Live commerce, czyli zakupy na żywo – czy to kolejna rewolucja w handlu?
Live commerce to kolejna odsłona handlu w mediach społecznościowych. Małe i duże firmy, a nawet osoby indywidualne, organizują transmisje, w trakcie których prezentują swoje produkty, mogąc przy tym wejść w bezpośrednie interakcje z uczestnikami i zachęcić ich do zakupu. Z badania agencji Inquiry wynika, że wśród polskich internautów z takiej formy zakupów skorzystało już 10 proc.
Samo pojęcie live commerce wciąż nie jest w Polsce szeroko znane – niemniej po wyjaśnieniu tego zjawiska aż 71 proc. badanych przyznało, że słyszeli o takiej formie zakupów. W tej grupie prawie 60 proc. przynajmniej raz uczestniczyło w transmisji, a jedna czwarta dokonała zakupu. To wskazuje na potencjał rozwoju tej formy handlu, choć nazwa nie zdążyła jeszcze utrwalić się w świadomości Polaków. Skokowy wzrost udziału live commerce wywołany pandemią widać dziś na całym świecie: w ujęciu globalnym popularność tego zjawiska wzrosła aż o 76 proc. w stosunku do okresu sprzed pandemii.
Zgodnie z raportem agencji Inquiry „Live commerce w Polsce: czy to już rewolucja?”, pionierami live commerce są przede wszystkim osoby prywatne oraz małe firmy i butiki. Polacy spotykają się z zakupami na żywo na Facebooku ogólnie (29 proc. ogółu), na Facebooku w grupach (26 proc.), YouTube (14 proc.) i Instagramie (11 proc.) Wśród kupujących dominują osoby w przedziale wiekowym 25-34 lat – w tej grupie ponad 40 proc. oglądających transmisje live commerce przynajmniej raz zdecydowało się na zakup. Do najchętniej kupowanych kategorii produktów należą przede wszystkim: odzież dla dorosłych (54 proc. kupujących), obuwie i akcesoria (32 proc.) oraz odzież i artykuły dla dzieci (28 proc.) Jednorazowo Polacy decydują się na zakupy o wartości średnio prawie 310 złotych.
Czy live commerce zostanie z nami na dłużej? O wysokim prawdopodobieństwie takiego scenariusza świadczy nie tylko szybki przyrost klientów, ale również ich satysfakcja. Ponad 80 proc. klientów live commerce w Polsce przyznaje, że podoba się im taka forma zakupów, a kolejnych 66 proc. – że skorzysta z niej również w przyszłości.
Live commerce już w najbliższych latach może stać się jednym z ważniejszych trendów w handlu. Doskonale wpisuje się w potrzeby dzisiejszych klientów, takie jak ekologia, lokalność czy indywidualizm. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w ten sposób kupujemy od ludzi, których obserwujemy w mediach społecznościowych i po prostu ich lubimy, nawet jeśli nie poznaliśmy ich osobiście. Czy rzesza małych sprzedawców zagrozi wielkim markom? Na pewno pora wpisać live commerce jako element strategii sprzedaży – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.