Anulowano 80 tys. biletów lotniczych! Co z rozczarowanymi klientami?

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
- Szacuje się, że 18 maja nawet 80 tys. biletów mogli kupić użytkownicy aplikacji Wizz Air na loty w cenach od 70 zł w dwie strony. Linie lotnicze przekonują, że był to błąd cenowy i anulują poprawnie wykonane zakupy.
- Błąd cenowy nie jest podstawą do anulowania rezerwacji, bo w Ogólnych Warunkach Przewozu Wizz Air nie zabezpieczył się na taką ewentualność. Jeśli za tak kupiony bilet pieniądze zostały zwrócone – mamy prawo złożyć reklamację, by dochodzić swoich praw.
- Kupujący, których lot miał odbyć się maksymalnie 13 dni od daty anulowania rezerwacji, mogą ubiegać się o odszkodowanie - podpowiadają eksperci DelayFix.
Węgierskie linie lotnicze przekonują, że 18 maja w ich aplikacji do zakupu biletów pojawił się błąd cenowy. W wyniku tej sytuacji już za 70 zł można było nabyć bilet w dwie strony – pod warunkiem wyboru najtańszej opcji bagażu podręcznego. Z takiej okazji mogło skorzystać nawet 80 tys. użytkowników aplikacji, ale ich szczęście nie trwało długo. Już 19 maja na skrzynki mailowe klientów trafiły przeprosiny wraz z informacją o anulowaniu przez przewoźnika dokonanego zakupu.
Kupiłem bilet, ale nigdzie nie pojadę
Nawet 80 tys. osób, mimo poprawnie wykonanego procesu zakupu biletu lotniczego w dwie strony, może nie odbyć swojej podróży. Za taką sytuację odpowiada błąd techniczny, na który powołują się linie Wizz Air, jednocześnie anulując zakupy swoich klientów.
- To bardzo rozczarowująca sytuacja, gdy mimo poprawnie dokonanych zakupów, sprzedawca wycofuje się z umowy sprzedaży powołując się na błąd techniczny. W tym przypadku linia Wizz Air w Ogólnych Warunkach Przewozu nie zastrzega sobie możliwości odwołania rezerwacji w wyniku wystąpienia takiego błędu. W dokumencie mowa jest o możliwości anulowania zakupu, gdy kupujący nie ureguluje całkowitej ceny rezerwacji lub gdy przewoźnik ma podejrzenie, że płatność dokonywana przez klienta jest wynikiem oszustwa. To oznacza, że osoby, którym linia Wizz Air anulowała zakup biletów z 18 maja, mają możliwość dochodzenia swoich praw w drodze reklamacji – zauważa Krystyna Żbikowska, adwokat DelayFix.
Adwokat zwraca uwagę również, że jeśli klient dokonał wpłaty kwoty wskazanej przez przewoźnika w aplikacji lub witrynie WWW, a następnie otrzymał potwierdzenie rezerwacji, to doszło do skutecznego zawarcia umowy przewozu lotniczego.
I co teraz?
Jeśli pasażer otrzymał informację, że jego zakup został anulowany, może wystąpić o odszkodowanie. Należy się ono klientowi zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
- Takie odszkodowanie należy się klientom, których rejsy zostały odwołane w terminie krótszym niż 14 dni od momentu otrzymania informacji o anulowaniu biletów. Jeśli lot został odwołany np. na 20 dni przed terminem wskazanym na bilecie, pasażer nie może ubiegać się o odszkodowanie z tego tytułu – podpowiada Krystyna Żbikowska, adwokat DelayFix.
Gdy anulowanie biletów nastąpiło co najmniej na 14 dni przed datą lotu, klient ma prawo domagać się zwrotu środków na konto bankowe lub na konto w aplikacji Wizz Air, z którego może dokonywać kolejnych zakupów biletów u tego przewoźnika.

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.