Wpływ pandemii na automatyzację łańcucha dostaw
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wybuch pandemii koronawirusa znacząco zmienił rzeczywistość w wielu przedsiębiorstwach na całym świecie. Pracownicy korzystają z pracy zdalnej, telekonferencji, a spotkania twarzą w twarz zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Wszechogarniająca automatyzacja, która na przestrzeni ostatnich kilku lat zredukowała liczbę osób pracujących na przykład na liniach montażowych, nie sprawiła jednak, że produkcja może być realizowana bez dostaw surowców.
Globalność oraz skala koronawirusa już teraz odcisnęły swoje piętno na łańcuchu dostaw. Według prognoz między innymi ABI Research, światowe przychody z produkcji, które w tym roku miały wynieść 15 trylionów dolarów, w żaden sposób nawet nie zbliżą się do spodziewanego poziomu.
Automatyzacja czy cyfryzacja wpływa nie tylko na ograniczenie liczby pracowników, ale w wielu miejscach jej wprowadzenie jest związane bezpośrednio ze zwiększeniem ich efektywności. Systemy pracy w firmach logistycznych cały czas ewoluują. Robotyka jest bezapelacyjnym stymulatorem innowacyjności, który przyspiesza cyfrową transformację. Jej skutkiem jest ewolucja produktywności pracowników oraz powszechnie wiadoma oszczędność czasu w obszarze ich zaangażowania w mało wydajne działania.
Rosnące oczekiwania
Wymagania konsumentów sprawiły, że cyfryzacja stała się koniecznością. Potrzeby oraz oczekiwania nieustannie rosną, ponieważ odbiorcy oczekują przejrzystości czy całodobowego dostępu do informacji w zakresie potencjalnych przesunięć terminów dostaw. Automatyzacja ułatwia implementację nowatorskich modeli biznesowych, w które wpisują się łańcuchy dostaw jako kluczowe źródło satysfakcji klienta końcowego.
Sam proces automatyzacji łańcucha dostaw nie może zostać przeprowadzony w oderwaniu od innych wiodących działów przedsiębiorstwa, jak między innymi sprzedaż, IT czy human resources. Zarządzanie zmianą wymaga zaangażowania wszystkich działów, cele muszą zostać jasno określone, a optymalizacja kosztów usług nie powinna stanowić priorytetu samego w sobie.
Przyspieszenie procesów
Pandemia koronawirusa na wielu firmach logistycznych wymusiła przyspieszenie procesów, które mają pozwolić jeszcze skuteczniej realizować usługi, ale również przygotować się na to, co jeszcze niedawno wydawało się kompletną abstrakcją. W przypadku kolejnej „fali”, która nie jest wykluczona, przedsiębiorstwa będą bazować na zdobytym już doświadczeniu oraz działaniach, które przyniosły pozytywne efekty podczas kryzysu.
Sam wirus będzie mieć dla producentów konsekwencje na wielu płaszczyznach. Wystarczy wspomnieć o zabezpieczeniu dostaw czy przekrojowej analizie własnej działalności. Nowa rzeczywistość wymaga nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest przyspieszona automatyzacja, która ma na celu dywersyfikację biznesu. Oczywiście, nie każdy podmiot może sobie na to pozwolić, lecz nieustanny rozwój sektora e-commerce wymaga odważnych decyzji nie tylko w obszarze cyfryzacji. Producenci dążą także do minimalizacji ryzyka związanego z łańcuchem dostaw. Coraz częściej pozyskują komponenty od jednego dostawcy, ale coraz rzadziej w tym samym miejscu. Im większy wachlarz potencjalnych opcji, tym większa szansa na zażegnanie kryzysu, otwarcie się na nowe możliwości oraz kontrolę samego łańcucha.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.