Komunikaty PR

Wpływ aplikacji mobilnych na rozwój programów lojalnościowych

2022-02-09  |  09:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Lojalność jest kluczem do sukcesu każdego biznesu. Można ją budować w oparciu o aplikacje mobilne z programami lojalnościowymi, które w ostatnich latach zrewolucjonizowały działania służące tworzeniu i utrzymaniu trwałych relacji z klientami. Obecnie programy lojalnościowe są łatwe w użyciu, wygodne i zapewniają bardziej rozbudowane doświadczenia klienta niż jakikolwiek inny kanał. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, biznes powinien opracować strategię i zmierzyć się z największym wyzwaniem – integracją danych.

Według McKinsey & Company, globalnej firmy zajmującej się doradztwem strategicznym, w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy ponad 75 proc. konsumentów zmieniło swoje nawyki zakupowe, a 39 proc. z nich markę lub sprzedawcę. Jednocześnie aż 79 proc. ankietowanych zamierza w najbliższym czasie sprawdzić inne możliwości. Trend ten pokazuje, że budowa lojalności wśród klientów to obecnie najważniejsze wyzwanie każdej firmy, która zajmuje się handlem. Trudno go jednak osiągnąć bez wykorzystania mobilnych programów lojalnościowych.

Dlaczego aplikacje mają przewagę nad kartami?

Jeszcze do niedawna programy lojalnościowe służyły przede wszystkim do zbierania punktów. Obecnie, według danych Clarus Commerce, aż 79 proc. konsumentów deklaruje, że nie chce ich gromadzić, a programy służące budowaniu trwałych relacji z klientem powinny zapewnić im natychmiastowe benefity. Możliwe jest to dzięki aplikacjom mobilnym, których użytkownicy mogą czerpać dużo większe - realne korzyści. Konsumenci mogą nie tylko sprawdzić na swoim koncie, ile zaoszczędzili, ale również m.in. przeszukać dostępne oferty, otrzymywać specjalne ceny czy planować zakupy. Dzięki urządzeniom mobilnym programy skierowane do wiernych marce konsumentów stały się interaktywne i bardziej przyjazne niż ich kartowe odpowiedniki.  

Programy lojalnościowe napędzają przychody

Z ogólnodostępnych danych rynkowych wynika, że dobrze funkcjonujące programy lojalnościowe mogą zwiększyć przychody firmy nawet o kilka procent rocznie. Możliwe jest to dzięki zwiększeniu częstotliwości zakupów, wielkości koszyków konsumentów lub obu tych czynników jednocześnie. Aby mogło mieć to miejsce, muszą one jednak dostarczyć większą wartość.

Jako firma technologiczno-doradcza mieliśmy okazję przeprojektować kilka programów lojalnościowych. Dążyliśmy do zwiększenia częstotliwości zakupów konsumentów w sklepach naszych klientów. Skupiliśmy się wówczas na tym, aby stworzyć produkt cyfrowy, który będzie centrum ekosystemu i dostarczy użytkownikom więcej wygody. Świetnym przykładem jest Żabka. Marka przeniosła usługi offline do świata cyfrowego i stworzyła aplikację, która stała się częścią większego konceptu. Wierzę, że takie działania można zrealizować również w innych branżach - mówi Emil Waszkowski, Head of Digital Consulting w Future Mind.

Cyfrowa lojalność klienta na wyciągnięcie ręki

Programy lojalnościowe w urządzeniach mobilnych umożliwiają firmom ciągłe angażowanie konsumenta, dzielenie się użytecznymi treściami oraz nagradzanie wiernych marce użytkowników. Ogólnodostępne badania pokazują, że koszty pozyskania nowego klienta znacznie przewyższają te związane z przekonaniem stałego do ponownych odwiedzin, a także zwiększenia średniego wydatku lub wypróbowania nowej pozycji w ofercie.

Patrząc szerzej na e-commerce, aplikacje mobilne z programami, które budują przywiązanie do marki, dają możliwość stworzenia potężnej bazy danych, weryfikacji informacji o kliencie i optymalizowania działań marketingowych, bez dodatkowych kosztów. Biznes ma wgląd w historię zakupów klienta i może przekuć tę wiedzę w oferty dostępne dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Programy lojalnościowe, które oferuje konsumentom biznes, umożliwiają m.in. obniżenie kosztów marketingowych. E-sklepy, które wykorzystują budżety na działania na Facebooku czy w Googlu, mogą przeznaczyć je na przedsięwzięcia reklamowe oparte o własną bazę danych. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie reklamowe. Ponadto, dzięki informacjom z aplikacji retailerzy posiadają pełną wiedzę o kliencie, tzw. 360 - degree customer view. Widzą  klienta zarówno w offline, jak i online. Mogą łączyć informacje i sprawdzać, jak się zachowuje oraz jakie ma preferencje zakupowe. Dzięki temu można zwiększyć przychody marki - mówi Emil Waszkowski, Head of Digital Consulting w Future Mind.

Strategia rozwoju programu

Aby zbudować program lojalnościowy, który będzie angażował klientów i przynosił maksymalne korzyści dla biznesu, należy rozpocząć od opracowania odpowiedniej strategii. W pierwszej kolejności powinno się określić cele. Następnie zaprojektować działania marketingowe, które posłużą do budowy oraz podtrzymania pozytywnych relacji z wybranymi klientami. Specyfika danego rynku oraz profil klienta będą decydowały o dobraniu i wykorzystaniu narzędzi niezbędnych do kształtowania więzi z marką. Firma powinna również rozwinąć odpowiedni sposób komunikacji z konsumentem. Według danych Microsoft aż 97 proc. konsumentów na całym świecie twierdzi, że obsługa klienta jest w pewnym stopniu lub bardzo ważna przy wyborze marki i budowaniu lojalności wobec niej. Strategia powinna więc uwzględniać również ten aspekt. Jest to ważne z uwagi na fakt, że konsumenci, pomimo posiadania wielu programów lojalnościowych, angażują się tylko w wybrane.

Sposób działania i mechanika rozwiązania budującego przywiązanie do marki powinny zostać ułożone w taki sposób, aby przyniosło ono maksymalne korzyści zarówno dla konsumenta, jak i sprzedawcy. Klienci angażują się tylko wtedy, gdy stworzone dla nich programy nie wymagają dużego nakładu czasu i wysiłku. Co ważne, klienci wszystkich sklepów oczekują bezproblemowych i prostych narzędzi oraz natychmiastowych nagród. Takie doświadczenia zapewniają dobrze opracowane, dedykowane aplikacje mobilne – wyjaśnia Emil Waszkowski, Head of Digital Consulting z Future Mind.

Integracja danych – największe wyzwanie retailerów

Największym wyzwaniem, z jakim borykają się marki na drodze do osiągnięcia maksymalnych korzyści, jest integracja danych. Część firm, która miała już program lojalnościowy w postaci plastikowej karty, w momencie wejścia do kanału online, potrzebuje skutecznego, wielokanałowego rozwiązania i narzędzi, które je zintegrują. Konieczne jest połączenie danych ecommerce i systememu kasowego w jednej bazie danych, która zasila program lojalnościowy w aplikacji. Jest to szczególnie ważne z uwagi na konsumentów, którzy w większości korzystają zarówno z kanału online, jak i offline.

Aplikacja mobilna, jeśli mamy na myśli frontend, czyli część odpowiadającą za interakcję z użytkownikiem, to tylko część kosztów. Należy ją jednak zintegrować z narzędziem, które jest odpowiedzialne za całą mechanikę oraz dostępnymi źródłami danych o klientach. Wiąże się to już z większym wydatkiem. Istnieją różne sposoby tworzenia programów i aplikacji. Silnikiem programu może być gotowe rozwiązanie. Natomiast w celu dostarczenia jak najlepszego doświadczenia warto zaprojektować dedykowaną aplikację mobilną - podsumowuje Emil Waszkowski z Future Mind.

Kontakt dla mediów:
Marta Bruczuk-Figiel
Starszy Konsultant PR, Clear Communication Group
tel.:+48 518 335 502
email: marta.bruczuk-figiel@clearcom.pl

Źródła:
1. Monitora Programów Lojalnościowych 2021, ARC Rynek i Opinia, https://arc.com.pl/programy-lojalnosciowe-w-gore/.
2. Dzięki aplikacjom mobilnym już dwóch na trzech Polaków korzysta z programów lojalnościowych. Jakich oczekujemy korzyści?, Strefa Biznesu,  https://strefabiznesu.pl/dzieki-aplikacjom-mobilnym-juz-dwoch-na-trzech-polakow-korzysta-z-programow-lojalnosciowych-jakich-oczekujemy-korzysci/ar/c3-15884069.
3. Next in loyalty: Eight levers to turn customers into fans, José Carluccio, Oren Eizenman, Phyllis Rothschild, https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/next-in-loyalty-eight-levers-to-turn-customers-into-fans.
4. Global State of Multichennel Customer Service Report, Microsoft, https://www.google.com/search?q=1.+Global+State+of+Multichennel+Customer+Service+Report%2C&rlz=1C1PRFI_enPL960PL960&oq=1.%09Global+State+of+Multichennel+Customer+Service+Report%2C&aqs=chrome..69i57j33i22i29i30l3.2214j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#:~:text=REPORT%20GLOBAL%20STATE%20OF%20%2D%20Download%20Center%20%2D%20Microsoft
5. 2021 Premium Loyalty Data Study – Meeting Rising Consumer Loyalty Expectations Post – Pandemic [Report], https://www.claruscommerce.com/blog/2021-premium-loyalty-data-study/
 

 ***
Future Mind to istniejąca od 2008 roku firma doradczo-technologiczna. Tworzy innowacyjne produkty cyfrowe, które kształtują przyszłość niejednej branży. Zespół FM to ponad 100 osób, który składa się programistów, analityków, projektantów UX, specjalistów z doświadczeniem korporacyjnym oraz startupowym. Dzięki unikalnemu, holistycznemu podejściu wspiera klientów w podejmowaniu decyzji strategicznych w obszarze digital oraz w utrzymywaniu produktów przez cały cykl ich życia. Aby zapewnić klientom najwyższą jakość, współpracuje z wyspecjalizowanymi partnerami technologicznymi z całego świata. Zaprojektowane przez ekspertów Future Mind rozwiązania były wielokrotnie nagradzane podczas konkursów branżowych, a dynamiczny wzrost firmy wyróżniony przez takie magazyny jak Forbes i Financial Times.

Więcej na stronie: https://www.futuremind.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.