Jaki obraz branży turystycznej wyłania się z danych TFG?
LoveBrands Relations
Ul. Generała Józefa Zajączka 11 lok. C5
01-510 Warszawa
izabela.hoppe|lbrelations.pl| |izabela.hoppe|lbrelations.pl
608 750 786
www.lbrelations.pl
Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, w pierwszym kwartale tego roku wzrosła liczba przedsiębiorców z branży turystycznej, którzy zdecydowali się zawiesić prowadzoną przez siebie działalność. O ile w marcu i kwietniu 2019 r. o zawieszeniu działalności zdecydowało odpowiednio 195 i 183 przedsiębiorców, to w tych samych miesiącach tego roku było to już 290 i 374 przedsiębiorców. Nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała w porównaniu do ubiegłego roku liczba przedsiębiorców, którzy postanowili w ogóle wykreślić się z rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez TFG.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny stale monitoruje sytuację w branży turystycznej w Polsce. Według danych zgromadzonych przez Fundusz przedsiębiorcy turystyczni w Polsce przyjęli strategię wyczekiwania na rozwój sytuacji związanej z pandemią. W ofertach biur pojawiły się już oczywiście imprezy organizowane na późną jesień tego roku, a także na sezon zimowy 2020/2021. Jak wskazuje TFG, stosunkowo spora liczba przedsiębiorców zdecydowała się na zawieszenie działalności – 374 podmioty w kwietniu i 290 podmiotów w marcu tego roku
w porównaniu do 183 podmiotów w kwietniu i 195 podmiotów w marcu 2019 r. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w kwietniu i marcu tego roku, mimo skutków pandemii i gwałtownego ograniczenia ruchu turystycznego liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wykreślenie z rejestru. To raptem 21 i 38 podmiotów (marzec
i kwiecień 2020), co nie tylko stanowi mniej niż w tych samych dwóch miesiącach ubiegłego roku (odpowiednio 28 i 43 podmioty wykreślone z rejestru), ale samo w sobie stanowi znikomy udział w całkowitej liczbie aktywnych podmiotów z rejestru. Według danych TFG na koniec kwietnia 2020r. w Polsce było niemal 5 000 aktywnych podmiotów w branży turystycznej.
Jak podaje TFG, w całym pierwszym kwartale tego roku sprzedaż imprez turystycznych zmalała o ponad jedną trzecią w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego. W wartościach liczbowych oznacza to spadek sprzedaży wyjazdów z poziomu imprez dla dwóch milionów klientów do nieco ponad jednego i ćwierć miliona. Sprzedano zatem ponad siedemset tysięcy imprez mniej. Poprzedni kwartał był też wyjątkowy z innego względu – odkąd działa Fundusz, a więc od listopada 2016r., po raz pierwszy wpłynęło do niego mniej składek niż musiał zwrócić przedsiębiorcom z powodu rozwiązania przez nich umów z klientami. Łącznie zgłoszono ponad 217 tysięcy rozwiązanych umów, co dla Funduszu oznaczało konieczność zwrotu 1,7 mln złotych.
Przedstawiciele TFG w swoich wypowiedziach podkreślają stabilność finansową funduszu. Jak mówią, jego stabilizująca rola dla polskiego rynku turystycznego jest w pełni aktywna, a obecna sytuacja nie niesie zagrożeń dla funduszu. W razie potrzeby TFG może zostać wsparty dodatkową pulą środków uruchomionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Również sam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wesprzeć swoimi środkami Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nie ma jednak w tej chwili takiej potrzeby.
Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas
Majówka w Warszawie? TOP5 miejsc, które muszą odwiedzić mieszkańcy i turyści
Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.