Jak przygotować magazyn na grudniowe szczyty
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Grudzień nieodmiennie wiąże się ze skokową zwyżką obrotów, przekładającą się na wzmożoną intensywność prac w magazynach. Jak trafnie zdiagnozować zapotrzebowanie na dodatkowy sprzęt i siłę roboczą w tym okresie? Jakie możliwości zwiększenia przepustowości mają przedsiębiorcy?
Według danych GUS średnia dynamika obrotów w przedsiębiorstwach detalicznych regularnie osiąga swoje maksimum w ostatnim miesiącu roku. Według informacji sygnalnej na temat polskiego rynku wewnętrznego w grudniu 2021 r. sprzedaż wzrosła w ujęciu miesiąc do miesiąca o 14,9 proc. oraz o 8 proc. w perspektywie rok do roku. Największe wzrosty odnotowały przedsiębiorstwa handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem oraz farmaceutykami, kosmetykami i sprzętem ortopedycznym. Koniec roku przekłada się także na zwiększenie liczby i wartości zamówień w Internecie. W związku z tym przedświąteczny czas to niezwykle intensywny okres w centrach dystrybucji i fulfilment przedsiębiorstw zaopatrujących klientów indywidualnych. Jak przewidzieć, o ile zwiększy się natężenie pracy w tego typu magazynach? Jakie rozwiązania krótko- i średnioterminowe pozwalające podołać wyzwaniom grudniowej gorączki oferują dostawcy sprzętu intralogistycznego?
Cyfrowe systemy ewidencji i zarządzania flotą jako baza danych o skali zmian
Kluczowe dla podjęcia trafnych decyzji odnośnie do sezonowego doposażenia magazynu jest rozpoznanie skali intensyfikacji prac w tym okresie. Poziom trudności tego zadania warunkują takie czynniki, jak rodzaj prowadzonej działalności i dostęp do raportów dotyczących wolumenu produkcji, zamówień czy przeładowanych towarów w latach ubiegłych. Możliwość dokładnego oszacowania zapotrzebowania na sprzęt intralogistyczny jest uzależniona od stopnia szczegółowości dokumentacji i jej powiązania z funkcjonowaniem procesów logistycznych. Przykładowo, dysponując zestawieniami dostaw i zamówień, powinno się być w stanie oszacować liczbę palet wpływających i opuszczających magazyn. Zestawiając te dane z ewidencją czasu pracy wózków widłowych można z dość dużym prawdopodobieństwem przewidzieć zmiany w zakresie stopnia eksploatacji poszczególnych typów pojazdów. Niestety, jeśli w danej firmie nie prowadzi się na bieżąco digitalizacji dokumentów lub nie istnieje wystandaryzowany sposób porządkowania raportów, dotarcie do odpowiednich informacji i ich rzetelna analiza może okazać się trudnym zadaniem. – W przypadku przedsiębiorstw z rozbudowanymi flotami transportu wewnętrznego, w których nie odeszło się jeszcze od papierowych dokumentów ewidencyjnych, utrzymanie wysokich standardów raportowania napotyka wiele problemów. Tradycyjne metody rzadko bywają tu wystarczające – mówi Krzysztof Pigla, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Coraz większą popularnością cieszą się jednak cyfrowe systemy zarządzania flotą. Wdrażane na coraz szerszą skalę programy typu klasy Fleet Manager gwarantują generowanie wystandaryzowanych, szczegółowych i dostępnych w „chmurze” raportów. Pozwalają one na dokładne określenie liczby roboczogodzin przepracowanych przez wszystkie działające w ramach systemu maszyny. Nowoczesne programy umożliwiają integrację z wózkami różnych producentów. Korzyści płynące z zastosowania tego typu aplikacji są nie do przecenienia, gdy chce się dokonać analiz funkcjonowania procesów logistycznych i oszacować na podstawie historycznych danych zapotrzebowanie na dodatkowy sprzęt – tłumaczy Pigla.
Częściowa automatyzacja i wynajem wózków widłowych sposobem na grudniowe szczyty
Będąc w stanie oszacować, jakiego typu urządzenia i w jakiej liczbie są potrzebne, by poradzić sobie ze szczytami logistycznymi, warto zdecydować się na najbardziej adekwatną formę ich pozyskania. – Jednym z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych w sezonach zwiększonej aktywności handlowej jest krótkoterminowy wynajem wózków widłowych – mówi Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu z firmy STILL Polska. – Daje możliwość korzystania z pojazdów w czasie dostosowanym do indywidualnego zapotrzebowania, tj. przez kilka dni, tygodni czy miesięcy. Oczywistą zaletą takiej usługi jest możliwość uniknięcia obciążenia finansowego związanego z zakupem nowych pojazdów. Bywa to szczególnie istotne, jeśli okres intensyfikacji prac przypada na ostatnie miesiące roku, a firma nie dysponuje już w pełni budżetem na inwestycje – dodaje. Dostawcy zaawansowanych rozwiązań intralogistycznych mają na uwadze także problemy klientów związane z zaspokojeniem zwiększonych potrzeb kadrowych. Oprócz tradycyjnych wózków widłowych oferują w związku z tym także pojazdy z systemami wsparcia operatora oraz wózki autonomiczne i kooperacyjne pojazdy do kompletacji. Tego typu urządzania pozwalają zwiększyć przepustowość magazynu bez zwiększania zatrudnienia – również bez konieczności całkowitej reorganizacji procesów. Co więcej, przedsiębiorcom wynajmującym maszyny najczęściej oferowana jest w ramach jednej umowy pełna obsługa serwisowa. Dostawcy zapewniają najczęściej również dodatkowy osprzęt, odpowiadający dokładnie specyfice funkcjonowania firmy w danym okresie, taki jak: widły o niestandardowych długościach, pozycjonery czy podwójne paletyzery. Dzięki temu, nie trzeba uwzględniać w budżecie dodatkowych wydatków związanych z przeglądami, naprawami i dostosowaniem wózka do potrzeb firmy.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.