Komunikacja kluczem do sukcesu
Chociaż badania wykazują, że Polacy są zwolennikami pracy zdalnej, jej nagłe, globalne wprowadzenie niejednego z pracowników (i pracodawców!) wprawiło w zakłopotanie. Szybciej niż można było przypuszczać, przyszedł czas na zmianę teorii na praktykę i zmierzenie się z nową sytuacją. To wyzwanie nie tylko dla kierownictwa, ale i załogi. Jak mu podołać?
Praca zdalna wielu z nas wydaje się rozwiązaniem idealnym. Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS[i] wynika, że aż 95% osób, które skorzystały z tej formy ocenia ją pozytywnie. Zatrudnieni najczęściej zwracają uwagę na elastyczność i oszczędność czasu. W rzeczywistości jednak „home office” może mieć też swoje wady. Niepewność odbiorców do tego modelu budzi przede wszystkim zacieranie się granic między pracą i domem.
Dostosowanie do okoliczności
Popularny na świecie tryb pracy zdalnej nie jest zarezerwowany dla każdego zawodu. Do tej pory firm w Polsce, które na stałe korzystały z tego modelu było niewiele. Pracownicy często mogli jednak udać się na jednodniowy lub kilkudniowy „home office”. Obecna sytuacja – nagła i zarazem nieprzewidywalna spowodowała, że każdy, kto ma taką możliwość, wypełnia obowiązki z domu. Właśnie teraz, w dobie pracy zdalnej hasło „współpraca” nabrało jeszcze większego znaczenia, bo na każdym spoczywa ogromna odpowiedzialność. Pracownik musi wykazać się dyscypliną i samokontrolą, a pracodawca wiedzą o tym, jak efektywnie zarządzać w nagłych sytuacjach.
Przygotowanie techniczne
W czasie „home office” przestrzeń wydzielona w domu do pracy staje się dla pracownika jego nowym biurem. Do wypełniania obowiązków potrzebny mu jest również sprzęt, w który wyposażyć zatrudnionych powinien pracodawca. Na czele listy znajdują się oczywiście komputer i telefon służbowy. Należy jednak pamiętać, że praca zdalna wymaga również wglądu do dokumentów, plików, a nawet systemów, które powinny zostać objęte przez pracodawcę szczególną ochroną. Dostęp do nich umożliwia zespołowi – niezależnie od miejsca, sprawną realizację projektów i zadań.
Wewnętrzna komunikacja
Relacja pomiędzy pracodawcą i pracownikiem jest istotna. W przypadku pracy zdalnej wśród nadrzędnych wartości, które ją określają jest zaufanie i dialog. - Porządek w organizacji i gotowość na zmiany czy sytuacje kryzysowe mają aktualnie ogromne znaczenie. Bez wątpienia, kiedy stajemy przed niespodziewanymi zmianami, najważniejsze jest zagwarantowanie odpowiednich warunków pracy, stały kontakt z całą kadrą, wsparcie i troska o stabilność. Co się sprawdza najlepiej? To, co zwykle, a więc przede wszystkim komunikacja i rzetelny dialog – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. Jak być w stałym kontakcie z zespołem, gdy nie spotykamy się codziennie w biurze? Realizację projektów z domu z pewnością ułatwią m.in. ustalenie harmonogramu pracy, podział zadań, regularne statusy, spotkania online i rozmowy, np. przy użyciu Google meet, Skype czy FaceTime. Każda z tych czynności powinna stać się nawykiem i odbywać w wyznaczone dni, o określonej porze. Duża odpowiedzialność spoczywa w takim modelu pracy także na team liderach, którzy nie tylko nadzorują i analizują postępy prac nad projektem ale stają się także bezpośrednim wsparciem dla swoich kolegów.
System pracy zdalnej, choć wydaje się prostym rozwiązaniem, w rzeczywistości – wymaga wiele od pracodawcy, ale i pracownika. Dobra organizacja „home office” jest efektem sprawnej komunikacji, wiedzy z zakresu zarządzania zespołem i przygotowania technologicznego. Dla pracownika, to wyzwanie na polu osobistym, którego podstawą jest samodyscyplina.
[i] „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników”, Kantar TNS, 2018: http://branden.biz/wp-content/uploads/2018/06/The-Remote-Rnek-pracy-zdanej.pdf

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.
Przemysł
Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.