CHMIELEWSKI, CHRISTA, POLCH – KULTOWE POLSKIE KOMIKSY W DESA UNICUM
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Ameryka dała popkulturze nieustraszonych superbohaterów Spider-Mana i Batmana, Francja przebojowych Galów Asteriksa i Obeliksa, a Polska trójkę przyjaciół Tytusa, Romka i A’Tomka, nie mogących żyć bez siebie Kajko i Kokosza czy kosmicznego detektywa Funky Kovala. Już 11 kwietnia na pierwszej w 2022 roku aukcji „Komiks. Re-generacja”, DESA Unicum zaprezentuje 88 unikatowych plansz, okładek oraz ilustracji z najpopularniejszych polskich komiksów. Wraz z Henrykiem Jerzym Chmielewskim, Januszem Christą i Bogusławem Polchem panteon komiksowych twórców będą reprezentować również Tadeusz Baranowski, autor serii o ciekawskim profesorku Nerwosolku oraz Mieczysław Wiśniewski z odważnym i zabójczo przystojnym kapitanem Klossem. Pod młotek trafi plansza z najnowszego, wydanego w Stanach Zjednoczonych komiksu „Toshiro” legendarnego Janusza Pawlaka, znanego pod pseudonimem Clarence Weatherspoon. Nie zabraknie prac Grażyny Foltyn-Kasprzak, Nikodema Cabały czy pojawiającej się rzadko na rynku twórczości Aleksandry Spanowicz. Kolekcjonerską gratką jest „Potop” Tadeusza Raczkiewicza z 1974 roku, czyli nigdy nie wydany kompletny komiks przedstawiający epopeję narodową. Z kolei niezwykłym artystycznym komentarzem do aktualnych wydarzeń jest rysunek satyryczny „Putin” Kamili Szcześniak.
W przyszłym roku minie 90 lat, od kiedy w Stanach Zjednoczonych ukazał się pierwszy współczesny komiks „Famous Funnies”. Moda na historie obrazkowe, którą zapoczątkował, trwa nieprzerwanie do dziś, a fani komiksów są gotowi zapłacić olbrzymie kwoty za najsłynniejsze, kultowe publikacje. Najdroższe z nich osiągają milionowe ceny. W 2021 roku rzadkie wydanie „Supermana” z 1938 roku kupione zostało za 3,25 mln dolarów, przebijając wycenę niejednego obrazu czy rzeźby znanego artysty. Miłośników i kolekcjonerów komiksów walczących o unikatowe plansze nie brakuje również w Polsce, co sprawia, że ich wartość rynkowa szybko pnie się w górę. Górne estymacje 10 najdroższych prac prezentowanych podczas kwietniowej aukcji komiksu DESA Unicum sięgają łącznie 400 tys. złotych. To więcej niż wyniósł całkowity obrót licytacji „Komiks. Wojna Światów” z listopada 2021 roku.
Z estymacją sięgającą 50-70 tys. złotych najdroższym obiektem zbliżającej się aukcji jest okładka komiksu „Kajko i Kokosz. Szranki i konkury” Janusza Christy z 1985 roku. Przygody Kajko i Kokosza to jedna z najsłynniejszych polskich serii komiksowych, a jej drukowane wersje doczekały się nawet animowanej wersji serialowej produkcji Netfliksa. Pierwsza historyjka o dwóch nierozłącznych, słowiańskich wojach ukazała się w „Wieczorze Wybrzeża” w 1972 roku. Tam także po raz pierwszy pojawiły się „Szranki i konkury”, wydane później w oddzielnym tomie.
Katalog kwietniowej aukcji otwiera datowana na 1971 rok plansza z historyjką o przyrządzie do wytwarzania waty na gorąco. Praca pochodzi z komiksu „Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VI" autorstwa Henryka Jerzego Chmielewskiego, miłośnikom komiksu znanego jako „Papcio Chmiel”. Na aukcji DESA pojawi się aż osiem prac zmarłego w 2021 roku rysownika. W tym sensacyjne okładki Ksiąg VII z 1990 roku oraz X z 1991 roku, z górną wyceną sięgającą 50 tys. złotych każda.
Aukcję poświęconą polskiemu komiksowi trudno wyobrazić sobie bez detektywa Funky Kovala, kosmicznego Jamesa Bonda, stworzonego przez Bogusława Polcha na podstawie scenariusza Macieja Parowskiego i Jacka Rodka. Na aukcji wystawiona zostanie plansza nr 16. z tomu "Funky Koval: Bez Oddechu” z 1983 roku. DESA zaprezentuje także plansze z serii komiksów Polcha „Bogowie z kosmosu” oraz „Tomek Grot”. Nie zabraknie również popularnych prac Tadeusza Baranowskiego, w tym tylnej okładki serii "Antresolka Profesorka Nerwosolka". Pojawią się także cztery plansze z lat 1972-73 z komiksów o nieustraszonym kapitanie Klossie Mieczysława Wiśniewskiego, dla którego pierwowzorem był bohater wykreowany mistrzowsko przez Stanisława Mikulskiego. Kolekcjonerską gratką jest plansza z kultowej serii „Thorgal”, gdzie za kolor odpowiedzialna jest Grażyna Foltyn-Kasprzak. „Potop” Tadeusza Raczkiewicza z 1974 roku to unikalny, niewydany do tej pory komplet plansz (31 stron), przedstawiających polską epopeję narodową autorstwa Henryka Sienkiewicza.
Licznie reprezentowani będą współcześni artyści. Atrakcją są okładki komiksów z serii „Nędzole” Nikodema Cabały, plansze do serii o Likwidatorze Ryszarda Dąbrowskiego, cenione za walory malarskie ilustracje Joanny Karpowicz, rzadka plansza „Femino” Aleksandry Spanowicz, a także prace Janusza Pawlaka, znanego bardziej pod pseudonimem Clarence Weatherspoon. Współtwórcą scenariusza jego najnowszego komiksu „Toshiro”, którego plansza znajdzie się na aukcji, jest amerykański twórca Jai Nitz. Komiks ukazał się w Stanach Zjednoczonych nakładem renomowanego wydawnictwa Dark Horse Comics. Kolekcjonerzy będą mogli powalczyć również o dwie prace Wojciecha Stefańca z komiksu „Szelki”, za który w 2011 roku Polskie Stowarzyszenie Komiksowe przyznało artyście nagrodę rysownika roku.
Aktualny i niezwykle przejmujący jest rysunek satyryczny „Putin” Kamili Szcześniak. Praca przedstawia ubroczonego krwią prezydenta Rosji, który nożem i widelcem je muffinkę polukrowaną barwami flagi ukraińskiej.
Rekordowe ceny osiągane przez komiksy na światowych aukcjach świadczą o mocnej pozycji twórczości komiksowej na rynku kolekcjonerskim. Prace najbardziej uznanych rysowników i scenarzystów już od dziesięcioleci kształtują masową wyobraźnię. Losy tworzonych przez nich bohaterów przenoszone są na ekrany, przyciągając do kin milionową widownię. Wierne i wciąż powiększające się grono miłośników mają również twórcy polskich komiksów. Zarówno ci, którzy zyskali już status klasyków gatunku, jak Henryk Jerzy Chmielewski, Janusz Christa, Bogusław Polch, Tadeusz Baranowski czy Mieczysław Wiśniewski, jak współcześni mistrzowie historii obrazkowych: Janusz Pawlak, Nikodem Cabała, Wojciech Stefaniec czy Aleksandra Spanowicz. Najbardziej znanych nazwisk polskiej sztuki komiksowej i ilustracyjnej nie zabraknie również na kwietniowej aukcji „Komiks. Re-generacja” – mówi Olga Winiarczyk, koordynatorka aukcji.
Aukcji towarzyszyć będzie wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna do 11 kwietnia w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.