Anulowano 80 tys. biletów lotniczych! Co z rozczarowanymi klientami?
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_894111467,w_170,h_95,wo_170,ho_95,r_png,_small.png)
Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
- Szacuje się, że 18 maja nawet 80 tys. biletów mogli kupić użytkownicy aplikacji Wizz Air na loty w cenach od 70 zł w dwie strony. Linie lotnicze przekonują, że był to błąd cenowy i anulują poprawnie wykonane zakupy.
- Błąd cenowy nie jest podstawą do anulowania rezerwacji, bo w Ogólnych Warunkach Przewozu Wizz Air nie zabezpieczył się na taką ewentualność. Jeśli za tak kupiony bilet pieniądze zostały zwrócone – mamy prawo złożyć reklamację, by dochodzić swoich praw.
- Kupujący, których lot miał odbyć się maksymalnie 13 dni od daty anulowania rezerwacji, mogą ubiegać się o odszkodowanie - podpowiadają eksperci DelayFix.
Węgierskie linie lotnicze przekonują, że 18 maja w ich aplikacji do zakupu biletów pojawił się błąd cenowy. W wyniku tej sytuacji już za 70 zł można było nabyć bilet w dwie strony – pod warunkiem wyboru najtańszej opcji bagażu podręcznego. Z takiej okazji mogło skorzystać nawet 80 tys. użytkowników aplikacji, ale ich szczęście nie trwało długo. Już 19 maja na skrzynki mailowe klientów trafiły przeprosiny wraz z informacją o anulowaniu przez przewoźnika dokonanego zakupu.
Kupiłem bilet, ale nigdzie nie pojadę
Nawet 80 tys. osób, mimo poprawnie wykonanego procesu zakupu biletu lotniczego w dwie strony, może nie odbyć swojej podróży. Za taką sytuację odpowiada błąd techniczny, na który powołują się linie Wizz Air, jednocześnie anulując zakupy swoich klientów.
- To bardzo rozczarowująca sytuacja, gdy mimo poprawnie dokonanych zakupów, sprzedawca wycofuje się z umowy sprzedaży powołując się na błąd techniczny. W tym przypadku linia Wizz Air w Ogólnych Warunkach Przewozu nie zastrzega sobie możliwości odwołania rezerwacji w wyniku wystąpienia takiego błędu. W dokumencie mowa jest o możliwości anulowania zakupu, gdy kupujący nie ureguluje całkowitej ceny rezerwacji lub gdy przewoźnik ma podejrzenie, że płatność dokonywana przez klienta jest wynikiem oszustwa. To oznacza, że osoby, którym linia Wizz Air anulowała zakup biletów z 18 maja, mają możliwość dochodzenia swoich praw w drodze reklamacji – zauważa Krystyna Żbikowska, adwokat DelayFix.
Adwokat zwraca uwagę również, że jeśli klient dokonał wpłaty kwoty wskazanej przez przewoźnika w aplikacji lub witrynie WWW, a następnie otrzymał potwierdzenie rezerwacji, to doszło do skutecznego zawarcia umowy przewozu lotniczego.
I co teraz?
Jeśli pasażer otrzymał informację, że jego zakup został anulowany, może wystąpić o odszkodowanie. Należy się ono klientowi zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
- Takie odszkodowanie należy się klientom, których rejsy zostały odwołane w terminie krótszym niż 14 dni od momentu otrzymania informacji o anulowaniu biletów. Jeśli lot został odwołany np. na 20 dni przed terminem wskazanym na bilecie, pasażer nie może ubiegać się o odszkodowanie z tego tytułu – podpowiada Krystyna Żbikowska, adwokat DelayFix.
Gdy anulowanie biletów nastąpiło co najmniej na 14 dni przed datą lotu, klient ma prawo domagać się zwrotu środków na konto bankowe lub na konto w aplikacji Wizz Air, z którego może dokonywać kolejnych zakupów biletów u tego przewoźnika.
Lepsza oferta AirHelp dla pasażerów
![Emirates i Azul rozszerzają partnerstwo](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1204410484,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Emirates i Azul rozszerzają partnerstwo
![III edycja Italian-Polish Aerospace Forum](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_253872224,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
III edycja Italian-Polish Aerospace Forum
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.