Komunikaty PR

“Kryzys? Tego nikt nie przesądza, a stałą jest chęć budowy wizerunku”

2021-09-27  |  14:41
Biuro prasowe

Warto się bać?

Nie, ale to wyłącznie moje zdanie. Podchodzę do życia w sposób bardzo racjonalny, wyważony i harmonijny, a sam strach traktuję jako błąd statystyczny [śmiech]. Poważnie rzecz ujmując, to obawy przy prowadzeniu biznesu są zawsze, ale sztuką jest opanowanie takich nastrojów – zarówno osobistych, jak i w obrębie zespołu.

Nawet po doświadczeniach z lockdownu?

Oczywiście zeszłoroczne zamrożenie gospodarki mocno odbiło się na krajowym biznesie, ale to nie oznacza, że należy schować głowę w piasek – wręcz przeciwnie. To właśnie teraz pojawia się niepowtarzalna szansa dla marek, które chcą wyprzedzić konkurencję. W tej kategorii najlepiej sprawdzają się właśnie działania komunikacyjne. Zaczęliśmy naszą rozmowę od strachu – kto ma więc uspokoić setki tysięcy pracowników, których etaty wiszą na włosku? Pracodawcy. W kogo gestii jest zracjonalizowanie nastrojów konsumenckich? Producentów.

Marketing jest w stanie odpowiedzieć na te potrzeby?

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, czym marketing jest per se. Philip Kotler upatruje w marketingu narzędzi, które są w stanie zmienić świat na lepsze. Thomas Jefferson, jeden z Ojców Założycieli Stanów Zjednoczonych ukuł pojęcie “public relations” na modłę właśnie etycznego dialogu z audytorium. Nie należy demonizować obu pojęć, ponieważ jest to droga donikąd, a każdy sprawny przedsiębiorca powinien zdawać sobie z tego świetnie sprawę. Tak, moim zdaniem działania naszej branży są wręcz niezbędne w tak nieprzewidywalnych czasach.

Ile jest PR-u w powyższej wypowiedzi?

PR-u przez wielkie “P” – naprawdę sporo, ponieważ przez blisko 24 lata kierowałam się właśnie tymi prawidłami, które wyznaczył jeszcze w XIX wieku Jefferson. To nie tylko kwestia pojęć, ale bardzo podstawowej uczciwości – na tej też bazie buduje się zaufanie społeczne, szczery oraz wartościowy dialog, a także lojalność obu stron – przykładowo producenta i klientów. To nie jest tak, że to biznes ma zlecić działania i dzieje się “magia” – nie. Nasze działania to obustronna współpraca na rzecz pewnego dobra. W dobie pandemii to kapitał wręcz deficytowy.

Komunikacja jest aż tak w cenie?

Powiem więcej – jeszcze nigdy nie była nam tak potrzebna, jak teraz. W Media Forum stawiamy na wyjątkowo holistyczne podejście do każdego klienta, dzięki czemu możemy tworzyć projekty, wyprzedzające konkurencję w relatywnie krótkiej perspektywie. Kluczem do sukcesu w tej branży jest łączenie różnych, na pozór odległych od siebie dyscyplin – np. social mediów z komunikacją wewnętrzną.

Zajmujecie się też employer brandingiem?

Tak, ale nie w sposób, który można wyczytać z podręczników. Oczywiście bierzemy pod uwagę twarde dane, sprawdzone schematy, ale clou naszych działań opiera się nie tylko na doświadczeniu, a ciągłej obserwacji trendów. Faktycznie, budowanie wizerunku wśród zespołu – tak jak zaznaczyłam na początku – jest materią, która wymaga szczególnych względów w czasie pandemii.

Podobnie zarządzanie kryzysowe…

…, czyli najmniej przyjemny rodzaj usług, po które sięga dane przedsiębiorstwo. Tak, crisis management to również część naszej oferty, a jako zespół Media Forum dokładamy wszelkich starań, aby nawet w tak niesprzyjającej scenerii organizacja mogła wrócić na właściwe (wizerunkowo) tory.

W tym też upatrujecie pewnej niszy w kontekście potencjalnego kryzysu na jesieni?

Kryzys? Tego nikt nie przesądza, a stałą jest chęć budowy wizerunku, więc nie szukamy “pandemicznej niszy”. Naszym zdaniem działania marketingowe oraz komunikacyjne to swego rodzaju constans w ekosystemie każdego biznesu.

W głowach przedsiębiorców raczej nie ma przestrzeni do myślenia o odważnych inwestycjach.

Działania komunikacyjne nie są “odważnym inwestycjami”, a bezpiecznym must-have. Spójrzmy na dane: według raportów EY ponad 50 proc. polskich przedsiębiorstw w roku 2020 zatrzymało realizację nowych projektów, a obecnie tylko 30 proc. respondentów planuje inicjatywy o charakterze inwestycyjnym. Pamiętajmy jednak, że są to dane statystyczne, a duża część branż już teraz chce zadbać o swój wizerunek, ponieważ widzi w tym szansę absolutnie bez precedensu. Co więcej, Polski Instytut Ekonomiczny zauważył, iż to nie marketing jest obszarem podatnym na cięcia kosztów, a… infrastruktura IT.

W Polsce?

W całej Europie! Szczególnie dojrzałe firmy wiedzą, że nie mogą obyć się bez działań komunikacyjnych, a na cyfryzację przyjdzie jeszcze czas. Zauważmy, że marketing jest obszarem już zbadanym, a środowisko IT – nie. Co za tym idzie, wdrażane obecnie rozwiązania technologiczne mogą ulec dezaktualizacji już w kolejnym kwartale. Działania komunikacyjne z kolei są wyjątkowo odporne na wahania.

To prawda, biznes nie lubi wahań.

Ale są nieodłączną częścią prowadzenia jakiejkolwiek organizacji – kluczem jest zapanowanie nad tymi skokami. Jednym z narzędzi zapobiegawczych jest właśnie marketing i PR. Spójrzmy na social media, którymi również zajmuje się zespół Media Forum – przestrzeń na pozór bardzo prosta, ale w sposób wyjątkowo skuteczny organizująca osiągnięcia danej firmy. Eventy, webinaria i szeroko pojęty content marketing – to gotowe scenariusze na kreację wartości dodanej często niewielkim kosztem.

Wierzy Pani, że takie firmy, jak Media Forum są w stanie pomóc biznesowi w dobie covidu?

Ja to wiem, ponieważ od początku pandemii obserwowaliśmy progres naszych klientów. Dzięki temu jeszcze szybciej wyprzedzają zachowawczą konkurencję.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Anna Rynkiewicz – CEO agencji reklamowej i PR Media Forum. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja Biuro prasowe
2025-05-13 | 12:00

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Już 27-28 maja odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych transformacji gospodarczej i zrównoważonemu rozwojowi – XI edycja konferencji Sustainable
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.