszej kampanii. Jednak biorąc pod uwagę dużą liczbę spamu, przestępcy najwyraźniej próbują zwabić użytkowników Internetu do fałszywych platform, gdzie ofiary tworzą konto i podają dane osobowe. Tego typu informacje mogą posłużyć napastnikom do przeprowadzenia w przyszłości kampanii phishingowych, a w czarnym scenariuszu kradzieży numerów kart kredytowych.

 

Wersja Reddit i kryptowaluty

Spamerzy w podobny sposób wykorzystują serwis społecznościowy i forum Reddit. Niemniej w tym przypadku oszuści zachęcają odbiorców do inwestycji w kryptowaluty, przekierowując ofiary do serwisów podających się za platformy transakcyjne. Osoby, które połkną haczyk, rejestrują się, podając dane osobowe, w tym adres e-mail oraz hasło. Cyberprzestępcy stosują też fałszywe powiadomienia Reddit, aby kierować internautów do tzw. Tik Toka dla dorosłych. Bitdefender radzi odbiorcom tego typu e-maili, aby przed kliknięciem najeżdżali na osadzone linki oraz przyciski w celu upewnienia się czy prowadzą one do bezpiecznej witryny. Producent rekomenduje również instalację na komputerze bądź smartfonie oprogramowania antywirusowego z filtrem antyspamowym.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.