Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy – co przyciąga talenty?
Kształtowanie wizerunku firmy na rynku pracy ma ogromne znaczenie. Powinien to być jeden z kluczowych elementów rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Zwłaszcza, że jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, systematycznie spada liczba zajętych miejsc pracy. Co to oznacza? Coraz trudniej o wykwalifikowanego pracownika. Pracodawcy w najbliższym roku będą stawiać na kształtowanie wizerunku przyjaznej firmy, aby przyciągnąć pracowników, a także będą zwiększać wydajność już zatrudnionej kadry.
Automatyzacja i robotyzacja nie spowodowała, iż na rynku pojawiło się więcej osób chętnych do podjęcia nowych wyzwań. Obecnie brakuje rąk do pracy. Niedobry odczuwają głównie firmy produkcyjne, a także zakłady mechaniczne, fryzjerskie, branża budowlana czy IT. W jaki sposób przyciągnąć pracownika do firmy i sprawić, aby pozostał z nami na dłużej? Niezbędne jest kształtowanie wizerunku firmy przyjaznej człowiekowi i środowisku naturalnemu.
Pracodawca w opałach
Co trzeci Polak jest gotowy zmienić pracę, a co piąty wybrał innego pracodawcę w ciągu ostatniego roku – wynika z najnowszych badań Pracuj.pl. Pracownicy najczęściej poszukują nowego zajęcia, ponieważ chcieliby więcej zarabiać, rozwijać się, czują się niedoceniani w obecnej firmie, a także chcą zmienić branżę czy zawód. Jak zatem utrzymać pracownika?
– Pamiętajmy, że proces onboardingowy jest kosztowny. Zatrudniony i wdrożony pracownik to pewnego rodzaju inwestycja. Tylko od pracodawców zależy na ile była ona skuteczna i słuszna – mówi Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Aby zatrzymać pracownika w firmie, a także pozyskać nowych, niezbędna jest odpowiednia polityka personalna i szereg podejmowanych działań w ramach Employer Brandingu. To, jak pracownicy mówią o firmie, wpływa także na dalsze rekrutacje.
Konkurencyjność firmy badana jest także za pomocą jej reputacji. Dlatego tak istotne jest wypracowanie marki rzetelnego i sprawdzonego pracodawcy.
Era wymagającego pracownika
Przed pracodawcami stawianych jest wiele wyzwań w związku z rekrutacją pracownika nowej ery. A jaki on jest? Ceni sobie work-life balance, chce się rozwijać, docenia proekologiczne rozwiązania, a także to, jaką wizję i misję ma firma.
– Osoby poszukujące zatrudnienia sprawdzają, jakie są opinie o danej firmie, dlatego tak istotne jest prowadzenie spójnej strategii komunikacji skierowanej zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników – dodaje prezes Kopiej. – Firma powinna przedstawiać swoje wartości, zasady, wizję, misję, a także kulturę organizacyjną. Od czego zacząć budowanie strategii employer brandingowej? Na początku od audytu, czyli zbadania elementów, które warto poprawić. Kluczową rolę odgrywają także działania CSR-owe.
Działania CSR-owe są szczególnie doceniane przez młode pokolenie. A co jeszcze jest dla nich ważne? Poza work-life balance istotny jest rozwój osobisty, możliwość podróży i delegacji, a także sposób pracy (hybrydowość). Ogromną rolę dla osób w każdym wieku odgrywają benefity.
Aż 78 proc. pracowników bierze pod uwagę opinie o firmie i jej renomę[1]. Wiarygodność i rozpoznawalność to dwa kluczowe elementy, które przyciągają potencjalnych kandydatów. Ekspert Commplace jest zdania, że w związku z tymi danymi coraz więcej firm postawi – a na pewno powinno to zrobić - na budowę spójnej strategii employer brandingowej.
[1] Badania Pracuj.pl

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.