Kobiety zmieniają oblicze skutecznego przywództwa

Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Współczesny biznes dynamicznie ewoluuje, a wraz z nim zmieniają się również tradycyjne role i modele zarządzania. Choć perspektywa osiągnięcia paradygmatu na rynku pracy wciąż jest odległa, kobiety coraz częściej zasiadają u sterów, budując biznes nowoczesny i odpowiedzialny społecznie. Jakie cechy wpływają na sukces w prowadzeniu biznesu i jak wykorzystać żeński potencjał?
Jak pokazują badania World Economic Forum, potrzeba jeszcze 131 lat, aby osiągnąć parytet na rynku pracy. Choć kobiety coraz aktywniej angażują się w pracę zawodową i rozwój kariery, wciąż stanowią mniejszość na rynku pracy. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego[1] wynika, że aktywnych zawodowo jest 77,5% Polek w wieku produkcyjnym (między 18 a 59 r.ż.). Pracują jednak najczęściej w branży spożywczej, usługach czy w obszarze medycznym. Są również branże, w których odsetek kobiet jest bardzo niski – np. w logistyce stanowią niespełna 21% zatrudnionych[2]. Brak równości płci widać przede wszystkim na najwyższych szczeblach. Średnio na krajowym rynku pracy zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych jest zaledwie 44% kobiet[3].
Zmieniające się paradygmaty
Bardzo długo przywództwo było utożsamiane głównie z cechami uważanymi za typowo męskie – pewnością siebie, stanowczością czy ambicją. Jednak badania socjologiczne i psychologiczne prowadzone w ciągu ostatnich lat przyczyniły się do przewartościowania tych paradygmatów[4].
– Coraz częściej to kompetencje miękkie przypisywane kobietom czynią z nich najbardziej skuteczne liderki. Empatia, umiejętność słuchania i zdolność do budowania relacji okazały się nie mniej istotne w kontekście skutecznego przywództwa. Okazuje się, że zarządzanie oparte na współpracy i trosce o dobro wspólne przynosi większe korzyści, niż tradycyjny model oparty na rywalizacji – tłumaczy Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko.
Kobiety – liderki często wyróżniają się zdolnością do elastycznego podejścia do sytuacji, co pozwala im reagować na wyzwania w sposób bardziej dostosowany do konkretnych potrzeb zespołu czy organizacji. Zrozumienie, że istnieje wiele dróg prowadzących do skutecznego przywództwa, niezależnie od płci, jest ważnym etapem w transformacji biznesu ku bardziej inkluzywnym i różnorodnym strukturom organizacyjnym.
Kompetencje nowoczesnej liderki
Kobiety w zarządzaniu często wykazują cechy, które stanowią o sile współczesnych liderów. Przede wszystkim umiejętności komunikacyjne pozwalają im na budowanie trwałych relacji wewnątrz organizacji i poza nią. Empatia i zaangażowanie to cechy, które są niezwykle cenne na stanowiskach kierowniczych. Pozwalają managerkom budować lojalny zespół, który utożsamia się z miejscem pracy. Kobiety często wykazują także zdolność do wykonywania wielu zadań i efektywnego zarządzania różnorodnymi obszarami jednocześnie. To podejście idealnie wpisuje się w dynamiczny charakter dzisiejszego biznesu, który wymaga odważnych decyzji i szybkich reakcji na zmieniające się warunki rynkowe.
– Kobiety posiadają wyjątkowe cechy, które przekładają się na sukces w zarządzaniu. Ich zdolność do wielozadaniowości, precyzyjnego planowania oraz efektywnego zarządzania czasem pozwala im na skuteczne kierowanie zespołami i projektami. Jednak nie tylko kompetencje twarde mają znaczenie. Także pasja i duże zaangażowanie, szczególnie w branży ogrodniczej, jest kluczem do sukcesu. To dzięki nim managerki z zapałem poszerzają swoją wiedzę, inspirują i mobilizują współpracowników do osiągania coraz lepszych wyników – mówi Aneta Powązka, manager ds. marketingu przedsiębiorstwa W.Legutko.
Zarządzanie kobiecą ręką
Przedsiębiorstwa zarządzane przez płeć piękną zazwyczaj wyróżniają się różnorodnością i inkluzywnością. Wprowadzenie różnych perspektyw i doświadczeń na stanowiska decyzyjne prowadzi do tworzenia bardziej innowacyjnych rozwiązań. Różnorodne zespoły są zdolne do myślenia „poza schematami” i kreowania rozwiązań, które lepiej odpowiadają zmieniającym się oczekiwaniom klientów.
– Kobiety na stanowiskach kierowniczych w W.Legutko wniosły istotne zmiany w podejściu do zarządzania i rozwoju firmy. Ich zdolności organizacyjne, umiejętności komunikacyjne oraz intuicja przyczyniły się do tworzenia efektywnych strategii, które zwiększyły konkurencyjność firmy. 77% kobiet w kadrze managerskiej naszej firmy wpłynęło na zróżnicowanie perspektyw i model zarządzana, co w rezultacie przyczyniło się do stworzenia bardziej elastycznego i skutecznego środowiska biznesowego – mówi Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko.
Korzyści płynące z zarządzania przez kobiety
Przedsiębiorstwa zarządzane przez kobiety zwykle osiągają szereg korzyści, które przyczyniają się do ich trwałego sukcesu. Jednym z najważniejszych aspektów jest zrównoważony rozwój organizacji czy wysoka rentowność.
– Kobiety pełniące funkcje kierownicze często przywiązują dużą wagę do aspektów społecznych, etycznych i ekologicznych biznesu. Odpowiadają na zmiany w postrzeganiu biznesu oraz oczekiwania kolejnych pokoleń wchodzących na rynek pracy. Wprowadzanie odpowiedzialnych strategii prowadzi do kreowania pozytywnego wizerunku firmy i budowania lojalności klientów i pracowników. Managerki W.Legutko stanowią o sile naszego sukcesu. Są to osoby, które łączą skuteczność i profesjonalizm z pasją, a ich umiejętności organizacyjne i zaangażowanie przyczyniają się do osiągania wspaniałych rezultatów. To kobiety zatrudnione w naszej firmie stworzyły środowisko, w którym mogą czerpać pełną satysfakcję z pracy, rozwijać swoje umiejętności i osiągać nowe cele – tłumaczy Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko.
Współczesne kobiety przykładają także dużą wagę do budowania przyjaznej kultury organizacyjnej. Promowanie różnorodności i równości w miejscu pracy staje się priorytetem, co z kolei przyciąga utalentowanych pracowników, niezależnie od ich płci czy pochodzenia. Dzięki temu zespoły stają się bardziej kreatywne, a różnorodność perspektyw sprzyja tworzeniu innowacyjnych rozwiązań.
Kobiety stanowią ogromny potencjał dla współczesnych przedsiębiorstw. Ich wielozadaniowość, umiejętności komunikacyjne, zdolność do radzenia sobie z konfliktami oraz promowanie różnorodności przyczyniają się do sukcesu organizacji w zmiennym i konkurencyjnym otoczeniu biznesowym. Firmy zarządzane przez kobiety nie tylko odnoszą sukces finansowy, ale również wpływają pozytywnie na społeczeństwo i środowisko, tworząc etyczne i zrównoważone modele biznesowe.
W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W. Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W. Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie producenta: https://legutko.com.pl/pl/hobby/zdroworosna-2023/
[1]https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5475/12/56/1/pracujacy_bezrobotni_i_bierni_zawodowo_wyniki_wstepne_badania_aktywnosci_ekonomicznej_ludnosci.pdf
[2] Raportu „Logistyka – Globalne Trendy HR” Gi Group Holding
[3] https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/edn-20210305-2
[4] Alice H. Eagly i Linda L. Carli (2007). Through the Labyrinth: The Truth about How Women Become Leaders. Harvard Business Review Press

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.