Lista zimowych lęków drogowych – polscy kierowcy w badaniu opinii dla Goodyear
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Polscy kierowcy zimą najbardziej obawiają się jazdy po oblodzonych, śliskich i mokrych drogach przy ograniczonej widoczności, a ich pewność siebie za kierownicą jest wyraźnie niższa niż kierowców w innych krajach europejskich objętych badaniem przeprowadzonym na zlecenie Goodyear. Badanie pokazało też, że odpowiednie opony są dla polskich kierowców kluczowym elementem podnoszącym poczucie pewności na drodze, ważniejszym niż w innych krajach.
Badanie wykonane dla Goodyear przez europejską agencję badawczą YouGov objęło 4 500 kierowców z 9 krajów – Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Rumunii, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii.
Lód na drodze lękiem numer jeden
Z badania wynika, że polscy kierowcy czują się mniej bezpiecznie w trudnych zimowych warunkach na drogach w porównaniu do średniej z badanych europejskich krajów. W skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza „całkowicie bezpiecznie”, wynik polskich respondentów oznaczający poczucie bezpieczeństwa (pozycje 8-10) wyniósł 15% i był o niemal połowę niższy niż europejska średnia (29%). Na drugim końcu skali, aż 8% polskich kierowców wybrało odpowiedź „wcale nie czuję się bezpiecznie”, co oznacza wynik dwa razy wyższy od średniej europejskiej.
Lód na drodze okazał się lękiem numer jeden we wszystkich badanych krajach, niezależnie od geograficznych i klimatycznych różnic, z tym że w Polsce i Finlandii wskazało go aż 60% badanych, podczas gdy w pozostałych krajach wynik wahał się miedzy 46% a 52%. Lękiem numer dwa w Polsce okazują się być śliskie i mokre drogi oraz ograniczona widoczność (w obu przypadkach po 47%wskazań). Kolejne obawy na liście to ośnieżone drogi (44%) i utrata kontroli nad pojazdem przez siebie lub innego kierowcę (po 41%). Spora grupa, bo 40% badanych, czuje się niepewnie, gdy auto z tyłu jedzie zbyt blisko, a prawie 1/3 respondentów obawia się utknięcia w zaspie.
W porównaniu do innych krajów, u polskich kierowców obawa przed utratą kontroli nad pojazdem jest wyraźnie większa (41% wobec europejskiej średniej 29%), tak samo jest w kwestii jazdy po zaśnieżonych drogach (44% wobec 25%).
Lekarstwo na niepewność
Jazda w zimowych warunkach to duże wyzwanie dla kierowców, ale zdecydowana większość świadomie się do tego wyzwania przygotowuje - tylko 3% nie podejmuje żadnych działań. Najpopularniejszym remedium na drogowe lęki w Polsce jest wymiana opon na zimowe (65%), co jest wynikiem znacznie wyższym od europejskiej średniej (49%). Co ciekawe, wyższy wynik od Polski w kwestii zmiany opon na zimowe zanotowała tylko Finlandia (67%), a najmniej wskazań na zmianę opon było we Francji (15%) i Włoszech (28%). W podobnych do Polski pogodowo Niemczech zmianę opon na zimowe wskazało 44% kierowców.
Kolejne czynności deklarowane przez polskich kierowców w ramach przygotowań do jazdy zimą to skrobanie szyb przed jazdą (59%), sprawdzanie prognozy pogody (42%), a także kontrola stanu pojazdu - płynu chłodniczego (39%), stanu hamulców (34%) i ciśnienia opon (32%).
Zapytani co zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa na zimowej drodze, polscy kierowcy najczęściej wskazywali na zmniejszenie prędkości – odpowiedziało tak aż 70% respondentów, wyraźnie powyżej średniej dla krajów europejskich (56%). Czujemy się też pewniej zachowując odpowiedni dystans od pojazdu poprzedzającego (65%) i jadąc dobrze oświetloną drogą (50%). Czujemy się lepiej dając sobie więcej czasu na podróż (40%) i mając pełny bak lub w pełni naładowaną baterię w przypadku aut elektrycznych (31%).
„Wspólnym mianownikiem wszystkich lęków i obaw polskich kierowców są te elementy, na które nie mają wpływu. Dlatego odpowiednie przygotowanie auta do zimy i zapewnienie niezbędnego wyposażenia ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, oszczędności, komfortu jazdy, zgodności z przepisami oraz ogólnej pewności siebie na drodze. Nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także pozwala nam cieszyć się bardziej spokojną i bezpieczną podróżą przez zimowe miesiące, ” powiedziała Marta Sobieska, Head of Consumer Marketing w Goodyear Europe East North.
Zaufanie do opon
Na pytanie o wpływ opony na poczucie pewności siebie na drodze, aż 82% polskich kierowców odpowiedziało, że opony są ważne, w tym przeważająca grupa respondentów (56%) wybrała odpowiedź „bardzo ważne”.
Liczne badania potwierdzają, że jakość opon ma duże znaczenie dla osiągów pojazdu zimą i w konsekwencji dla bezpiecznej jazdy. Test przeprowadzony przez wiodący magazyn motoryzacyjny Auto Bild wykazał, że droga hamowania na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h może być nawet o 10 metrów dłuższa w przypadku niskobudżetowych opon zimowych w porównaniu z oponami zimowymi klasy premium [1].
Jazda w trudnych warunkach drogowych zimą wymaga od kierowcy szczególnego skupienia i szybkiej reakcji, zwłaszcza gdy na drodze pojawia się niespodziewana przeszkoda albo samochód z przodu nagle zahamuje. Opona zdolna skrócić drogę hamowania i poradzić sobie z największymi zimowymi wyzwaniami w postaci mokrych i zaśnieżonych dróg staje się w takiej sytuacji bezcenna.
„Odpowiedzią na największe obawy i trudności, z jakimi kierowcy muszą się zmierzyć podczas jazdy zimą, jest nasza najnowsza opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance 3. To nie jest zwykła opona - to technologiczne rozwiązania dostosowane do ekstremalnych warunków zimowych. Dzięki zaawansowanej technologii Snow Protect, zapewniamy optymalną trakcję i przyczepność, które są kluczowe na zaśnieżonych drogach. "Śnieżne pazury" oraz dłuższe rowki na krawędzi barkowej tego modelu poprawiają osiągi na miękkim i głębokim śniegu, co pozwala kierowcom pewniej poruszać się na zimowych drogach. Z kolei technologia Wet Grip+ z zoptymalizowaną, okrągłą stopką zapewnia lepsze rozpraszanie wody na mokrej jezdni. Dzięki temu woda jest skutecznie spychana na boki, a nie do przodu, co znacząco zmniejsza ryzyko aquaplaningu,” – wyjaśniła Marta Kosyra, Brand Marketing Manager odpowiedzialna za segment opon premium w Goodyear EEN.
Więcej informacji o oponie Goodyear UltraGrip Performance 3 dostępnych jest tutaj: https://news.goodyear.eu/pl-pl/pewne-prowadzenie-w-wymagajacych-warunkach-zimowych-oraz-krotka-droga-hamowania-na-mokrej-i-suchej-nawierzchni-to-najwazniejsza-zalety-nowej-opony-zimowej-goodyear-ultragrip-performance-3/.
[1] Auto Bild, wydanie 40/2022. Porównano 56 opon zimowych w rozmiarze 215/55R17. Hamowanie na mokrej nawierzchni przy 80 km/h, samochód testowy VW Passat.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.